Železničář / Zahraničí / Stanice Wien Hauptbahnhof v prosinci otevírá i pro dálkové spoje
Stanice Wien Hauptbahnhof v prosinci otevírá i pro dálkové spoje
9.5.2014 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Už jen přibližně půl roku zbývá do otevření obchodní galerie BahnhofCity Wien Hauptbahnhof a jen o několik málo měsíců více do přesměrování velké části vlaků na nové vídeňské hlavní nádraží. Práce na jednom z největších současných infrastrukturních projektů Rakouska vrcholí. V březnu byla dokončena střecha hlavní, 100 metrů dlouhé a 25 metrů široké odbavovací haly na Südtiroler Platz. Stavební práce se přesouvají do dalších objektů, kde se instaluje topení, klimatizace nebo vzduchotechnika.
Vídeňské hlavní nádraží míří do finále. Vše se musí zvládnout tak, aby v říjnu mohl začít provoz nové obchodní galerie. Ta nabídne Vídeňanům a ostatním cestujícím 20 tisíc m2 nákupních ploch ve dvou podlažích. Bude zde kolem 90 obchodů a gastronomických provozů. Již nyní je 96 procent všech prostor pronajato. Své obchody na nádraží otevřou například módní značky New Yorker, Deichmann, Calzedonia, Tezenis, Promod nebo Intimissimi, sportovní obchod Hervis, knihkupectví Thalia nebo drogerie a parfumerie Marionnaud a dm drogerie markt. Občerstvení nabídnou mezinárodní řetězce Mc Donald’s, Burger King, Starbucks nebo místní značka Anker. Potraviny bude možné nakoupit v Intersparu.
Každý den odbaví přes tisícovku vlaků
Pro většinu spojů se otevře hlavní nádraží s letošní prosincovou změnou jízdního řádu. Od 14. prosince 2014 tam zastaví i vlaky ČD railjet spojující Prahu, Brno, Vídeň a Graz. V prosinci 2015, s dokončením celého nového kolejiště, pak ÖBB počítají s konečnou podobou jízdních řádů všech vlaků, které budou využívat stanici Wien Hauptbahnhof. Stanice je proto dimenzována pro více než jeden tisíc vlaků a odbavení téměř 150 tisíc cestujících za den. Těm bude sloužit Reisezentrum o ploše několika stovek čtverečních metrů, až 14 pokladen, na dvě desítky jízdenkových automatů, několik přepážek informací, komfortní čekárna ÖBB Lounge a řada úschovních skříněk.
Cestující, ale také návštěvníci obchodní galerie, budou mít k dispozici 700 míst v gastronomických provozech. Cyklisté budou moci využít i několik ploch a garáží pro jízdní kola s kapacitou více než tisíc míst vybavených také stojany pro dobíjení elektrokol. Motoristé pohodlně zaparkují v podzemní garáži s 600 místy. Nové nádraží bude přívětivé také k vozíčkářům, seniorům, rodičům s kočárky nebo cestujícím s těžkými zavazadly díky průchodům v jedné úrovni. Pohyb do dalších pater umožní 14 výtahů a 29 pohyblivých schodišť.
Naplněný sen z 19. století
Vídeň snila o jednom centrálním vlakovém nádraží už v 19. století. Padaly návrhy umístit ho například do samého srdce města na Stephansplatz, do blízkosti opery na Karlsplatz nebo na opačnou stranu centra do blízkosti kanálu. Konkrétní návrh na přestavbu vídeňského železničního uzlu z roku 1910 předpokládal vznik dvou stanic na severním a jižním okraji města, kam by se soustředila veškerá doprava. Také mezi světovými válkami uvažovali stavitelé o výstavbě centrálního nádraží.
Novodobou cestu k jeho vzniku odstartoval v roce 1987 koncept Die Neue Bahn s 15 projekty na vylepšení železniční infrastruktury Rakouska. Vedle například přestavby hlavní tepny Westbahn z Vídně do Lince a dál na západ nebo zkapacitnění Tauernbahn byla jedním z projektů také stavba centrálního vídeňského nádraží a příjezdových tratí. V polovině 90. let začaly práce na prvních konkrétních návrzích, o deset let později byly zahájeny studie vlivu na životní prostředí a v roce 2009 odstartovala příprava samotné stavby včetně uzavření samotného nádraží Südbahnhof. V následujícím roce už začala stavba nového hlavního nádraží, jehož první malá část byla uvedena do provozu v prosinci 2012.
Místo kolejí sídliště a park
Nové spojení, odstavné kolejiště i samotné Hlavní nádraží využijí jen část rozlehlého železničního areálu bývalých Jižního a Východního nádraží. Přestavba železničního uzlu tak umožní zrod celé nové městské čtvrti na území desátého vídeňského městského obvodu. Do roku 2020 má na ploše 59 ha vzniknout místo bývalých kolejišť 5 tisíc bytů pro nejméně 13 tisíc obyvatel. Investiční náklady na nové sídliště přesáhnou 3 miliardy eur. Vybudovány budou také nové administrativní objekty, hotely, centra obchodu a služeb nebo třeba základní a mateřská škola. Součástí projektu je také nový park o rozloze 8 hektarů nebo výstavba tramvajové tratě v délce přes 5 kilometrů.
ZÁKLADNÍ DATA O STAVBĚ NÁDRAŽÍ
Plocha projektu: 50 ha
Délka projektu: 6,7 km
Položení asi 100 km kolejí
Instalace asi 300 výhybek
Stavba protihlukových stěn v délce 8 km
Instalace 14 tisíc oken
Stavba 5 krytých nástupišť
Investiční náklady: více než 1 miliarda eur
Fotogalerie
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »