Železničář / Zahraničí / Stará Gotthardská dráha dá sbohem dálkovým vlakům
Stará Gotthardská dráha dá sbohem dálkovým vlakům
13.3.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK
Až bude v prosinci 2016 uveden do provozu základní tunel Gotthard, ztratí horská trať v úseku Erstfeld – Göschenen – Airolo – Biasca význam pro tranzitní dopravu. Švýcarské spolkové dráhy teprve nedávno oficiálně oznámily, jakou osobní dopravu na této trati od roku 2017 nabídnou. Nově to budou regionální expresy označené jako S-Bahn, které budou jezdit v hodinovém taktu.
Stará Gotthardská dráha má před sebou už jen necelé tři roky silného provozu. Po otevření celoevropsky proslaveného tunelu z ní zmizí dálková doprava. Turisticky atraktivní oblast ale stále počítá s přílivem návštěvníků, pro které už nebude alfou a omegou rychlost, nýbrž krásný rozhled po krajině.
Do Locarna jen osobákem
Vlaky InterRegio, které z Basileje, Lucernu, jakož i Curychu jezdí směrem na jih, budou od prosince 2016 končit v Erstfeldu. Odtud budou přepravu dále směr Göschenen – Airolo – Biasca – Bellinzona, případně dále do Lugana a Chiassa, zajišťovat jednotky FLIRT, které jsou běžně vyráběny pro příměstské spoje S-Bahn. Podle SBB jsou tyto elektrické jednotky kvůli širokým dveřím a velkým oknům vhodné pro přepravu turistů a výletníků. SBB ale již nezmiňují, že kvůli méně komfortním sedadlům a malému počtu toalet nejsou tyto vlaky vhodné na delší trasy.
Oproti současnosti se vylepší přímé spojení regionu Gotthard s Luganem a Chiassem, naopak se rozváže návaznost do Locarna. Tento častý turistický cíl tak bude odříznut od dálkové železniční dopravy. Podle názoru SBB bude hustší provoz vlaků S-Bahn v úseku Bellinzona – Locarno více vyhovovat potřebám cestujících.
Pro potřeby denně dojíždějících cestujících z kantonů Schwyz a Uri do Zugu a Curychu poslouží rychlá přímá spojení ráno a večer, která dostanou název „Innerschweizer Sprinter“. Nová nabídka spojů byla vypracována SBB ve spolupráci s jednotlivými kantony a Spolkovým úřadem pro dopravu. O dopravu na této horské trati má ovšem zájem také privátní firma Südostbahn (SOB), která by ráda zavedla přímé vlaky z Arth-Goldau až do Bellinzony. Spolkový úřad pro dopravu zatím není z tohoto návrhu nadšený a vzkázal SOB, že potřebuje vyjasnit financování jejich vozidel a návaznosti vlaků v koncových stanicích.
Lucern – Lugano za necelé dvě hodiny
Oblastem německy mluvících švýcarských kantonů do Bellinzony a Lugana přinese zahájení provozu v základním tunelu Gotthard časové úspory od třiceti do čtyřiceti minut. Cesta z Lucernu do Lugana tak bude trvat méně než dvě hodiny. Spoje z Curychu pojedou zpočátku jen o 25 minut rychleji, protože vlaky pojedou kvůli stavebním pracím na trati odklonem přes stanici Rotkreuz. Až bude na konci roku 2019 uveden do provozu také základní tunel Ceneri, pak se cestovní doba ze severu Švýcarska do Lugana zkrátí o dalších 20 minut. Vlaky pak z Curychu do Lugana přijedou pod dvě hodiny čistého času.
SBB počítá s tím, že počet cestujících v dálkové osobní dopravě na Gotthardu stoupne v roce 2020 z dnešních 9 na 15 tisíc, kdy má vzniknout i dvouhodinový takt mezi stanicemi Arth-Goldau a Lugano. Pro osobní dopravu v italsky mluvící oblasti Ticino přinese otevření základního tunelu Ceneri nejen rychlejší spojení měst Bellinzona a Lugano (oproti současnosti úspora sedm minut), ale poprvé rovněž rychlá přímá spojení Locarno – Lugano. Tato přímá spojení by měla být provozována v půlhodinovém taktu a jízda potrvá okolo třiceti minut. Dnes na tuto trasu potřebují vlaky 54 minut a navíc je nutný přestup v Bellinzoně. Již od roku 2015 se díky nové trati Stabio (Švýcarsko) – Arcisate (Itálie) dosáhne nového spojení v půlhodinovém taktu z Lugana, resp. italského Coma přes Mendrisio do Varése a milánské letiště Malpensa tak bude obsluhováno v hodinovém intervalu.
Nákladní vlaky? Jen minimálně
Z důvodu přesměrování vlaků InterCity a tranzitních nákladních vlaků do základního tunelu Gotthard bude v pravidelném provozu po horském úseku Erstfeld – Biasca jezdit každou hodinu jen několik vlaků. Na dnešním horském úseku se nadále počítá s nákladními vlaky – ale jen například při údržbových pracích, výlukách a mimořádnostech. Trať horami ale nákladní vlaky příliš nevyužijí a navíc základním tunelem budou jezdit kontejnerové vlaky, pro které horská trať nemá rozšířený profil.
V posledních letech se objevovaly myšlenky na horské trati zastavit provoz nebo snést jednu traťovou kolej. To již ale není na pořadu dne. K určitým změnám na infrastruktuře však ještě dojde. Ve vedení SBB však ještě nepadlo konkrétní rozhodnutí. V současnosti se uvažuje udržet kapacitu pět vlaků za hodinu. S jistotou lze ale říci, že v některých stanicích určitě dojde ke snížení počtu dopravních kolejí.
Další články této rubriky
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »