Železničář / Zahraničí / SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje
SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje
21.7.2024 – autor: PETR SLONEK
Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 nových nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální dopravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem na severovýchodě Francie. Hodnota zakázky činí 320 milionů švýcarských franků. Nasazeny mají být od roku 2030 na linkách s půlhodinovým taktem.
Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 no-vých nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální do-pravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem na severovýchodě Francie. Hodnota zakázky činí 320 milionů švýcarských franků. Nasazeny mají být od roku 2030 na linkách s půlhodinovým taktem.
Aktuální objednávka byla zadána na základě rámcové smlouvy z roku 2022, jež počítá s dodávkou až 510 těchto vlaků. SBB si zatím objednaly 286 jednotek, přičemž první vozidla už jezdí s cestujícími v běžném provozu.
Podmínkou jednotek FLIRT je jejich vybavení bezpečnostními systémy a schválení pro provoz v obou zemích. Rozšíří se jejich kapacita, což má veřejnost motivovat k většímu využívání vlaků. Už nyní jezdí denně za prací v trojúhelníku Švýcarska, Francie a Německa 60 tisíc lidí, z toho zhruba polovina právě mezi zemí helvétského kříže a Francií. Ale 90 procent jezdí autem, včetně zhruba šesti tisíc zaměstnanců letiště EuroAirport v Basileji.
Vlaky budou dvousystémové, neboť ve Švýcarsku se využívá jiné napájecí soustavy než ve Francii. Odebírat tak budou proud 15 kV 16,7 Hz AC ve Švýcarsku a 25 kV 50 Hz AC ve Francii. Jednotky nabídnou 146 míst k sezení, prostory pro kola, kočárky a velká zavazadla i zázemí pro cestující se sníženou pohyblivostí. Ve Švýcarsku půjde zařadit tři a ve Francii dokon-ce čtyři vozidla do jedné soupravy. Výroba se uskuteční v hlavním závodě Stadler Rail v Bussnangu.
SBB počítá s tím, že od prosince roku 2030 začnou fungovat dvě nové přeshraniční linky S-Bahn. První s označením S1 propojí Olten–Basilej– Mylhúzy, druhá, S4, pak města Laufen–Basilej–St. Louis. Jakmile bude hotová trať na letiště, což se předpokládá v letech 2034–35, pojedou obě linky až sem. Spolu s francouzskou regionální expresní linkou Štrasburk–Mylhúzy–Basilej (TER200) bude mezi letištěm EuroAirport a hlavním nádraží v Basileji dokonce pouze desetimi-nutový interval.
Další články této rubriky
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »
Nový vysokorychlostní dopravce ve Francii koupí 12 jednotek od Alstomu
3.12.2024 - Proxima, nový soukromý dopravce ve Francii, podepsal smlouvu se společností Alstom na dvanáct vysokorychlostních dvoupodlažních jednotek Avelia Horizon. Součástí je poskytování údržby po dobu 15 let v nové hale, kterou si firma… »