Železničář / Zahraničí / Tunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/h
Tunelem Ceneri projela souprava ICE-S rychlostí 275 km/h
30.6.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto: ALPTRANSIT SAN GOTTARDO
Švýcarský železniční tunel Ceneri má za sebou další významné milníky. Kromě toho, že tamní Dopravní úřad povolil zkušební provoz, jím poprvé projela i souprava ICE-S německé společnosti Deutsche Bahn (DB) rychlostí 275 km/h. Testování a instalaci všech potřebných technologií na několik týdnů zastavila pandemie koronaviru. Termín zářijového otevření by však tato komplikace neměla ohrozit.
Švýcaři dokončují práce na úpatním tunelu Ceneri, další železniční stavbě pod masívem Alp. Ceneri se tak postaví po bok již zprovozněných tunelů Gotthardského a Lötschberského a stane se tak součástí spojení Neue Eisenbahn-Alpentransversale (NEAT). Na stavbě pracuje společnost AlpTransit Gotthard (ATG), kterou pro výstavbu tunelů založily Švýcarské spolkové dráhy (SBB).
Zdejší Federální dopravní úřad vydal v únoru povolení k zahájení zkušebního provozu při zapnuté trakční soustavě a aktivaci bezpečnostních systémů včetně zabezpečovače ETCS Level 2. Po ukončení přípravných prací zahájil provozovatel zkušební provoz. Bohužel, stejně jako všude po celém světě, zabrzdila veškeré činnosti pandemie koronaviru COVID-19. „Dohoda o obnovení zkoušek byla dosažena 20. dubna poté, co dodavatel tunelů AlpTransit Gotthard AG uzavřel jednání se zdravotnickými specialisty a s Federálním úřadem pro veřejné zdraví,“ informoval server Railway Gazzete s tím, že při veškerých činnostech musí být dotčení pracovníci chráněni před nákazou virem uniklým z Číny.
Testuje se i nadále
Zkoušky tedy probíhají za přísných bezpečnostních podmínek s nepřetržitým sledováním. ATG navíc pro každou směnu určilo zdravotního manažera, jenž zajišťuje dodržování pokynů v oblasti veřejného zdraví. Zkušenosti ukázaly, že stanovené hygienické a zdravotní předpisy je možné v průběhu práce dodržovat.
Součástí testování, které bylo spuštěno 1. března, byl na sklonku dubna i průjezd soupravy rychlovlaku ICE-S zapůjčené Deutsche Bahn. Ten v Ceneri tunelu dosáhl rychlosti 275 km/h. První zkušební jízdy se uskutečnily se spuštěným zabezpečovačem ETCS Level 2. K testování digitálního, rádiového spojení GSM-R posloužil zkušební speciál od SBB.
Po prázdninách naplno
Testování zhruba 15 km dlouhého tunelu mezi Camorinem a Vezií bude pokračovat až do začátku září, kdy bude stavba předána SBB – ta zahájí zkušební provoz. Běžné zprovoznění je naplánováno na prosinec letošního roku. Počítá se s tím, že jím za hodinu projedou čtyři nákladní a šest osobních vlaků jedním směrem.
Práce na úpatním tunelu byly zahájeny v roce 2006 a jde o poslední etapu rozsáhlé modernizace železnice mezi švýcarským Curychem a severoitalským Milánem. Cesta mezi oběma městy by tak neměla trvat déle než tři hodiny i díky traťové rychlosti 250 km/h, kterou mohou vlaky v tunelu využít. Do souboru staveb je zahrnutý i Gotthardský tunel.
Další články této rubriky
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »