Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Rozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investice

Rozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investice

26.5.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB AG

Německo má jeden z nejrozsáhlejších evropských systémů městské a příměstské železnice. V němčině je označovaná jako S-Bahn a ve francouzštině jako R.E.R. Pětice nejvýkonnějších provozů v Německu obsluhuje aglomerace s téměř 25 miliony obyvatel, disponuje sítí o délce přibližně 1 400 km, ročně uskuteční kolem 90 milionů vlkm a přepraví 1,3 miliardy cestujících, o něž se stará 6 200 zaměstnanců. Jejich další rozvoj podpoří miliardové investice.

Rozvoj S-Bahnu podpoří miliardové investice

Pětice největších provozů v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Frankfurtu (Rhein-Main) a Stuttgartu přepraví přibližně 3,5 milionu cestujících, což je více než polovina všech zákazníků regionální a dálkové dopravy DB. Ovšem zdaleka to nejsou všechny provozy S-Bahn na území Německa. V současnosti jich fungují u našeho západního souseda téměř dvě desítky.

Začalo to v Berlíně

S-Bahn se narodil v Berlíně. Za den zrození je považován 11. červen 1928, kdy se rozjely elektrické vlaky na páteřní východo-západní městské trati mezi Slezským (dnes Východním) nádražím a Charlottenburgem. Ovšem za zrod by se dalo považovat i otevření této páteřní čtyřkolejné trati napříč Berlínem s odděleným provozem dálkových a regionálních vlaků v roce 1882. Nebo rok 1930, kdy vzniklo charakteristické logo s výrazným bílým písmenem S v zeleném poli.

Podobná městská dráha vznikla ve 30. letech také v Hamburku. Označení S-Bahn se zde užívá od roku 1934. Provozy v Berlíně a v Hamburku jsou charakteristické samostatnou infrastrukturou a napájením ze třetí kolejnice (800 V DC, resp. 1 200 V DC v Hamburku). Místní vlaky jsou proto podobné soupravám metra, přestože často zajíždějící daleko za hranice města.

Nové projekty až v 60. letech

Další systémy S-Bahnu vznikly až v 60. a 70. let 20. století. Poválečné projekty však opustily myšlenku na specifickou infrastrukturu a využily klasickou železnici s napájením 15 kV 16,7 Hz z troleje. Pouze na frekventovaných úsecích doplnili samostatné koleje a v centrech měst postavili nové podzemní tratě místo metra. Díky tomu mohou vlaky S-Bahnu jezdit i na klasické síti a obsluhovat širší území bez velkých investic.

V roce 1967 se rozjela první linka S-Bahn Rhein-Ruhr. V roce 1972 u příležitosti olympiády zahájil provoz S-Bahn v Mnichově, v roce 1978 provozy ve Frankfurtu nad Mohanem a ve Stuttgartu. Také v bývalé NDR vznikly nové linky S-Bahnu, v roce 1974 v Rostocku a v Magdeburgu. Později je doplnily další systémy v různých místech Německa a všechny provozy se neustále rozrůstají a stoupá jejich vytížení. Například v Mnichově stoupl denní počet cestujících z 250 000 v olympijském roce 1972 na současných 840 000.

ETCS i automatický provoz

Počet cestujících S-Bahnu roste po celém Německu. Například v Berlíně to bylo několik let za sebou o 10 %. Některé provozy jsou na hranici své kapacity a na páteřních tratích v centrech jsou běžné dvouminutové intervaly. Proto se infrastruktura modernizuje.

Tratě i vozidla jsou vybavovány ETCS, které má umožnit zkrácení intervalů a zvýšení propustnosti přetížených tratí. V Hamburku připravují dokonce první německý zcela automatický provoz na železnici. Od roku 2021 by měla být celá 23 kilometrů dlouhá linka S21 vybavena nejen ETCS, ale navíc systémem ATO pro plně automatické vedení vlaků. Díky tomu se předpokládá zvýšení počtu spojů až o 20 %.

Ve Frankfurtu nad Mohanem přispělo k vyšší kapacitě a plynulosti provozu nové elektronické stavědlo, které řídí provoz na páteřním úseku v tunelu pod centrem. V Mnichově se hovoří dokonce o stavbě druhé páteřní podzemní tratě pod centrem města, která by odlehčila současné přetížené trati.

Miliardy pro vlaky

Plán modernizace vlaků je rozsáhlý. Jen v pěti největších provozech jde o investici kolem 2 miliard euro. Přibližně 900 milionů stojí pořízení 106 vlaků řady 483 a 484 pro Berlín. Jedná se o dvouvozové „čtvrtvlaky“ a čtyřvozové „půlvlaky“, tedy celkem o 382 vozů z produkce konsorcia Stadler – Siemens. Do pravidelného provozu budou uvedeny v roce 2021 a obslouží linky S46, S47, S8 a okružní S41/S42.

Více než 200 milionů euro je určeno na modernizaci 309 „čtvrtvlaků“ řady 481 vyráběných v letech 1996 až 2004. Dosazeno bude přes 27 000 nových sedaček, skoro 6 000 dveřních křídel, přes 8 000 oken, 4 000 bezpečnostních kamer a téměř 32 000 m2 nových podlahových krytin.

V Hamburku investují do 72 nových vlaků řady 490 od společnosti Bombardier půl miliardy euro. Část vlaků je řešena jako dvousystémová. Může opustit speciální tratě S-Bahnu a pokračovat po klasické železnici mimo Hamburk. Toho se využívá například u linky S3 do města Stade.

DB Regio v Mnichově investuje 300 milionů euro do modernizace jednotek 423. Bavorská metropole disponuje 238 čtyřvozovými jednotkami vyráběnými konsorciem Bombardier – Alstom (resp. jejich předchůdci) v letech 1998 až 2007. Při modernizaci bude dosazeno 34 000 nových sedaček, 750 km nové kabeláže, přes 1 900 vnitřních monitorů a stejný počet vnějších LED informačních panelů a přes 36 000 m2 nových podlahových krytin.

Běží i další projekty zvyšující atraktivnost S-Bahnu u našich západních sousedů. V provozech Stuttgart a Rhein-Main je na všechny vlaky postupně dosazena wi-fi.  Modernizují se i stanice. Jen v Mnichově vloží do nového obložení a osvětlení 60 milionů euro. 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Tatranské električky posílí pětice hybridních jednotek Tatranské električky posílí pětice hybridních jednotek

3.12.2020 - Správce slovenské infrastruktury (ŽSR) kompletně rekonstruuje oblíbenou ozubnicovou trať mezi Štrbou a Štrbským Plesem ve Vysokých Tatrách. Proto jsou všechny ozubnicové vlaky až do února 2021 nahrazeny autobusy. Železničná… »

Prátr ozdobí Rakousko v měřítku 1:87Prátr ozdobí Rakousko v měřítku 1:87

6.11.2020 - Vídeňský Prátr má další atrakci. Tentokrát s českou stopou. Vyrostlo tu obří Království železnic, obdoba toho českého, které je možné navštívit na pražském Andělu. Za projektem stojí stejní lidé. Na návštěvníky zatím… »

Do Vídně pojedou vlaky dvoustovkou Do Vídně pojedou vlaky dvoustovkou

5.11.2020 - Rakouské dráhy ÖBB připravují velkou modernizaci trati mezi metropolí našich jižních sousedů a moravsko--rakouskou hranicí. Po modernizované Nordbahn se v budoucnu bude jezdit až 200 km/h a cesta mezi Břeclaví a vídeňským hlavním… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika