Železničář / Zahraničí / Švédové si pořídí nová vysokorychlostní Zefira
Švédové si pořídí nová vysokorychlostní Zefira
2.6.2022 – autor: PETR SLONEK
Výrobce železničních vozidel Alstom podepsal smlouvu se švédským národním železničním dopravcem SJ na dodávku 25 moderních elektrických vysokorychlostních vlaků Zefiro Express s opcí na dalších patnáct jednotek. První závazná objednávka má hodnotu přibližně 650 milionů eur.
Nové vlaky po dokončení budou nejrychlejšími ve Švédsku a jejich maximální rychlost dosáhne 250 km/h. Stanou se tak zároveň alternativou k letecké dopravě. První vlaky má výrobce podle plánů dodat v roce 2026.
„Jsme nesmírně rádi, že dodáváme tyto nové vysokorychlostní vlaky pro společnost SJ. Jde o historickou dohodu, která změní způsob cestování lidí po celé zemi. Vzhledem k obavám ze změny klimatu je vysokorychlostní železnice logicky hlavní alternativou letecké dopravy. Výhodou je její pohodlnost a díky moderním vozidlům také rychlost. Tento trend vidíme všude a Alstom je lídrem v této oblasti. Má totiž zkušenosti z několika projektů vysokorychlostních vlaků po celém světě. Děkujeme SJ za důvěru, kterou nám projevili,“ okomentoval uzavření kontraktu výkonný ředitel Alstom Nordics Rob Whyte.
Zvládnou i silné mrazy
Vlaky Zefiro Express jsou navrženy pro provoz v drsných švédských povětrnostních podmínkách. Zvládnou bez problémů jízdu i v případě, že venkovní teploty klesnou až na minus 40 °C. Jejich špičková technologie zajistí cestujícím bezpečnou a pohodlnou cestu. Podlahy ve vagonech jsou rovné a bez ramp, což umožňuje snadné nastupování, vystupování i pohyb ve vozech.
Celková kapacita každé jednotky Zefiro bude činit 363 sedadel a poskytne cestujícím jedinečný zážitek z cestování – vlaky mají ergonomická řešení s důrazem na maximální pohodlí a samozřejmostí v nich jsou prémiová sedadla a osvětlení. Šířka vagonu, elektrické, bezpečnostní a informační systémy byly vyvinuty s ohledem na skutečnost, že budou jezdit jak ve Švédsku, tak v Dánsku a certifikovány by měly být i pro provoz v Norsku.
Zefiro Express je součástí platformy Alstomu pro vysokorychlostní vlaky Avelia. Jedná se o nejširší portfolio na trhu pokrývající výrobu vozidel s maximální provozní rychlostí mezi 200 až 350 km/h. K dispozici je široký výběr konfigurací jednotlivých jednotek, které nejlépe vyhovují potřebám zákazníků a konkrétních dopravců. Vznikají tak jednopodlažní nebo patrové soupravy, s různými systémy napájení či možností naklápění. Za uplynulých 40 let se po celém světě prodalo téměř 3 000 vysokorychlostních vlaků s technologií od Alstomu.
Smlouvy na údržbu vlaků
Alstom je v současnosti nejvýznamnějším dodavatelem kolejových vozů na švédském železničním trhu, doposud vyrobil více než tisícovku vlaků pro železnice v této severské zemi. Společnost má však i několik velkých smluv na údržbu, kterou provádí v celkem devatenácti místních depech, včetně těch ve městech Motala a Västerås, které se specializují na rozsáhlé opravy a renovace. Firma rovněž řídí zavádění evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS (European Rail Traffic Management System) ve Švédsku, a to jak ve vlacích, tak i na tratích. Současně dodává standardizovaný vnitrostátní dopravní systém švédské dopravní správě.
Alstom je průkopníkem řešení udržitelné mobility s ambicí usnadnit v globálním měřítku přechod na dopravní systémy s nízkou uhlíkovou stopou. Mezi tyto inovace patří známý Coradia iLint, tedy první osobní vlak na světě s vodíkovým pohonem. Výrobce nyní chystá jeho představení českým a slovenským zákazníkům. Prezentační jízdy by se měly odehrát ve druhé polovině května na veřejných tratích v obou zemích. Coradia iLint je vlak na vodíkové palivové články, který vyrábí vlastní elektrickou energii na palubě, během provozu tak nevypouští nic jiného než vodu.
Další články této rubriky
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »