Železničář / Zahraničí / Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril
Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril
23.5.2024 – autor: PETR SLONEK
Výrobce kolejových vozidel Talgo dodal prvních deset z celkových třiceti vysokorychlostních jednotek Avril objednaných španělským státním dopravcem Renfe. Vlaky budou nasazeny na linkách do Galicie a Asturie, kde se mění rozchod. Premiéru si odbyly ve druhé půli května, kdy začal naplánovaný komerční provoz.
Renfe nové jednotky řady 106 začal přebírat v průběhu dubna po absolvování bezmála 300 tisíc kilometrů zkoušek v celé síti španělských vysokorychlostních tratí, přičemž jen v roce 2024 dosáhly poloviny z celkového počtu. Testy měly zajistit plnou kompatibilitu se všemi typy infrastruktury v zemi, včetně těch, které spojují Galicii, Asturii, Katalánsko a Valencii. Na úspěšném nasazení do provozu pracovalo přes 200 zaměstnanců dopravce. Následovalo další testování a školení strojvedoucích.
Jednotky Avril jsou podle výrobce nejpokročilejším typem vlaku schopným dosáhnout rychlosti až 360 km/h. Pohybovat se díky speciálnímu zařízení dokáže na různých rozchodech – standardním 1 435 mm, i na širokém iberském 1 668 mm. Tomu také odpovídalo testování, jež zahrnovalo 700 změn mezi oběma rozchody. Palubní senzory zaznamenávaly data během přibližně 500 zkušebních jízd.
Zpoždění přes tři roky
Dodávky vlaků však nabraly téměř tři a půl roku zpoždění. Podle původního plánu měly začít již v lednu 2021, kvůli problémům se softwarem se tak nestalo. Společnost Renfe proto výrobce pokutovala částkou ve výši 166 milionů eur. Ta se navíc zvyšuje o 60 tisíc eur za každý den po
1. dubnu, kdy vlaky nejsou předány. Zástupci španělského dopravce tvrdí, že vysvětlení výrobce zdržení nijak neospravedlňuje a považuje jej za jednoznačné nedodržení smluvních závazků.
Jednotky mají kapacitu až 581 cestujících, jsou dvanáctivozové, kompletně nízkopodlažní a měří 200 metrů. Podle Talga nižší hmotnost soupravy minimalizuje spotřebu energie, sníží emise CO2 na cestujícího a dále posílí pozici železnice jako nejudržitelnějšího druhu dopravy.
Výrobce rovněž požádal o schválení pro jejich provoz ve Francii, kde tamní dopravce Le Train objednal deset jednotek Avril. S dodávkami se počítá na začátku roku 2025 a provozovány budou na vysokorychlostní trati Tours – Bordeaux. Kromě toho Renfe hodlá tyto jednotky nasadit i na trať z Barcelony do Paříže. S ohledem na zdržení a komplikace se schvalovacím procesem ve Francii se tak ale nestane dříve než na konci letošního roku.
Jednotky lze díky rychlé a snadné změně rozchodu využít téměř na celé elektrifikované železniční síti a v budoucnu také na mezinárodních spojích mezi Španělskem a Francií. Avril je současně držitelem světového rychlostního rekordu na iberském rozchodu. Ten činí 360 km/h a dosažen byl 7. září 2022 na vysokorychlostní trati Ourense-Santiago de Compostela v Galicii.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »