Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor

Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor

2.1.2013 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Projekty na obnovení železničního spojení mezi bývalou NDR a SRN přijaté v roce 1991 se v případě trasy Berlín – Norimberk chýlí pomalu ke konci. Po 26 letech od schválení bude mít tato stavba dopad i na tranzit přes Českou republiku. Přestože ještě není zcela dokončena, již nyní je spojení mezi Berlínem a Vídní rychlejší přes Norimberk než přes Prahu.

Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor

Pod názvem Dopravní projekty „Německá jednota“ (VDE – Verkehrsprojekte Deutsche Einheit) přijala spolková vláda v roce 1991 plán obnovy spojení mezi bývalou NDR a SRN. Jeden z nejrozsáhlejších projektů nese označení VDE 8 a jde o velmi rychlé spojení Berlína s bavorskou metropolí Mnichovem. Kompletní uvedení do provozu se plánuje v roce 2017, tedy 26 let po jeho schválení, ale už dnes přinášejí dokončené dílčí stavby výrazné zrychlení. 

Desetimiliardová investice

Projekt VDE 8 představuje buď modernizaci stávajících tratí, nebo výstavbu nových vysokorychlostních mezi Norimberkem, Erfurtem, dvouměstím Lipsko/Halle a Berlínem. V souhrnu to představuje kolem 500 kilometrů tratí a investici přibližně 10 miliard eur. Spolu s dokončenou modernizací a stavbou vysokorychlostní tratě mezi Mnichovem a Norimberkem se tak podaří zkrátit cestovní dobu mezi spolkovým a bavorským hlavním městem ze současných asi 6 hodin na pouhé 4 hodiny.

Velkou pozornost této trati bychom měli věnovat i u nás. Část mezi Lipskem a Erfurtem sice zkrátí dobu jízdy z Prahy přes Drážďany do Frankfurtu i dál na západ, ale rychlé spojení Berlína s Dunajským koridorem může v budoucnosti znamenat přesun tradiční tranzitní dopravy mezi Berlínem, Vídní a Budapeští z našeho 1. koridoru přes Prahu na německé a rakouské vysokorychlostní tratě. Již nyní je jízdní doba z Berlína přes Norimberk do Vídně asi 9 a čtvrt hodiny, cesta přes Prahu je o téměř půlhodinu delší. 

Úsek Norimberk – Ebensfeld

Podívejme se, co přináší projekt VDE 8 v jednotlivých úsecích. Část tohoto 82 kilometrů dlouhého úseku vede hustou zástavbou aglomerací Norimberka a Fürthu, proto je zde kapacita tratě rozšířena v délce 38 kilometrů z Norimberku do Forchheimu na čtyři koleje. Dvě z nich s rychlostí 160 km/h budou sloužit S-Bahnu. Koleje vyhrazené dálkové dopravě projdou jen modernizací a umožní rychlostí 230 km/h. Vedení nákladní tratě v městské aglomeraci si vyžádá výstavbu 6,8 km dlouhého tunelu. 

Úsek Ebensfeld – Erfurt

V dalším úseku byla zvolena stavba zcela nové, 107 kilometrů dlouhé vysokorychlostní tratě pro rychlost 300 km/h. Stavebně se jedná o nejnáročnější úsek vedený hornatou oblastí Horních Franků a Duryňského lesa. Jen na tomto úseku se nachází 22 tunelů o celkové délce 41 kilometrů a 29 viaduktů o délce 12 kilometrů. Některé z těchto staveb mají unikátní parametry, například se zde nacházejí dva nejdelší tunely projektu VDE 8: Bleßbergtunnel s délkou 8 314 metrů a Silbergtunnel o délce 7 391 metrů. Nejdelší viadukt má úctyhodnou délku 1 681 metrů. 

Úsek Erfurt – Lipsko/Halle

Na 123 kilometrů dlouhém úseku mezi durynským Erfurtem a saskými Lipskem a Halle se setkávají hlavní koridory spojující sever a jih (Hamburk a Berlín s Norimberkem a Mnichovem) a východ se západem (Drážďany s Frankfurtem). V tomto úseku vzniká nová vysokorychlostní trať pro 300 km/h s odbočkami do Halle i Lipska. Na nové trati leží tři tunely o celkové délce 15,4 kilometru a 6 viaduktů s celkovou délkou 14,4 kilometru. Nejdelším je Unstruttalbrücke s délkou 2 668 metrů a výškou až 50 metrů. Ještě větší délku má však soustava několika mostů v oblasti řek Saale, Elster a Aue, jejíž součástí je vedle hlavního mostu pro rychlost 300 km/h také odbočná větev do Halle s rychlostí 160 km/h. Celá soustava mostů měří přes 8,5 kilometru a stojí na více než 200 pilířích

Úsek Lipsko/Halle – Berlín

Zatím jediný plně dokončený a provozovaný úsek projektu VDE 8 leží v geograficky nejpříznivější oblasti na území bývalé NDR. Trať je zde vedena bez rozsáhlejších umělých staveb. Jen dva větší mosty přes Labe a Muldu měří dohromady necelých 900 metrů. Trať dlouhá 187 kilometrů byla pouze modernizována pro rychlost 200 km/h a do provozu uvedena již v roce 2006.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika