Železničář / Zahraničí / S-Bahn v Drážďanech se rozvíjí i po čtyřiceti letech
S-Bahn v Drážďanech se rozvíjí i po čtyřiceti letech
24.4.2014 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Drážďanský S-Bahn oslavil loni na podzim své 40. narozeniny. Přesně 30. září 1973 zde byl poprvé zaveden taktový jízdní řád městské a příměstské dopravy, což je považováno za start nového systému veřejné dopravy. Od té doby se celý systém hodně změnil. Několikrát se vyměnil vozidlový park, byly zrekonstruovány mnohé tratě a zkráceny intervaly. S-Bahn v Drážďanech se stal v NDR vzorem pro stejné systémy také v Rostocku a Magdeburgu.
První úvahy o nové organizaci veřejné kolejové dopravy v Drážďanech publikoval Bernd Kuhlman ve vědeckém týdeníku Forschungen und Fortschritte už v srpnu 1968. Navrhoval tři linky s intervalem od 20 do 60 minut, zónový tarif s jednotlivými i předplatními časovými jízdenkami a předpokládal plně elektrický provoz. Prvním krokem k realizaci S-Bahnu pak bylo spuštění taktového jízdního řádu s intervalem 60 minut z hlavního nádraží do stanic Tharandt, Meißen-Triebischtal a Pirna. Dnes se nám zdá taktový jízdní řád jako samozřejmost, ale v 70. letech to byla revoluční myšlenka. Situaci při konstrukci jízdního řádu navíc komplikoval netaktový provoz ostatních vlaků i velmi hustá mezistátní a nákladní doprava na trati kolem Labe.
Původně pod jiným názvem
Na počátku se také nehovořilo o S-Bahnu, ale systém byl označován jako SV-Bahn, což byla zkratka pro Stadt- und Vorortbahn, česky bychom řekli „městská a příměstská železnice“. Kmenový provoz zpočátku zajišťovaly čtyřvozové patrové jednotky podobné těm, které jsme znali i z našich tratí, a elektrické lokomotivy řady 242. Do začátku devadesátých let byly soupravy postupně nahrazovány novější generací patrových vozů a lokomotivami řady 243. V 80. letech dosáhla síť drážďanského S-Bahnu přes 120 kilometrů a denně ji využívalo až 61 tisíc cestujících. Tento počet nebyl dodnes překonán. Aktuálně tento systém převáží asi 35 tisíc lidí denně.
Změny v devadesátých letech
Oficiálně se přidaly Drážďany k dalším německým městům s provozem městské rychlodráhy S-Bahn 31. května 1992. Organizátor dopravy, společnost VVO (Dopravní svaz Horní Labe), označil spoje písmenem S. Charakteristický tvar písmene S v zeleno-bílém provedení se objevil i na nádražích a v jízdních řádech. Mezitím začala i modernizace stávajících vozů z dob NDR a během několika let je začaly doplňovat i vozy zcela nové. V roce 1993 to byly nejprve jen řídicí vozy s oddílem 1. třídy, později byly modernizované soupravy nahrazeny kompletně novými klimatizovanými vlaky. Lokomotivní řadu 243, nově u DB jako 143, doplnily Taurusy označené u DB jako řada 182.
Síť S-Bahnu se začala rozrůstat a především došlo na několika místech k oddělení spojů S-Bahnu od dálkové a nákladní dopravy. Nejmarkantnější to je na frekventované trati z Pirny do Drážďan, která je dnes čtyřkolejná. Na drážďanském hlavním nádraží má S-Bahn i své nástupiště, kam přijíždějí v krátkých intervalech vlaky linek S1 a S2. V roce 1994 byla zavedena linka S2 do stanice Arnsdorf, přitom každý druhý vlak pokračoval jako regionální spoj do Görlitzu nebo Zittau. V polovině roku 1998 pak začala na této lince výstavba tři kilometry dlouhé odbočky ze zastávky Klotzsche na drážďanské letiště a už za tři roky, v roce 2001, byla cílová linka „esdvojky“ přesunuta na letiště.
Po modernizaci přibydou koleje i soupravy
Modernizace sítě drážďanského S-Bahnu bude pokračovat nejméně do roku 2016. Zdvoukolejněn je již úsek mezi stanicemi Meißen a Triebischtal. Vznikla také nová zastávka Altstad v samém srdci města Meißen. Přestavbou prochází také úsek Coswig – Radeboul, kde bude zřízeno více kolejí. Do roku 2016 má být ukončena také modernizace drážďanského nádraží Neustadt. Poté může VVO objednat spoje mezi městy Pirna a Meißen v intervalu pouhých 15 minut a na území zemské metropole dokonce s intervalem 7 až 8 minut.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »