Železničář / Zahraničí / Rhétské dráze pomohou miliony franků směřující na rozvoj
Rhétské dráze pomohou miliony franků směřující na rozvoj
11.11.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Přestože Rhétská dráha v loňském roce oslavila již 125 let od zahájení provozu na prvním úseku mezi Landquartem a Klosters a další kulaté výročí si připomněla letos, kdy uplynula stejná doba od zprovoznění celé železnice až do Davosu, věnuje její vedení velkou pozornost i budoucnosti. V uplynulých letech významně vzrostly investice směřující především na obnovu infrastruktury a vozového parku. A v tomto trendu se pokračuje.
Loni využilo služeb soukromé Rhétské dráhy 10,1 milionu cestujících, o 2,7 % více než v předchozím roce. Tržby dosáhly 97,7 milionu CHF a úhrada prokazatelné ztráty byla 72 milionů CHF při 6,711 milionech vlkm (to je v přepočtu přibližně 260 Kč/vlkm). Problémy dělá stejně jako mnoha dalším železnicím nákladní doprava. Loni bylo přepraveno 547 000 tun zboží, což je o 5 % méně než v roce 2013. Ztrátě nákladních přeprav a také tržeb čelí železnice snižováním nákladů a racionalizací v tomto segmentu. Nákladní doprava po železnici je také podporována subvencemi ve výši 6 milionů CHF. Naopak pozitivně se vyvíjela přeprava automobilů na speciálních soupravách ve Vereinatunelu, když službu označovanou jako Autoverlad v roce 2014 využilo 473 000 aut, o pět tisíc více než předloni.
Investice do železnice rostou
Velmi pozitivně se vyvíjejí investice. Rhétská železnice hledí do budoucnosti a zásadně obnovuje jak svou infastrukturu, tak vozidlový park. V roce 2014 proinvestovala dráha 205 milionů CHF, přitom získala z federálního a kantonálního rozpočtu podporu ve výši 91 milionů CHF. Celkem investice stouply oproti roku 2013 o 20 milionů. Více než tři čtvrtiny této částky míří do rozvoje infrastruktury.
Mezi největší aktuální investice patří obnova železničních stanic Küblis a St. Moritz. Koncová stanice ve světoznámém horském letovisku St. Moritz patří mezi největší a nejfrekventovanější uzly Rhétské dráhy. Po přestavbě rozplánované na roky 2014 až 2016 s rozpočtem 66 milionů CHF vznikne pět moderních nástupních hran, upraveno bude kolejiště, rozšíří se podchod a postaví bezbariérové příchody na nástupiště. Částečnou úpravou projde také výpravní budova a přednádražní prostory včetně autobusového nádraží, které zajistí optimální přestup mezi vlaky a autobusy.
Postaví nový bezpečnější tunel
Největší investicí posledních let však bude stavba nového tunelu Albula. Ten současný o délce 5 864 metrů byl otevřen v roce 1903 a už nevyhovuje rostoucímu provozu. Proto byla letos zahájena ražba nového souběžného tunelu. Ten má měřit 5 860 metrů a do provozu má být uveden v roce 2021. O rok později má skončit přestavba současného tunelu na bezpečnostní a únikový, který bude s tím novým železničním propojen na 12 místech. Celá stavba přijde na 345 milionů CHF, z toho bude 85 procent financováno z federálního a 15 procent z kantonálního rozpočtu. Tunel má umožnit průjezd více než 15 000 spojů ročně s přibližně 1,15 miliony cestujících a maximální rychlostí až 120 km/h.
Po přípravných pracích u severního portálu ve stanici Preda, kdy bylo navezeno mimo jiné sto kontejnerů pro zřízení stavbařské „vesničky“ pro 80 dělníků různých profesí včetně minérů, mechaniků, nebo elektrikářů, a pro umístění stavební technologie, například úpravu kameniva či výrobu betonu, začala na konci léta samotná ražba. Vytěženo má být téměř 250 tisíc kubíků zeminy.
Pro veřejnost je ve stanici Preda zřízena také speciální infoaréna, kde se mohou zájemci seznámit s aktuálním průběhem ražby i s celým projektem nového Albulatunnelu.
Na vlaky směřují miliony
Zásadní obnovou procházejí také vlaky. Od roku 2010 uvedly Rhétské dráhy do provozu 20 článkových elektrických jednotek ALLEGRA, z toho je 15 jednotek tříčlánkových a dvousystémových řady ABe 8/12 a pět čtyřvozových jednosystémových určených pro příměstskou dopravu v okolí Churu řady ABe 4/16. Jedná se o klimatizovaná nízkopodlažní vozidla s rychlostí až 100 km/h. ALLEGRY tak v podstatě odstartovaly obnovu vozidlového parku, do kterého má být v příštích letech investováno dalších několik stovek milionů švýcarských franků.
Navazuje na ně například pořízení série ucelených nemotorových souprav a řídicích vozů (jejich podrobný popis přineseme v samostatném článku v některém z příštích čísel) a vlaků pracovně označovaných jako Retica 30. Jejich dodávka je nyní předmětem probíhajícího výběrového řízení. Rhétská dráha by chtěla pořídit celkem 27 čtyřčlánkových elektrických jednotek, které by měly kompletně nahradit starší vozidla. Nasazení prvních z nich do pravidelného provozu se předpokládá na přelomu let 2018/2019.
ŽELEZNICE V DATECH
Rhétská dráha působí na východě země v horském kantonu Graubünden. Provozuje síť o délce 384 km s rozchodem 1 000 mm, na které se nachází 103 stanic a zastávek. Většinu tratí pokrývá střídavá soustava 11 kV 16,7 Hz, pouze Berninabahn využívá stejnosměrnou soustavu 1000 V, proto musí být část vozidel dvousystémová. Na síti je 312 mostů, nejdelší je Langwieser Viadukt nad údolím na trati z Churu do Arosy. Tunelů je 115, nejdelším je Vereinatunel o délce 19 042 m, který spojuje město Klosters s údolím Engadin.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »