Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Ruské železnice slaví, dobývají zakázky na světovém trhu

Ruské železnice slaví, dobývají zakázky na světovém trhu

13.11.2014 – autor: STANISLAV HÁJEK

Správnému investičnímu dravci domácí trh nestačí. A to ani v případě, že se pohybuje v tak velké zemi, jako je Rusko. Společnost Rossijskije železnyje dorogi často vyhrává účasti na důležitých a finančně náročných infrastrukturálních projektech po celém světě. Příkladem mohou být modernizace tratí v Brazílii, Íránu, Srbsku nebo dokonce v KLDR. Je vidět, že silná státní podpora v zádech má na globálním trhu velký význam.

Ruské železnice slaví, dobývají zakázky na světovém trhu

Společnost RŽD spolupracuje s brazilským partnerem na vypsání výběrového řízení pro rozšíření tamní železniční sítě. Projekt se má realizovat na základě koncese – 70 procent nákladů hradí Brazilská národní banka, zbytek uhradí koncesionáři. Stát za tím účelem vytvoří podnik, který bude nakupovat veškeré služby v oblasti nákladní přepravy. Ruské dráhy chtějí v Brazílii otevřít vlastní kancelář a chtěly by se stát provozovatelem železnice. „Naším cílem je podíl na bilaterálních dopravních projektech v Brazílii. A existují i další možnosti,“ vysvětluje Vladislav Ginko, expert ruské Akademie národního hospodářství.

Další cíle? Emiráty i Řecko

Dalším cílem ruské zahraniční expanze jsou Spojené arabské emiráty, kde se má v roce 2016 vybudovat nová trať spojující hlavní město Abu-Dhabí s emirátem Dubaj. Ruské dráhy také projevily zájem o privatizaci řeckých železnic a přístavu Thessaloniki (Soluň). „Tyto projekty jsou součástí strategie RŽD, která se soustředí na rozšiřování zahraničních investic,“ řekl Vladislav Ginko a sdělil některé další záměry. „Ruské dráhy plánují účast na projektu elektrifikace železnic v Íránu a také účast na výstavbě 180 kilometrů dlouhé tratě ve Vietnamu. Potenciál pro své investice vidí společnost RŽD i v Korejské lidově demokratické republice,“ doplňuje expert.

Ruský národní dopravce již dlouho projevuje svůj zájem o mezinárodní expanzi. Dceřiná společnost RŽD International se specializuje na plánování a řízení infrastrukturních projektů v zahraničí. O tuto spolupráci projevily zájem země jako Vietnam, Ekvádor, Brazílie, Omán, Etiopie, Indie či Indonésie. Rozsáhlé infrastrukturální projekty realizuje také v Číně a Srbsku. V Severní Koreji ruští experti v září 2013 obnovili řízení provozu na trati mezi ruskou státní hranicí a severokorejským Rajinem a následně byl letos 18. července slavnostně otevřen nový terminál v přístavu Rajin, jehož výstavba byla rovněž realizována z ruských prostředků.

Řídí Arménii a plánují expanzi do Srbska

Od roku 2008 řídí RŽD na základě koncesionářské smlouvy finanční portfolio Arménských železnic a od předloňského roku se Rusové angažují v projektu elektrifikace na železniční trati Tabríz – Azaršar v Íránu. RŽD dále v současnosti plánuje ve spolupráci s Rakouskem, Slovenskem a Ukrajinou nový eurasijský dopravní koridor, který prodlouží železniční síť s rozchodem 1 520 mm ze slovenských Košic do Bratislavy.

V lednu 2013 byla navíc v Moskvě dojednána exportní půjčka ve výši 591 milionů eur (16,5 miliardy korun) pro Republiku srbskou, která má umožnit modernizaci infrastruktury, přičemž z tamní státní pokladny se uhradí asi jen patnáct procent. V Srbsku se předpokládá elektrifikace a modernizace zhruba patnáct kilometrů dlouhého spojení z Bělehradu do Pančeva, rekonstrukce šesti dílčích úseků panevropského koridoru v celkové délce 112 kilometrů a obnova 200 kilometrů kolejí na trati Bělehrad – Bar.

Občas přijdou i prohry

Expanze a dravost ruských státních železnic ale má svoje limity. Řada zamýšlených projektů se ani ne­uskutečnila. Například v roce 2008 společnost prohrála výběrové řízení v Saúdské Arábii a kvůli politickým nepokojům došlo ke zmrazení jednoho projektu v Libyi. V roce 2011 byly alžírskou státní komisí pro aukce zrušeny výsledky výběrového řízení na předměstský železniční projekt v Alžíru, který Ruské dráhy vyhrály. Projekt měl hodnotu 810 milionů eur (22,7 miliardy korun).


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Transevropské expresy možná zamíří do ČeskaTransevropské expresy možná zamíří do Česka

1.10.2021 - Provoz až sedmi různých linek TEE 2.0 napříč Českou republikou, nová přímá spojení, která nabídnou cestování z Prahy do Záhřebu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Benátek, Kodaně nebo Malmö, či nová rychlá trasa v centrální… »

PKP IC pořídí nové patrové soupravyPKP IC pořídí nové patrové soupravy

31.8.2021 - Z Varšavy do Lodže nebo z Katovic do Krakova by měly jezdit nové push-pull soupravy. Ty hodlá nakoupit polský státní dopravce PKP Intercity. Součástí soutěžního dialogu je i pořízení 45 vícesystémových lokomotiv a poskytování… »

V Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlakuV Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlaku

17.8.2021 - Na testovací trati zkušebního okruhu v Žmigródu nedaleko polské Vratislavi se koncem června objevil Coradia iLint, první osobní vlak s vodíkovými palivovými články na světě. Jeho výrobce, společnost Alstom, jej poté během… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika