Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Slováci předvedli nového Pantera

Slováci předvedli nového Pantera

18.11.2023 – autor: PETR SLONEK

Cestování po železnici na východním Slovensku už brzy zpříjemní devět nových elektrických jednotek řady 660 zvaných Panter od firem Škoda Group a ŽOS Trnava. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v říjnu předvedla první dokončený vlak, který nedávno úspěšně absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku. Objeví se na tratích na východě země.

Slováci předvedli nového Pantera

Obyvatelé východního Slovenska se již zanedlouho budou moci projet zcela novými, komfortnějšími a rychlejšími vlaky. Jedná se o jednotky řady 660 Panter určené pro regionální dopravu v okolí Košic a Prešova. ZSSK v roce 2021 uzavřela smlouvu na dodávku devíti jednotek s opcí na dalších jedenáct kusů. První souprava už také prošla nezbytnými testy. Počet Panterů se po dodávce rozroste na 34, pokud dopravce využije opci dokonce na pětačtyřicet kusů. 
Nové čtyřvozové jednotky měří 105 metrů a celková kapacita je 343 míst k sezení. Novinkou je poněkud odlišné barevné uspořádání skříně. Na rozdíl do předchozí generace Panterů jezdících v Žilinském kraji má nátěr těchto jednotek méně bílé a jiný je i odstín červené.

Dodávky do konce roku
Prvních devět čtyřvozových Panterů vyrazí na elektrifikované tratě v Košickém a Prešovském kraji, především na relacích Košice - Lipany - Plaveč, Košice - Michaľany – Trebišov (po dokončení elektrifikace až do Humenného) a Košice - Michaľany - Černá nad Tisou. Dosahovat mohou rychlosti až do 160 km/h. Dodány by měly být do konce tohoto roku a další mohou následovat v případě nové objednávky. Hodnota zakázky včetně opce je bezmála 170 milionů eur. Většinu nákladů pokryje evropská dotace.
„Nové vlaky východní Slovensko potřebuje jako sůl a dobrá zkušenost ze spolupráce se Škodovkou v Žilině a okolí, kde již podobné vozy spolehlivě najely 1,15 milionů vlakokilometrů, nám dává naději, že ani lidé z východní části země nebudou zklamáni,“ řekl před časem předseda představenstva ZSSK Roman Koreň.
Podle místopředsedy představenstva Škody Transportation Tomáše Ignačáka cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci, stylové LED-osvětlení interiéru a vybavení vozidla prostorným moderním WC přístupným tělesně postiženým osobám. „Elektrické jednotky nabídnou také vylepšený kamerový systém, moderní informační systém s monitory a výkonnou wi-fi. V jednotkách nechybí ani dostatek místa pro přepravu invalidů, dětských kočárů, kol, lyží, snowboardů a nabídnou jednoduchý a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ dodal.
Stejně jako v případě minulé zakázky na celkem 25 elektrických jednotek se část výroby uskuteční v závodě ŽOS Trnava, která se podílí zejména na finálním spojování vozů, oživování celých jednotek, na zkouškách a přípravě na předání zákazníkovi.
Každý vlak bude mít tři hnané podvozky. Na základě požadavku dopravce ZSSK se oproti původní dodávce Panterů pro Žilinský kraj přistoupilo k dílčím úpravám, které mají zlepšit komfort cestujících. Jedná se například o přípravu na montáž automatu pro občerstvení a jízdenky nebo úpravu interiéru tak, aby vlak měl více prostoru pro kola, lyže a další sportovní náčiní.
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Další články této rubriky

Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolíStadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí

26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »

Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku záříGotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září

22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »

Modernizace zastavila provoz na RiedbahnModernizace zastavila provoz na Riedbahn

12.8.2024 - Jízdu vlakem v Německu zkomplikovala jedna z největších výluk za posledních několik let. Deutsche Bahn 15. července zahájily kompletní rekonstrukci sedmdesát kilometrů dlouhého úseku trati z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu zvaného… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika