Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V Itálii se rozhodli, že zabarví rychlost do červené

V Itálii se rozhodli, že zabarví rychlost do červené

28.6.2012 – autor: STANISLAV HÁJEK - Podle Eisenbahn-Revue

Nejrychlejší vlak Evropy vyrazil koncem dubna na italské koleje. Společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori, založená v roce 2006, objednala u firmy Alstom vysokorychlostní vlaky nové generace označované jako Italo nebo AGV, což je zkratka pro Automotrice à Grande Vitesse.

V Itálii se rozhodli, že zabarví rychlost do červené

Červený nátěr nebyl pro nejrychlejší vlak Evropy vybrán náhodou. Jedním ze zakladatelů společnosti Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), která si je objednala, je totiž Luca di Montezemolo, dlouholetý šéf automobilky Ferrari a zároveň člen vrcholového vedení firmy FIAT, kterému Ferrari patří. Červené barvy tak spolehlivě fungují jako poznávací znamení.

I v nejlevnější třídě jsou kožené sedačky

První zcela soukromý dopravce vy­soko­rychlostních spojů na evropských kolejích se zaměřil pouze na nejlukrativnější dálkové tratě. Společnost NTV zatím provozuje vlaky na trati mezi Milánem, Římem a Neapolí. Mimochodem – vlaky nezajíždějí na milánské hlavní nádraží Centrale, ale končí ve stanici Porta Garibaldi a navíc stojí ve stanici Milano Rogoredo. Později by mělo dojít k rozšíření vozby do celkem devíti významných italských měst. V budoucnu by jednotky NTV měly jezdit na dvou trasách. První má vést z Turína přes Milán, Boloňu, Flo­rencii, Řím a Neapol do Salerna a druhá z Benátek přes Boloňu a Florencii do Říma. Železniční společnost NTV má zatím bjednáno 25 vysokorychlostních vlaků a na dalších deset má opci. V jedné jednotce je kdispozici 450 míst k sezení ve třech vozových třídách. Nejlevnější třída je Smart, která nabízí 288 míst, Prima, což je obdoba naší 1. třídy, poskytne 143 míst, a nejluxusnější Club má pouze 19 míst. I nejlevnější třída však disponuje sedadly vyrobenými z pravé kůže. Společnost se zaměřila, oproti italské státní železniční společnosti Trenitalia, na co nejvyšší kvalitu služeb. A tak zákazníkům nabízí v rámci ceny jízdenky například připojení wi-fi či sledování televize nebo filmů.

Zajistí přepravu zavazadel zvlaku až do domu

V první třídě a luxusní třídě Club je na požádání zajištěna donáška jídel a nápojů na místo, neboť vysokorychlostní jednotka Italo nemá jídelní vůz. A tak jídlo a pití připravuje vlakový personál ve speciálně určeném oddílu. V první třídě se nachází i jeden „klidový“ vůz snázvem Relax, kde je například zakázáno používat mobilní telefony. Vysokorychlostní vlaky mají doprovázet minimálně pětičlenné vlakové posádky v čele s vedoucím „manažerem vlaku“. Posádka vlak doprovází celou cestu bez střídání z výchozí až do cílové stanice. V místech, kde vlaky zastavují nebo budou vbudoucnu zastavovat, zřizuje společnost NTV vlastní zákaznická centra snázvem Casa Italo. Ta mají sloužit nejen jako čekárny, ale zároveň jako pokladny a místa pro podávání informací. NTV má i vlastní telefonické zákaznické centrum snázvem Hallo Italo, kde by mělo pracovat výhledově až osmdesát zaměstnanců, kteří mají nabízet služby po telefonu. Společnost NTV nabízí rovněž přepravu cestovních zavazadel z domu do domu. V cílových stanicích je mimo to nabízen pronájem osobních automobilů. Stálí zákazníci, podobně jako v letecké přepravě, mohou za své cesty sbírat body, které jim při dalších cestách ušetří část jízdného.

Letos počítají smilionem apůl zákazníků

Vlaky Italo (cena jedné jednotky se pohybuje kolem 30 milionů eur) procházely testy během celého loňského roku. Vysokorychlostní Italo může dosáhnout cestovní rychlosti 360 km/h (nejvyšší možná rychlost je 400 km/h), v samotné Itálii ale jednotky jezdí maximální rychlostí 300 km/h. Jednotka je kloubově spojená a jeden podvozek tak slouží pro dva vozy. Toto řešení snižuje hmotnost soupravy a opotřebení železniční infrastruktury. Na druhou stranu má tu nevýhodu, že vlak nejde rozpojit. Motory jsou v jednotce rovnoměrně rozmístěny vkaždém zvozů, což zaručuje cestujícím tišší jízdu. Údržba všech vysokorychlostních vlaků se vykonává v depu Nola, které se nachází na odbočné trati Salerno – Caserta, asi 35 kilometrů od koncové stanice Napoli Centrale. Údržbu po dobu třiceti let společnost NTV sjednala sfirmou Alstom. Vlaky jsou proto vybaveny počítačovým systémem Alstom Traincenter, který průběžně informuje ostavu jednotky, takže ještě před příjezdem do depa je možno určit přesný postup údržbářských a opravářských prací. V budoucnu je plánována výstavba druhého depa na severu Itálie. Jízdenky si lze objednat na webových stránkách společnosti. Ceny jsou vprůměru o něco nižší než u italského státního dopravce Trenitalia, ale není tomu úplně ve všech případech. Jen letos by mělo být vlaky Italo přepraveno více než jeden a půl milionu zákazníků, přičemž toto číslo by mělo do tří let vzrůst minimálně třikrát. Společnost NTV v budoucnu počítá i s využitím vysokorychlostních vlaků do zahraničí. Mělo by se jednat ospojení Itálie sněmeckým Mnichovem přes Švýcarsko nebo Rakousko a některé spoje by mohly zajíždět až do Vídně.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

DB otevřely v Berlíně nové praktické školicí střediskoDB otevřely v Berlíně nové praktické školicí středisko

30.4.2024 - Německé dráhy DB otevřely na začátku února nové učňovské a školicí středisko v Berlíně. Na ploše 5 000 m2, což je o 2 000 metrů více, než měly stávající prostory, vybudovala společnost nové, moderní centrum pro… »

SBB je zpět v černých číslechSBB je zpět v černých číslech

29.4.2024 - Hospodaření švýcarských železnic SBB skončilo poprvé od roku 2019 v plusu. Stalo se tak především díky rekordnímu počtu cestujících, které dopravce přepravil. Společnost díky tomu vykázala za rok 2023 zisk po čtyřech letech, a… »

PKP Intercity zakoupí 300 nových vozů PKP Intercity zakoupí 300 nových vozů

26.4.2024 - Polský státní dopravce PKP Intercity přidělil svůj historicky největší kontrakt společnosti H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FSP). Výrobce se sídlem v Poznani, který uspěl v soutěži vypsané v prosinci 2022, vyrobí 300… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika