Železničář / Zahraničí / Síť vodíkových vlaků v Německu získala dcera DB
Síť vodíkových vlaků v Německu získala dcera DB
2.5.2022 – autor: PETR SLONEK
Dopravní svaz Porýní-Mohan (Rhein-Main-Verkehrsverbund – RMV) na základě soutěže přidělil dceřiné společnosti Deutsche Bahn Regionalverke-hre Start Deutschland (DB Regio Start) dvanáctiletou smlouvu na provozování vodíkových vlaků v síti Taunus. Dopravce výkony na trati v okolí Frankfurtu nad Mohanem přebírá letos v prosinci od Hesenských státních drah (Hessische Landesbahn).

DB Regio Start zajistí od 11. prosince 2022 provoz vlaků v síti Taunus Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV), na níž bude nasazena největší flotila vodíkových vlaků na světě. Firma zvítězila v tendru a nahradí dosavadního provozovatele Hesenské státní dráhy. Obsluhu největšího provozního souboru s vodíkovými vlaky v okolí Frankfurtu nad Mohanem zabezpečí 27 jednotek iLint od Alstomu.
Síť Taunus se skládá z celkem čtyř linek. Jedná se o RB11 (Bad Soden ‒ Sulzbach ‒ Frankfurt-Höchst [‒ Kelkheim]), RB12 (Königstein ‒ Kelkheim ‒ Frankfurt-Höchst ‒ Frankfurt Hbf), RB15 (Brandoberndorf ‒ Usingen [‒ Fried-richsdorf ‒ Bad Homburg] - Frankfurt Hbf) a RB16 (Friedberg ‒ Friedrichsdorf ‒ Bad Homburg). Na tratích nyní jezdí především dieselové jednotky.
Vlaky v majetku objednatele
Vozidla na vodíkový pohon typu iLint od Alstomu nakupuje speciálně pro síť Taunus dceřiná společnost RMV fahma a dává je k dispozici dopravnímu podniku. Patřit nicméně budou objednateli – Dopravnímu svazu Porýní – Mohan. S údržbou jednotek se počítá v depu DB Regio ve Frankfurtu. Firma v současnosti již provozuje vodíkové vlaky na severu Německa.
Výkonný ředitel RMV Knut Ringat zdůraznil, že s novou přepravní smlouvou začne letos v Hesensku jezdit největší flotila bezemisních vodíkových vlaků. „Naším cílem je rozšířit ekologickou výhodu autobusů a vlaků a nabídnout lokálně bezemisní mobilitu. Vodíková vozidla nabízejí více míst k sezení než dříve používané vlaky, jsou tišší a zákazníkům poskytují wi-fi zdarma,“ řekl Ringat.
„Jako Deutsche Bahn chceme být do roku 2040 klimaticky neutrální. Vodík je klíčová technologie, pomocí které můžeme dále snižo-vat emise v regionální dopravě a výrazně posunout ochranu klimatu,“ upozornil generální ředitel DB Regio Jörg Sandvoß. „Údržba vodíkových vlaků v našem závodě ve Frankfurtu Griesheim je pro nás průlomovou záležitostí,“ dodal.
Více místa a wi-fi zdarma
Na čtyřech regionálních železničních tratích v okolí Taunusu dopravce nasadí 27 zcela nových vlaků, které Alstom vyrábí v německém Salzgitteru. Každý má kapacitu 160 sedadel, což je přibližně o třetinu více, než mají některá vozidla, která se v současnosti objevují v provozu. V dopravní špičce pojedou jednotky spojené a nabídnou tak 320 míst k sezení.
Jednotky jsou vybaveny informačními systémy pro cestující, nechybí ani prostor pro kola, invalidní vozíky a kočárky. Samozřejmostí je během cesty možnost bezplatného připojení prostřednictvím wi-fi.
Součástí zakázky na nová vozidla je i dodávka vodíku, údržba a náhradní soupravy na dobu 25 let. Dodavatelem suroviny je společnost Infraserv, přičemž plnící stanice pro vlaky bude v průmyslové zóně v Höchstu na okraji Frankfurtu. S jedním zásobníkem by měly ujet až 1 000 kilometrů denně. DB Regio také musí na základě podmínek soutěže nabídnout zaměstnancům stávajícího dopravce, hesenským drahám, přechod za stejných podmínek, jaké mají teď.
Další články této rubriky
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »
Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv
4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »