Železničář / Zahraničí / Transevropské expresy možná zamíří do Česka
Transevropské expresy možná zamíří do Česka
1.10.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB AG, ARCHIV ČD
Provoz až sedmi různých linek TEE 2.0 napříč Českou republikou, nová přímá spojení, která nabídnou cestování z Prahy do Záhřebu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Benátek, Kodaně nebo Malmö, či nová rychlá trasa v centrální Evropě Via Vindobona, jež zkrátí cestu mezi Berlínem a Vídní přes Prahu na pouhé čtyři hodiny a umožní rychlé cestování vlakem ze severní Evropy na Balkán. Sen? Nikoliv. V budoucnosti běžná realita evropských železnic.
S takovými ambiciózními plány totiž počítá nová studie projektu TEE 2.0, kterou německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer představil letos v květnu na evropském železničním summitu. Jeho uspořádání sám inicioval. „Cestování vlakem po Německu a Evropě ekologicky šetrným způsobem, to se promítá do vysokorychlostní a noční železniční dopravy, která může konkurovat leteckým spojením. To je naše strategie TEE 2.0. Nyní jsme k tomuto přístupu získali širokou podporu z celé Evropy,“ řekl při této příležitosti ministr Scheuer.
Během summitu podepsali ministři dopravy Letter of Intent – Dohodu o spolupráci při spuštění projektu TEE 2.0. Ta bude skutečně potřebná, protože je nutné překonat řadu technických, organizačních a provozních národních zvyklostí. Jedná se například o odlišný přístup v jednotlivých státech k povinné rezervaci vlaků, k přístupu na infrastrukturu – koncese, veřejná objednávka – nebo k režimu komerční a závazkové dopravy. Přesto jsou autoři studie přesvědčení, že při úzké spolupráci států, manažerů infrastruktury a dopravců bude možné spustit síť TEE 2.0 ve velmi krátkém čase a s dokončovanými infrastrukturními projekty ji dále vylepšovat, hlavně pokud se jedná o cestovní časy.
Sedm linek pro Česko
Nová verze TEE 2.0 více reflektuje současný stav infrastruktury a zároveň je mnohem ambicióznější v počtu navržených spojů. Těch má být až 35 párů. Nabídka se rozrostla hlavně o státy v centrální, východní a jihovýchodní části Evropy. Zatímco v původním návrhu vlaky TEE Českou republiku jen objížděly, nový už počítá se sedmi trasami vedenými napříč Českem.
Samozřejmostí je podle projektu integrace dálkových mezistátních vlaků TEE také do vnitrostátní nabídky a národních taktových jízdních řádů, například do Deutschlandtaktu s intervaly 30 minut na páteřních trasách a 60 minut na ostatních dálkových linkách. Jejich vzájemné propojení a zajištění přestupních vazeb má vytvořit podmínky pro vytvoření Europataktu, který doplní přímé spoje na dlouhé vzdálenosti a četností nabídky vytvoří alternativu ke kontinentální letecké a automobilové dopravě.
Argumentem pro využití vlaku před konkurenčními dopravními prostředky pak bude prohlubující povědomí o změně klimatu a ochrana životního prostředí, postupné zkracování cestovní doby díky nově budovaným vysokorychlostním tratím, možnost cestovat z centra do centra a lepší využití času. Letecká doprava totiž nabízí krátkou dobu samotné přepravy, ale vyžaduje značné časy takzvané nečinnosti, tedy doby potřebné k cestě na a z letiště, na odbavení a další procedury, které jsou časově náročné a neumožňují tento čas efektivně využít například pro práci, odpočinek, studium a podobně.
Nový návrh sítě TEE 2.0 zahrnul do své flotily i více souprav. Vedle čtveřice vysokorychlostních vlaků na bázi jednotek TGV, ICE, Zefiro nebo Giruno nyní počítají architekti transevropské sítě také se soupravami vycházejícími z koncepce railjet, Talgo (ECx DB) nebo Pendolino.
Berlín – Praha – Vídeň za 4 hodiny
V souvislosti se summitem bylo prezentováno rovněž společné Prohlášení ministrů dopravy Německa, Česka a Rakouska k rozvoji železniční magistrály Berlín – Praha – Vídeň. Jednotlivé státy se v něm zavazují podnikat kroky ke zvýšení kapacity a rychlosti na ose nazvané Via Vindobona podle legendárního expresu.
V Německu bude zvýšena rychlost na 200 km/h a obnovena Drážďanská dráha na území Berlína, která povede vlaky přímo do centra německé metropole. Z Drážďan přes Prahu a Brno do Šakvic povede nová trať pro rychlosti 200 až 300 km/h a úsek ze Šakvic do Vídně se zmodernizuje na 200 km/h.
To umožní zkrátit systémové jízdní doby pro Europatakt mezi Prahou a Berlínem i mezi Prahou a Vídní na 2,5 hodiny. Taktové vlaky mají urazit trasu z Berlína do Vídně za přibližně 5 hodin. Expresní spojení TEE s menším počtem zastávek by měl trasu Berlín – Praha – Vídeň zvládnout dokonce za pouhé 4 hodiny. Zkušenosti z linky Berlín – Mnichov dokazují, že to je cestovní čas, při kterém lidé opouští leteckou dopravu, přesedají do vlaků a železnice díky tomu ovládá dopravní trh.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »