Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Sesuv půdy paralyzoval nádraží Déli pályaudvar v Budapešti

Sesuv půdy paralyzoval nádraží Déli pályaudvar v Budapešti

20.5.2015 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Značné komplikace v železniční dopravě způsobil nedávný sesuv půdy na svahu nad jižním portálem tunelu, který slouží jako jediná spojnice na budapešťské nádraží Déli pályaudvar. Nejdřív musel být provoz vlaků omezen a po vyhodnocení expertů se nakonec rozhodlo o zastavení všech vlaků na třetím nejvytíženějším nádraží v maďarské metropoli.

Sesuv půdy paralyzoval nádraží Déli pályaudvar v Budapešti

Vlaky zamířily na Kelenföld

První problémy se ukázaly na konci ledna. Míra poškození svahu a jižního portálu tunelu v bezprostřední blízkosti Déli pu. byla natolik vážná, že bylo nutné urychleně přijmout nezbytná opatření. Kvůli bezpečnosti železničního provozu se nádraží 31. ledna letošního roku úplně vyklidilo a provoz byl odkloněn o něco jižněji – na nádraží Kelenföld. Rázem se tak z této mezistanice stal důležitý železniční uzel v maďarském hlavním městě. Výchozí a cílovou stanicí příměstských i dálkových vlaků, které za normálních okolností dle jízdního řádu začínají a končí v Déli pu., bylo určeno nádraží Kelenföld (viz. hlavní foto), některé vlaky pokračovaly až na Keleti pu. Náhradní autobusová doprava byla zavedena obousměrně v intervalu 15 minut mezi nádražími Déli pu. a Kelenföld.

Pro lepší představu: na Kelenföld byla svedena veškerá doprava ve směru Budapešť – Győr, Budapešť – Székesfehérvár – Veszprém – Szombathely – tyto vlaky byly přesměrovány na Keleti pu., dále všechny spoje ve směru na Balaton, a to jak na severní, tak i na jižní břeh (v zimním jízdním řádu je zde však o mnoho méně vlaků než v letní sezoně) a ve směru Pécs, Baja a Dunaújváros. Nádraží naštěstí kapacitně tento nápor zvládlo, i když dílčí provozní problémy a několikaminutová zpoždění vlaků pochopitelně vznikala.

MÁV údajně zvažovaly stanici v budoucnu vůbec nevyužívat

Krátce poté, co dráhy nádraží uzavřely, začaly se objevovat různé konspirační teorie, že maďarský národní dopravce MÁV zkouší, zda by bylo možné dopravu zvládnout i bez stanice Déli pu. v hlavním městě. O uzavření jižního nádraží se totiž vedly bouřlivé diskuze i v minulosti. Nakonec se naštěstí tyto předpoklady ukázaly jako liché. Jižní nádraží v Budapešti, jak zní název Déli pályaudvar v češtině, železničáři opět otevřeli před Velikonocemi, na Velký pátek 3. dubna. Toto koncové nádraží má šest nástupišť, z nichž je pouze jedno zastřešené. Funguje zde celkem 12 provozních kolejí. V budoucnu se počítá i s modernizací celého objektu.     

 Na počátku byla budínská stanice (Buda állomás). V místech dnešního nádraží Déli pu. existovala od začátku významná stanice s vyspělým technickým zázemím. Stanice Buda brány otevřela v roce 1861 jako konečná a také koncová stanice tehdejší Jižní dráhy (Déli Vasút – odtud také pochází jeho název Déli pályaudvar, nikoli podle situování) Buda-Kanizsa. V  roce 1901 byla přistavena nová odbavovací hala. Během druhé světové války byly nádražní budova i železniční tratě ústící na Déli pu. kompletně zničeny.

Teprve v šedesátých letech minulého století úřady rozhodly o přestavbě a modernizaci v tehdejším socialistickém duchu. Celková rekonstrukce nádraží ovšem započala až v roce 1970 a trvala tři roky, ale celý objekt s přilehlými zastřešenými nástupišti a technickým zázemím byl hotový teprve v roce 1975. Na svou dobu moderní prosklená odbavovací hala byla otevřena spolu s otevřením nové konečné stanice linky metra M2 (červené metro). Elektrifikace nádraží se uskutečnila v roce 1983.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika