Železničář / Zahraničí / Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn
Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn
25.7.2024 – autor: PETR SLONEK
Švýcarské spolkové dráhy SBB hodlají investovat miliardy franků do obnovy vozového parku příměstské dopravy. Nakoupí celkem 116 nových patrových jednotek pro curyšský S-Bahn a západní Švýcarsko, kde mají být nasazeny od roku 2030. Dopravce už zároveň vypsal výběrové řízení. Zájemci z řad výrobců mají čas na podání nabídky do začátku roku 2025.
Jedná se o objednávku v miliardové hodnotě. Na řadě linek curyšského S-Bahnu bude od roku 2030 jezdit 95 souprav. V západním Švýcarsku, konkrétně na linkách RER Vaud a RE33 Martigny-Annemasse, se plánuje nasazení 21 jednotek. Vlaky pořízené pro curyšský S-Bahn a francouzsky mluvící část Švýcarska budou mít odlišné barvy interiéru a exteriéru.
Objednávka obsahuje rovněž opci na dodávku 84 dalších vozidel. Ty jsou nezbytné pro plánované rozšíření služeb v rámci programu spolkové vlády do roku 2035. Teprve konkrétní nabídky od jednotlivých výrobců ukážou, jak vysoké budou skutečné náklady na pořízení vlaků. SBB s ohledem na vysoký počet vlaků očekává, že půjde o „miliardovou zakázku“. Předpokládá se, že rozhodnutí o dodavateli, kterému bude zakázka přidělena, padne na konci roku 2025.
Obnova se týká patrových příměstských jednotek typu DPZ a částečně i HVZ-D s rychlostí 130 km/h. Na konci 80. let je vyrobilo konsorcium společností SLM, ABB a SWP. V roce 1989 byly úspěšně otestovány a do provozu s cestujícími vyrazily na jaře roku 1990. Patrové příměstské vlaky, označované spolkovými drahami zkratkou DPZ, dodnes tvoří páteř curyšského S-Bahnu. Využívají se na většině linek a dodáno jich bylo dohromady 115. Kromě vložených vozů se skládají z jednoho řídicího a čtyřnápravové lokomotivy Re 450 na druhém konci coby hnacího vozidla.
Větší kapacita i více prostoru
Nově vyrobená vozidla budou se svými 150 metry delší než současné stometrové jednotky a nabídnou více než 500 míst k sezení. Při maximální možné délce vlaků na trati curyšského S-Bahnu 300 metrů tak bude ve špičce při jízdě zdvojených souprav k dispozici více než tisíc míst.
Nové vlaky musí splňovat požadavky S-Bahnu, a to především na dostatek prostoru pro cestující jezdící na krátké vzdálenosti. Speciální multifunkční zóny mají pojmout více jízdních kol, zavazadel i kočárků. Samozřejmostí je nízkopodlažní přístup všemi dveřmi, dvě toalety v každém vozidle, z toho jedna bezbariérová. K dispozici budou ve všech oddílech elektrické zásuvky. V první třídě zajistí pohodlí nastavitelná sedadla a sklopné stolky. Vlaky pojedou maximální rychlostí 160 km/h.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »