Železničář / Zahraničí / V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
26.2.2024 – autor: PETR SLONEK
V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v budoucnu provádět servis flotily vlaků ICE 4. Dvoukolejný objekt byl vybudován za pouhých 20 měsíců a postupně v něm najde práci až 1 200 lidí.
Novou stavbu společně otevřeli 11. ledna spolkový kancléř Olaf Scholz, braniborský premiér Dietmar Woidke a generální ředitel Deutsche Bahn Richard Lutz. Ten zdůraznil, že se jedná o milník nejen pro železnici, ale i pro strukturální změny v regionu. Práci zde totiž po příslušné rekvalifikaci najdou i pracovníci z energetické společnosti LEAG, která v Lužici provozuje končící uhelné elektrárny. Nové kapacity údržby vlaků řady ICE 4 jsou navíc předpokladem pro zdvojnásobení počtu cestujících v dálkové železniční dopravě do roku 2030 na 260 milionů, jak stát i DB plánují.
„Nový závod v Cottbusu je hlavním stavebním kamenem pro naši další expanzi. V nejmodernějším německém servisním zařízení pracují vysoce kvalifikovaní zaměstnanci, což umožní, že se jednotky ICE 4 vrátí po nezbytných opravách do provozu mnohem rychleji. Vytváříme také atraktivní pracovní místa v regionu. Proto zároveň pokračujeme výstavbou druhé čtyřkolejné haly,“ řekl šéf DB Lutz.
„Zahájení prací na stavbě je velkým milníkem v posílení zaměstnanosti v regionu Lužice. Jsem rád, že se nám společným úsilím podařilo ve velmi krátké době dodržet náš slib, a než ukončíme výrobu elektřiny z uhlí, vytvoříme nová a perspektivní pracovní místa,“ uvedl premiér Dietmar Woidke.
Opravy do dvou týdnů
Počítá se s tím, že ve vybudovaném zázemí se odehrají opravy nejvyšších stupňů. V rámci nich jsou částečně demontovány a vyměněny těžké komponenty jako trakční motory nebo podvozky. V tomto závodě, který je speciálně přizpůsoben pro jednotky ICE 4, to podle zástupců DB lze provést během pouhých dvou týdnů, tedy daleko rychleji než v kterémkoli jiném stávajícím závodě dopravce. Velkou výhodou je, že se 374 metrů dlouhé XXL ICE o 13 vozech celou délkou vejdou do haly a nebude nutné jednotky rozpojovat jako v jiných servisních centrech. V případě kratších, sedmivozových ICE vlaků mohou na dvou kolejích stát za sebou dvě zhruba 200 metrů dlouhé soupravy.
V první fázi v závodě v Chotěbuzi vzniklo 450 nových míst, po dostavbě druhé plánované haly se čtyřmi kolejemi v roce 2026 zde Deutsche Bahn postupně zaměstná celkem 1 200 lidí. Společnost rovněž posílila odborné vzdělávání a výrazně zvýšila počet školicích míst a může si tak snadno vychovat své vlastní pracovníky.
Moderní jednotky ICE 4 v brzké době vytvoří základ flotily vysokorychlostních vlaků německého dopravce. DB si jich objednaly dohromady 137. Očekává se, že do roku 2030 bude na železnici jezdit dohromady asi 450 vlaků ICE z různých sérií. To však také vyžaduje větší kapacitu pro údržbu.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »