Železničář / Zahraničí / V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
V Chotěbuzi vznikla hala pro údržbu ICE
26.2.2024 – autor: PETR SLONEK
V lužické Chotěbuzi začalo fungovat nejmodernější zařízení pro údržbu vysokorychlostních jednotek v Evropě. Německý dopravce Deutsche Bahn počátkem ledna oficiálně uvedl do provozu novou, 450 metrů dlouhou halu, v níž se bude v budoucnu provádět servis flotily vlaků ICE 4. Dvoukolejný objekt byl vybudován za pouhých 20 měsíců a postupně v něm najde práci až 1 200 lidí.
Novou stavbu společně otevřeli 11. ledna spolkový kancléř Olaf Scholz, braniborský premiér Dietmar Woidke a generální ředitel Deutsche Bahn Richard Lutz. Ten zdůraznil, že se jedná o milník nejen pro železnici, ale i pro strukturální změny v regionu. Práci zde totiž po příslušné rekvalifikaci najdou i pracovníci z energetické společnosti LEAG, která v Lužici provozuje končící uhelné elektrárny. Nové kapacity údržby vlaků řady ICE 4 jsou navíc předpokladem pro zdvojnásobení počtu cestujících v dálkové železniční dopravě do roku 2030 na 260 milionů, jak stát i DB plánují.
„Nový závod v Cottbusu je hlavním stavebním kamenem pro naši další expanzi. V nejmodernějším německém servisním zařízení pracují vysoce kvalifikovaní zaměstnanci, což umožní, že se jednotky ICE 4 vrátí po nezbytných opravách do provozu mnohem rychleji. Vytváříme také atraktivní pracovní místa v regionu. Proto zároveň pokračujeme výstavbou druhé čtyřkolejné haly,“ řekl šéf DB Lutz.
„Zahájení prací na stavbě je velkým milníkem v posílení zaměstnanosti v regionu Lužice. Jsem rád, že se nám společným úsilím podařilo ve velmi krátké době dodržet náš slib, a než ukončíme výrobu elektřiny z uhlí, vytvoříme nová a perspektivní pracovní místa,“ uvedl premiér Dietmar Woidke.
Opravy do dvou týdnů
Počítá se s tím, že ve vybudovaném zázemí se odehrají opravy nejvyšších stupňů. V rámci nich jsou částečně demontovány a vyměněny těžké komponenty jako trakční motory nebo podvozky. V tomto závodě, který je speciálně přizpůsoben pro jednotky ICE 4, to podle zástupců DB lze provést během pouhých dvou týdnů, tedy daleko rychleji než v kterémkoli jiném stávajícím závodě dopravce. Velkou výhodou je, že se 374 metrů dlouhé XXL ICE o 13 vozech celou délkou vejdou do haly a nebude nutné jednotky rozpojovat jako v jiných servisních centrech. V případě kratších, sedmivozových ICE vlaků mohou na dvou kolejích stát za sebou dvě zhruba 200 metrů dlouhé soupravy.
V první fázi v závodě v Chotěbuzi vzniklo 450 nových míst, po dostavbě druhé plánované haly se čtyřmi kolejemi v roce 2026 zde Deutsche Bahn postupně zaměstná celkem 1 200 lidí. Společnost rovněž posílila odborné vzdělávání a výrazně zvýšila počet školicích míst a může si tak snadno vychovat své vlastní pracovníky.
Moderní jednotky ICE 4 v brzké době vytvoří základ flotily vysokorychlostních vlaků německého dopravce. DB si jich objednaly dohromady 137. Očekává se, že do roku 2030 bude na železnici jezdit dohromady asi 450 vlaků ICE z různých sérií. To však také vyžaduje větší kapacitu pro údržbu.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »