Železničář / Zahraničí / Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn
Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn
25.7.2024 – autor: PETR SLONEK
Švýcarské spolkové dráhy SBB hodlají investovat miliardy franků do obnovy vozového parku příměstské dopravy. Nakoupí celkem 116 nových patrových jednotek pro curyšský S-Bahn a západní Švýcarsko, kde mají být nasazeny od roku 2030. Dopravce už zároveň vypsal výběrové řízení. Zájemci z řad výrobců mají čas na podání nabídky do začátku roku 2025.
Jedná se o objednávku v miliardové hodnotě. Na řadě linek curyšského S-Bahnu bude od roku 2030 jezdit 95 souprav. V západním Švýcarsku, konkrétně na linkách RER Vaud a RE33 Martigny-Annemasse, se plánuje nasazení 21 jednotek. Vlaky pořízené pro curyšský S-Bahn a francouzsky mluvící část Švýcarska budou mít odlišné barvy interiéru a exteriéru.
Objednávka obsahuje rovněž opci na dodávku 84 dalších vozidel. Ty jsou nezbytné pro plánované rozšíření služeb v rámci programu spolkové vlády do roku 2035. Teprve konkrétní nabídky od jednotlivých výrobců ukážou, jak vysoké budou skutečné náklady na pořízení vlaků. SBB s ohledem na vysoký počet vlaků očekává, že půjde o „miliardovou zakázku“. Předpokládá se, že rozhodnutí o dodavateli, kterému bude zakázka přidělena, padne na konci roku 2025.
Obnova se týká patrových příměstských jednotek typu DPZ a částečně i HVZ-D s rychlostí 130 km/h. Na konci 80. let je vyrobilo konsorcium společností SLM, ABB a SWP. V roce 1989 byly úspěšně otestovány a do provozu s cestujícími vyrazily na jaře roku 1990. Patrové příměstské vlaky, označované spolkovými drahami zkratkou DPZ, dodnes tvoří páteř curyšského S-Bahnu. Využívají se na většině linek a dodáno jich bylo dohromady 115. Kromě vložených vozů se skládají z jednoho řídicího a čtyřnápravové lokomotivy Re 450 na druhém konci coby hnacího vozidla.
Větší kapacita i více prostoru
Nově vyrobená vozidla budou se svými 150 metry delší než současné stometrové jednotky a nabídnou více než 500 míst k sezení. Při maximální možné délce vlaků na trati curyšského S-Bahnu 300 metrů tak bude ve špičce při jízdě zdvojených souprav k dispozici více než tisíc míst.
Nové vlaky musí splňovat požadavky S-Bahnu, a to především na dostatek prostoru pro cestující jezdící na krátké vzdálenosti. Speciální multifunkční zóny mají pojmout více jízdních kol, zavazadel i kočárků. Samozřejmostí je nízkopodlažní přístup všemi dveřmi, dvě toalety v každém vozidle, z toho jedna bezbariérová. K dispozici budou ve všech oddílech elektrické zásuvky. V první třídě zajistí pohodlí nastavitelná sedadla a sklopné stolky. Vlaky pojedou maximální rychlostí 160 km/h.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »