Železničář / Zahraničí / V Itálii se rozhodli, že zabarví rychlost do červené
V Itálii se rozhodli, že zabarví rychlost do červené
28.6.2012 – autor: STANISLAV HÁJEK - Podle Eisenbahn-Revue
Nejrychlejší vlak Evropy vyrazil koncem dubna na italské koleje. Společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori, založená v roce 2006, objednala u firmy Alstom vysokorychlostní vlaky nové generace označované jako Italo nebo AGV, což je zkratka pro Automotrice à Grande Vitesse.
Červený nátěr nebyl pro nejrychlejší vlak Evropy vybrán náhodou. Jedním ze zakladatelů společnosti Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), která si je objednala, je totiž Luca di Montezemolo, dlouholetý šéf automobilky Ferrari a zároveň člen vrcholového vedení firmy FIAT, kterému Ferrari patří. Červené barvy tak spolehlivě fungují jako poznávací znamení.
I v nejlevnější třídě jsou kožené sedačky
První zcela soukromý dopravce vysokorychlostních spojů na evropských kolejích se zaměřil pouze na nejlukrativnější dálkové tratě. Společnost NTV zatím provozuje vlaky na trati mezi Milánem, Římem a Neapolí. Mimochodem – vlaky nezajíždějí na milánské hlavní nádraží Centrale, ale končí ve stanici Porta Garibaldi a navíc stojí ve stanici Milano Rogoredo. Později by mělo dojít k rozšíření vozby do celkem devíti významných italských měst. V budoucnu by jednotky NTV měly jezdit na dvou trasách. První má vést z Turína přes Milán, Boloňu, Florencii, Řím a Neapol do Salerna a druhá z Benátek přes Boloňu a Florencii do Říma. Železniční společnost NTV má zatím bjednáno 25 vysokorychlostních vlaků a na dalších deset má opci. V jedné jednotce je kdispozici 450 míst k sezení ve třech vozových třídách. Nejlevnější třída je Smart, která nabízí 288 míst, Prima, což je obdoba naší 1. třídy, poskytne 143 míst, a nejluxusnější Club má pouze 19 míst. I nejlevnější třída však disponuje sedadly vyrobenými z pravé kůže. Společnost se zaměřila, oproti italské státní železniční společnosti Trenitalia, na co nejvyšší kvalitu služeb. A tak zákazníkům nabízí v rámci ceny jízdenky například připojení wi-fi či sledování televize nebo filmů.
Zajistí přepravu zavazadel zvlaku až do domu
V první třídě a luxusní třídě Club je na požádání zajištěna donáška jídel a nápojů na místo, neboť vysokorychlostní jednotka Italo nemá jídelní vůz. A tak jídlo a pití připravuje vlakový personál ve speciálně určeném oddílu. V první třídě se nachází i jeden „klidový“ vůz snázvem Relax, kde je například zakázáno používat mobilní telefony. Vysokorychlostní vlaky mají doprovázet minimálně pětičlenné vlakové posádky v čele s vedoucím „manažerem vlaku“. Posádka vlak doprovází celou cestu bez střídání z výchozí až do cílové stanice. V místech, kde vlaky zastavují nebo budou vbudoucnu zastavovat, zřizuje společnost NTV vlastní zákaznická centra snázvem Casa Italo. Ta mají sloužit nejen jako čekárny, ale zároveň jako pokladny a místa pro podávání informací. NTV má i vlastní telefonické zákaznické centrum snázvem Hallo Italo, kde by mělo pracovat výhledově až osmdesát zaměstnanců, kteří mají nabízet služby po telefonu. Společnost NTV nabízí rovněž přepravu cestovních zavazadel z domu do domu. V cílových stanicích je mimo to nabízen pronájem osobních automobilů. Stálí zákazníci, podobně jako v letecké přepravě, mohou za své cesty sbírat body, které jim při dalších cestách ušetří část jízdného.
Letos počítají smilionem apůl zákazníků
Vlaky Italo (cena jedné jednotky se pohybuje kolem 30 milionů eur) procházely testy během celého loňského roku. Vysokorychlostní Italo může dosáhnout cestovní rychlosti 360 km/h (nejvyšší možná rychlost je 400 km/h), v samotné Itálii ale jednotky jezdí maximální rychlostí 300 km/h. Jednotka je kloubově spojená a jeden podvozek tak slouží pro dva vozy. Toto řešení snižuje hmotnost soupravy a opotřebení železniční infrastruktury. Na druhou stranu má tu nevýhodu, že vlak nejde rozpojit. Motory jsou v jednotce rovnoměrně rozmístěny vkaždém zvozů, což zaručuje cestujícím tišší jízdu. Údržba všech vysokorychlostních vlaků se vykonává v depu Nola, které se nachází na odbočné trati Salerno – Caserta, asi 35 kilometrů od koncové stanice Napoli Centrale. Údržbu po dobu třiceti let společnost NTV sjednala sfirmou Alstom. Vlaky jsou proto vybaveny počítačovým systémem Alstom Traincenter, který průběžně informuje ostavu jednotky, takže ještě před příjezdem do depa je možno určit přesný postup údržbářských a opravářských prací. V budoucnu je plánována výstavba druhého depa na severu Itálie. Jízdenky si lze objednat na webových stránkách společnosti. Ceny jsou vprůměru o něco nižší než u italského státního dopravce Trenitalia, ale není tomu úplně ve všech případech. Jen letos by mělo být vlaky Italo přepraveno více než jeden a půl milionu zákazníků, přičemž toto číslo by mělo do tří let vzrůst minimálně třikrát. Společnost NTV v budoucnu počítá i s využitím vysokorychlostních vlaků do zahraničí. Mělo by se jednat ospojení Itálie sněmeckým Mnichovem přes Švýcarsko nebo Rakousko a některé spoje by mohly zajíždět až do Vídně.
Fotogalerie
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »