Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril

Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril

23.5.2024 – autor: PETR SLONEK

Výrobce kolejových vozidel Talgo dodal prvních deset z celkových třiceti vysokorychlostních jednotek Avril objednaných španělským státním dopravcem Renfe. Vlaky budou nasazeny na linkách do Galicie a Asturie, kde se mění rozchod. Premiéru si odbyly ve druhé půli května, kdy začal naplánovaný komerční provoz.

Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril

Renfe nové jednotky řady 106 začal přebírat v průběhu dubna po absolvování bezmála 300 tisíc kilometrů zkoušek v celé síti španělských vysokorychlostních tratí, přičemž jen v roce 2024 dosáhly poloviny z celkového počtu. Testy měly zajistit plnou kompatibilitu se všemi typy infrastruktury v zemi, včetně těch, které spojují Galicii, Asturii, Katalánsko a Valencii. Na úspěšném nasazení do provozu pracovalo přes 200 zaměstnanců dopravce. Následovalo další testování a školení strojvedoucích.
Jednotky Avril jsou podle výrobce nejpokročilejším typem vlaku schopným dosáhnout rychlosti až 360 km/h. Pohybovat se díky speciálnímu zařízení dokáže na různých rozchodech – standardním 1 435 mm, i na širokém iberském 1 668 mm. Tomu také odpovídalo testování, jež zahrnovalo 700 změn mezi oběma rozchody. Palubní senzory zaznamenávaly data během přibližně 500 zkušebních jízd.

Zpoždění přes tři roky
Dodávky vlaků však nabraly téměř tři a půl roku zpoždění. Podle původního plánu měly začít již v lednu 2021, kvůli problémům se softwarem se tak nestalo. Společnost Renfe proto výrobce pokutovala částkou ve výši 166 milionů eur. Ta se navíc zvyšuje o 60 tisíc eur za každý den po 
1. dubnu, kdy vlaky nejsou předány. Zástupci španělského dopravce tvrdí, že vysvětlení výrobce zdržení nijak neospravedlňuje a považuje jej za jednoznačné nedodržení smluvních závazků.
Jednotky mají kapacitu až 581 cestujících, jsou dvanáctivozové, kompletně nízkopodlažní a měří 200 metrů. Podle Talga nižší hmotnost soupravy minimalizuje spotřebu energie, sníží emise CO2 na cestujícího a dále posílí pozici železnice jako nejudržitelnějšího druhu dopravy. 
Výrobce rovněž požádal o schválení pro jejich provoz ve Francii, kde tamní dopravce Le Train objednal deset jednotek Avril. S dodávkami se počítá na začátku roku 2025 a provozovány budou na vysokorychlostní trati Tours – Bordeaux. Kromě toho Renfe hodlá tyto jednotky nasadit i na trať z Barcelony do Paříže. S ohledem na zdržení a komplikace se schvalovacím procesem ve Francii se tak ale nestane dříve než na konci letošního roku.
Jednotky lze díky rychlé a snadné změně rozchodu využít téměř na celé elektrifikované železniční síti a v budoucnu také na mezinárodních spojích mezi Španělskem a Francií. Avril je současně držitelem světového rychlostního rekordu na iberském rozchodu. Ten činí 360 km/h a dosažen byl 7. září 2022 na vysokorychlostní trati Ourense-Santiago de Compostela v Galicii.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolíStadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí

26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »

Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku záříGotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září

22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »

Modernizace zastavila provoz na RiedbahnModernizace zastavila provoz na Riedbahn

12.8.2024 - Jízdu vlakem v Německu zkomplikovala jedna z největších výluk za posledních několik let. Deutsche Bahn 15. července zahájily kompletní rekonstrukci sedmdesát kilometrů dlouhého úseku trati z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu zvaného… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika