Železničář / Zahraničí / Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor
Spojení Berlín – Norimberk ohrožuje náš 1. koridor
2.1.2013 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Projekty na obnovení železničního spojení mezi bývalou NDR a SRN přijaté v roce 1991 se v případě trasy Berlín – Norimberk chýlí pomalu ke konci. Po 26 letech od schválení bude mít tato stavba dopad i na tranzit přes Českou republiku. Přestože ještě není zcela dokončena, již nyní je spojení mezi Berlínem a Vídní rychlejší přes Norimberk než přes Prahu.
Pod názvem Dopravní projekty „Německá jednota“ (VDE – Verkehrsprojekte Deutsche Einheit) přijala spolková vláda v roce 1991 plán obnovy spojení mezi bývalou NDR a SRN. Jeden z nejrozsáhlejších projektů nese označení VDE 8 a jde o velmi rychlé spojení Berlína s bavorskou metropolí Mnichovem. Kompletní uvedení do provozu se plánuje v roce 2017, tedy 26 let po jeho schválení, ale už dnes přinášejí dokončené dílčí stavby výrazné zrychlení.
Desetimiliardová investice
Projekt VDE 8 představuje buď modernizaci stávajících tratí, nebo výstavbu nových vysokorychlostních mezi Norimberkem, Erfurtem, dvouměstím Lipsko/Halle a Berlínem. V souhrnu to představuje kolem 500 kilometrů tratí a investici přibližně 10 miliard eur. Spolu s dokončenou modernizací a stavbou vysokorychlostní tratě mezi Mnichovem a Norimberkem se tak podaří zkrátit cestovní dobu mezi spolkovým a bavorským hlavním městem ze současných asi 6 hodin na pouhé 4 hodiny.
Velkou pozornost této trati bychom měli věnovat i u nás. Část mezi Lipskem a Erfurtem sice zkrátí dobu jízdy z Prahy přes Drážďany do Frankfurtu i dál na západ, ale rychlé spojení Berlína s Dunajským koridorem může v budoucnosti znamenat přesun tradiční tranzitní dopravy mezi Berlínem, Vídní a Budapeští z našeho 1. koridoru přes Prahu na německé a rakouské vysokorychlostní tratě. Již nyní je jízdní doba z Berlína přes Norimberk do Vídně asi 9 a čtvrt hodiny, cesta přes Prahu je o téměř půlhodinu delší.
Úsek Norimberk – Ebensfeld
Podívejme se, co přináší projekt VDE 8 v jednotlivých úsecích. Část tohoto 82 kilometrů dlouhého úseku vede hustou zástavbou aglomerací Norimberka a Fürthu, proto je zde kapacita tratě rozšířena v délce 38 kilometrů z Norimberku do Forchheimu na čtyři koleje. Dvě z nich s rychlostí 160 km/h budou sloužit S-Bahnu. Koleje vyhrazené dálkové dopravě projdou jen modernizací a umožní rychlostí 230 km/h. Vedení nákladní tratě v městské aglomeraci si vyžádá výstavbu 6,8 km dlouhého tunelu.
Úsek Ebensfeld – Erfurt
V dalším úseku byla zvolena stavba zcela nové, 107 kilometrů dlouhé vysokorychlostní tratě pro rychlost 300 km/h. Stavebně se jedná o nejnáročnější úsek vedený hornatou oblastí Horních Franků a Duryňského lesa. Jen na tomto úseku se nachází 22 tunelů o celkové délce 41 kilometrů a 29 viaduktů o délce 12 kilometrů. Některé z těchto staveb mají unikátní parametry, například se zde nacházejí dva nejdelší tunely projektu VDE 8: Bleßbergtunnel s délkou 8 314 metrů a Silbergtunnel o délce 7 391 metrů. Nejdelší viadukt má úctyhodnou délku 1 681 metrů.
Úsek Erfurt – Lipsko/Halle
Na 123 kilometrů dlouhém úseku mezi durynským Erfurtem a saskými Lipskem a Halle se setkávají hlavní koridory spojující sever a jih (Hamburk a Berlín s Norimberkem a Mnichovem) a východ se západem (Drážďany s Frankfurtem). V tomto úseku vzniká nová vysokorychlostní trať pro 300 km/h s odbočkami do Halle i Lipska. Na nové trati leží tři tunely o celkové délce 15,4 kilometru a 6 viaduktů s celkovou délkou 14,4 kilometru. Nejdelším je Unstruttalbrücke s délkou 2 668 metrů a výškou až 50 metrů. Ještě větší délku má však soustava několika mostů v oblasti řek Saale, Elster a Aue, jejíž součástí je vedle hlavního mostu pro rychlost 300 km/h také odbočná větev do Halle s rychlostí 160 km/h. Celá soustava mostů měří přes 8,5 kilometru a stojí na více než 200 pilířích
Úsek Lipsko/Halle – Berlín
Zatím jediný plně dokončený a provozovaný úsek projektu VDE 8 leží v geograficky nejpříznivější oblasti na území bývalé NDR. Trať je zde vedena bez rozsáhlejších umělých staveb. Jen dva větší mosty přes Labe a Muldu měří dohromady necelých 900 metrů. Trať dlouhá 187 kilometrů byla pouze modernizována pro rychlost 200 km/h a do provozu uvedena již v roce 2006.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »