Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn

Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn

25.7.2024 – autor: PETR SLONEK

Švýcarské spolkové dráhy SBB hodlají investovat miliardy franků do obnovy vozového parku příměstské dopravy. Nakoupí celkem 116 nových patrových jednotek pro curyšský S-Bahn a západní Švýcarsko, kde mají být nasazeny od roku 2030. Dopravce už zároveň vypsal výběrové řízení. Zájemci z řad výrobců mají čas na podání nabídky do začátku roku 2025.

Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn

Jedná se o objednávku v miliardové hodnotě. Na řadě linek curyšského S-Bahnu bude od roku 2030 jezdit 95 souprav. V západním Švýcarsku, konkrétně na linkách RER Vaud a RE33 Martigny-Annemasse, se plánuje nasazení 21 jednotek. Vlaky pořízené pro curyšský S-Bahn a francouzsky mluvící část Švýcarska budou mít odlišné barvy interiéru a exteriéru.
Objednávka obsahuje rovněž opci na dodávku 84 dalších vozidel. Ty jsou nezbytné pro plánované rozšíření služeb v rámci programu spolkové vlády do roku 2035. Teprve konkrétní nabídky od jednotlivých výrobců ukážou, jak vysoké budou skutečné náklady na pořízení vlaků. SBB s ohledem na vysoký počet vlaků očekává, že půjde o „miliardovou zakázku“. Předpokládá se, že rozhodnutí o dodavateli, kterému bude zakázka přidělena, padne na konci roku 2025.
Obnova se týká patrových příměstských jednotek typu DPZ a částečně i HVZ-D s rychlostí 130 km/h. Na konci 80. let je vyrobilo konsorcium společností SLM, ABB a SWP. V roce 1989 byly úspěšně otestovány a do provozu s cestujícími vyrazily na jaře roku 1990. Patrové příměstské vlaky, označované spolkovými drahami zkratkou DPZ, dodnes tvoří páteř curyšského S-Bahnu. Využívají se na většině linek a dodáno jich bylo dohromady 115. Kromě vložených vozů se skládají z jednoho řídicího a čtyřnápravové lokomotivy Re 450 na druhém konci coby hnacího vozidla. 

Větší kapacita i více prostoru
Nově vyrobená vozidla budou se svými 150 metry delší než současné stometrové jednotky a nabídnou více než 500 míst k sezení. Při maximální možné délce vlaků na trati curyšského S-Bahnu 300 metrů tak bude ve špičce při jízdě zdvojených souprav k dispozici více než tisíc míst.
Nové vlaky musí splňovat požadavky S-Bahnu, a to především na dostatek prostoru pro cestující jezdící na krátké vzdálenosti. Speciální multifunkční zóny mají pojmout více jízdních kol, zavazadel i kočárků. Samozřejmostí je nízkopodlažní přístup všemi dveřmi, dvě toalety v každém vozidle, z toho jedna bezbariérová. K dispozici budou ve všech oddílech elektrické zásuvky.  V první třídě zajistí pohodlí nastavitelná sedadla a sklopné stolky. Vlaky pojedou maximální rychlostí 160 km/h. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do ŽilinyZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny

27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »

Slováci si pořídí nové lůžkové vozySlováci si pořídí nové lůžkové vozy

20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »

Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdilaTřetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila

13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika