Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

6.12.2021 – autor: PETR SLONEK Foto: SBB

Švýcarské spolkové dráhy SBB se rozhodly výrazně omladit svůj vozidlový park. V následujících letech se společně se svými dceřinkami Thurbo a RegionAlps zaměří na regionální dopravu, pro niž pořídí 286 nových nízkopodlažních elektrických jednotek od domácí firmy Stadler. Ta dostala přednost před konkurenčními společnostmi Alstom a Siemens.

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

Jedná se o výsledek soutěže, kterou SBB vyhlásily v květnu 2020. Stadler podle vedení dopravce nabídl nejvýhodnější podmínky z hlediska kvality i po finanční stránce. Uzavřená rámcová smlouva umožňuje objednání až 510 nových jednopodlažních jednotek Flirt. SBB zatím závazně objednaly celkem 286 vozidel. Hodnota zakázky činí dvě miliardy švýcarských franků a objemem se jedná o největší tendr v historii tamní železnice. 
Švýcarské spolkové dráhy společně s dceřinými společnostmi RegionAlps a Thurbo zahájily loni květnu dvoustupňové výběrové řízení na nové vícepodlažní jednotky pro provoz v regionech. V rámci předkvalifikace byli vybráni tři uchazeči, kteří museli doložit patřičné zkušenosti a zároveň prokázat specifickou orientaci na trhu s osvědčenou koncepcí vozidla. Do finále postoupily firmy Alstom, Siemens a Stadler, jež toto kritérium výběru splnily nejlépe. Ty poté vypracovaly nabídku, kterou předložily letos v dubnu k posouzení. Na základě vyhodnocení všech stanovených požadavků obří zakázku nakonec získal Stadler. V případě nabízených Flirtů tento výrobce zaujal nejlepším poměrem cena versus kvalita. SBB nicméně kladly velký důraz nejen na kvalitativní ukazatele, ale i na náklady na provoz a údržbu. 
„Jsme pyšní, že náš osvědčený koncept Flirt opět dosáhl mezinárodního úspěchu. Rádi bychom poděkovali SBB za důvěru, kterou do nás vložily,“ reagoval na úspěch v soutěži výkonný předseda představenstva společnosti Stadler Peter Spuhler.

Vozíčkáři nově v 1. třídě
Nové jednotky nabízí zákazníkům řadu vylepšení. Ve srovnání s nyní běžně používanými vozidly mají podstatně více úložného prostoru pro kola, kočárky a velká zavazadla. Poskytují také kvalitnější příjem mobilního signálu a dat. Samozřejmostí jsou zásuvky ve všech oddílech. Flirty rovněž zohledňují požadavek na přepravu cestujících se sníženou pohyblivostí – v každé jednotce jsou dva prostory pro vozíčkáře a toaleta přístupná pro handicapované osoby. Prostory pro invalidní vozíky jsou navíc nově k dispozici také v 1. třídě. Výkonnější motor zase umožní rychlejší a plynulejší jízdu a tím snazší dodržování jízdního řádu. Nové vlaky by měly být schváleny i pro provoz na tratích v Německu a Rakousku a vyrábět se budou kompletně v hlavním závodě Stadleru v Bussnangu.
Původně SBB, Thurbo a RegionAlps plánovaly pořídit pouze 194 jednotek, později byl však jejich počet navýšen na 286. Stalo se tak poté, co se v koordinaci s federální vládou a jednotlivými kantony definitivně určil nový rozsah a oblasti provozu zajišťované těmito společnostmi. Tím vyvstala potřeba pořízení zcela nových vozidel a zároveň se rozhodlo o odstavení všech, které jsou na konci životnosti. 
První vyrobené vlaky by měly začít s cestujícími jezdit od prosince 2025 a do roku 2034 postupně nahradí stávající vozidlový park. V případě SBB vystřídají starší jednotky Domino a první generaci Flirtů včetně lokomotiv s push-pull soupravami. Společnost Thurbo jimi nahradí dvoudílné jednotky GTW a u firmy RegionAlps nové Flirty zastoupí dosluhující vlaky Domino a Nina. Lidé se s nimi setkají prakticky po celé zemi. RegionAlps totiž provozuje regionální vlaky v kantonu Valais a Thurbo například v kantonu Thurgau.
Výsledky tendru nicméně napadla 
u soudu jeden z neúspěšných uchazečů, firma Alstom. „Nemůžeme v tuto chvíli odhadnout, k jak dlouhému zdržení dojde,“ uvedly SBB v tiskové zprávě. Dopravce tvrdí, že během celé soutěže kladl mimořádný důraz na to, aby se uskutečnila v souladu se zákony. Alstom podání u soudu nekomentoval.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ZSSK představila nové středisko údržby. Zajistí čistotu a bezpečnost vlakůZSSK představila nové středisko údržby. Zajistí čistotu a bezpečnost vlaků

29.11.2023 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) nedávno dokončila výstavbu tří středisek technicko-hygienické údržby (THÚ). Celkové náklady na vybudování pracovišť v Nových Zámcích, Zvolenu a Humenném přesáhly podle společnosti… »

Do Itálie míří první vodíkový vlakDo Itálie míří první vodíkový vlak

28.11.2023 - Společnost Alstom společně s dopravcem Ferrovie Nord Milano (FNM) představila na veletrhu EXPO Ferroviaria v Miláně novou jednotku s vodíkovým pohonem. Jedná se o vlak Coradia Stream. FNM jich na základě dohody podepsané v listopadu 2020… »

ÖBB vstupují na železnici v NěmeckuÖBB vstupují na železnici v Německu

26.11.2023 - Britská společnost Go-Ahead Group v říjnu souhlasila s prodejem svého podnikání v Německu Rakouským spolkovým drahám (ÖBB), což dopravci premiérově umožnilo vstoupit na německý trh závazkové železniční dopravy. Očekává se,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika