Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Tramvaje na pneumatikách si vystačí s jedinou kolejnicí

Tramvaje na pneumatikách si vystačí s jedinou kolejnicí

24.6.2015 – autor: JAN DVOŘÁK

V současnosti jich na celém světě najdete pouze několik a dá se o nich směle hovořit jako o experimentálním dopravním prostředku. Jednokolejky se na začátku 21. století prezentovaly jako převratný a nadějný vynález. Po zhruba desetiletých zkušenostech z jednotlivých provozů ve světě se však začínají někde jevit jako méně spolehlivé.

Tramvaje na pneumatikách si vystačí s jedinou kolejnicí

Označují se také jako tramvaje na pneumatikách. Vozidlo se navádí jedinou kolejnicí, ale jede na gumových kolech. Tento pokrokový francouzský výmysl – systém Translohr (firma Lohr Industrie) se nejdříve realizoval v městech Nancy, Caen a Clermont-Ferrand. Kromě francouzských měst se dostal tento typ veřejné hromadné dopravy v roce 2007 také do italské Padovy a o tři roky později i do Mestre na předměstí světoznámých Benátek.

Výstavba tratí je o čtvrtinu levnější než klasická

Další města v Evropě (například v Turecku, Rusku i Polsku) či v Asii se o tuto přepravu cestujících pozorně zajímají, neboť výstavba tratí není tak nákladná jako u klasické tramvaje. Postavit jednokolejnou trať je o čtvrtinu levnější, zrovna tak samotná vozidla, jež ale bohužel vyrábí pouze jediný výrobce. Jejich provozovatel se tak dostane do závislosti na technologii jediné firmy. Protože pneumatiky jezdí stále přes stejná místa na vozovce, musí být na dráze využíván speciální druh asfaltu či betonu.

K větší rychlosti vyžaduje tento druh dopravy co nejmenší množství zatáček, protože jinak není možné jet větší rychlostí než 50 km/h. Oproti klasickým tramvajím je ovšem u Translohru  možnost ostřejšího zatáčení a překonávat větší traťové sklony (až 13 %).

Naše snímky pochází z čínského velkoměsta Šanghaj se 14 miliony obyvatel, konkrétně z předměstí Zhangjiang, kde od 1. října 2010 jezdí také francouzská jednokolejka. Tato zkušební trať je v provozu v místním Hi-Tech Parku, kde je množství čínských i mezinárodních firem. Jde především o průmyslovou čtvrť, kde mají výhradně sídlo instituce a firmy, zabývající se vysokou technikou všech oborů. Jsou tu rovněž laboratoře, školy, univerzity, nemocnice, které vyvíjejí technologie budoucnosti.

Pochopitelně v tomto technologickém parku nechybějí hotely, restaurace všeho druhu od nejlevnějších až po luxusní, najdete tu i obytné části a ulice velice dlouhé a široké. Jde o moderní, dalo by se říci i klidnou a hlavně čistou čtvrť velkoměsta, kam obyčejný prostý Číňan nevstoupí. Tady si nikdo neodváží odhodit na zem zbytek vykouřené cigarety, prázdnou krabičku od cigaret, vypitou PET lahev nebo odplivnout žvýkačku či upustit nějaký papír. Nikoho nenapadne posprejovat zdi domů nebo karoserie vagonů či poškrábat skla oken vlaků, jak můžeme vidět v různých částech nejen Evropy a jmenovitě u nás třeba v Praze, v Brně, na Ostravsku…

Jezdí se bez vyhýbání

Jednokolejná dráha tu je vlastně dvoukolejná-dvouproud – jezdí bez vyhýbání, pouze na konečných jsou výhybky. Celkem je na desetikilometrové dráze patnáct stanic. Dráha slouží pro obyvatele a pracující Hi-Tech Parku a jako spojnice Zhangjiangu se šanghajským metrem. Vozy jsou obousměrné se dveřmi na obou stranách, protože trať má i ostrovní nástupiště. Jedna jízda časově neomezená na celou trať stojí 2 juany, tedy lidovou cenu, uvážíme-li, že se jedná v přepočtu o necelých 10 Kč. Jinak se dá platit i elektronickou kartou.       


Průměrné hodnocení (23 hlasů): 4.39

Další články této rubriky

RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens VectronRS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron

27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vec­tron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »

Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádůNizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »

Deutsche Bahn chystají více ICE Sprinterů i přímých spojůDeutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů

12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika