Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Regionální dopravě v Německu pomohou miliardové investice do vozů

Regionální dopravě v Německu pomohou miliardové investice do vozů

22.4.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Velké výdaje, ale také mnoho problémů a kritiky. Tak se dá popsat aktuální situace u Deutsche Bahn AG v oblasti obnovy vozidlového parku. Na jedné straně se řeší potíže s pozdě převzatými a s prodlevou uváděnými vagony a lokomotivami do provozu, současně se ale největší železniční společnost Německa nachází uprostřed fáze největších investic do vozů pro osobní dopravu.

Regionální dopravě v Německu pomohou miliardové investice do vozů

Deutsche Bahn AG sází na novou techniku, která u ostatních železnic nepřichází v úvahu. Přibližně 6,46 miliardy eur hodlá německý dopravce investovat v příštích 10 letech do nových vozidel pro dálkovou dopravu, za 280 milionů eur budou během dvou let modernizovány stávající jednotky. Téměř 5,2 mld. eur má být během následujících pěti let investováno do vozidlového parku DB Regio. V tomto případě se jedná o nové lokomotivy, různá kolejová vozidla a redesign starších patrových vozů, které by měly dosáhnout technické úrovně nových vlaků Dosto. Stále více však DB AG objednává kolejová vozidla od evropských výrobců.

Dopravce je pro průběžnou modernizaci své flotily

Jak v dálkové, tak také v regionální dopravě DB AG prosazuje koncepci průběžné modernizace své flotily. Už za pět až deset roků některé známé řady zcela zmizí. Dopravce zároveň objednal mnoho nových kolejových vozidel. Investice do vagonů pro regionální dopravu má činit téměř 4,8 miliardy eur. Půjde o:

129 elektrických vozů pro regionální tratě – výrobci Bombardier, Stadler

305 elektrických vozů pro S-Bahn – výrobci Bombardier, Alstom

255 motorových vozů – výrobci Alstom, PESA

80 elektrických lokomotiv – výrobci Bombardier, Škoda

20 motorových lokomotiv – výrobce Bombardier

455 patrových vozů – výrobci Bombardier, Škoda.

Navíc se chystá modernizace a generální opravy vozidlového parku v celkové hodnotě kolem 477 mil. eur. Jedná se například o 300 elektrických jednotek, 140 motorových či 400 patrových vozů.

Na kolejích se objeví i vozy a lokomotivy z Česka

Klasické vlaky vedené lokomotivou budou v místní a regionální dopravě vidět stále méně. Budoucnost totiž patří hlavně patrovým jednotkám. Kromě tradičního typu Görlitz (výroba patrových vozů již od 80. let, dnes výrobce Bombardier) zde budou jezdit patrové vozy vyráběné v Česku včetně lokomotiv, které DB AG objednala u výrobce Škoda Transportation v srpnu 2013. Výrobce začne od prosince 2016 postupně dodávat 6 patrových vlaků, které se vytvoří z lokomotivy Škoda typ 109E, 5 vložených patrových vozů a jednoho řídicího. Soupravy by měly být nasazeny do rychlého regionálního provozu od jízdního řádu 2017 mezi Norimberkem a Mnichovem a kontrakt platí na provoz do roku 2028.

Zatím zde jezdí šestivozové vlaky IC s kapacitou 420 míst k sezení. Vlaky „Škoda-Dosto“ budou tlakotěsné s kapacitou 705 klimatizovaných míst (25 v první třídě). Aby bylo kapacity dosaženo už nyní, musely být v části tratě nasazeny až desetivozové vlaky, které se však nevejdou všude k nástupištím, takže v části tratě musí být souprava zkrácena.

Dalších 409 patrových vozů dodá firma Bombardier, a to v letech 2014 až 2018. Společnost připravuje 74 lokomotiv na střídavé napětí a 20 motorových řady 245. Jedná se o Diesel-Multi-Engine Traxx DE-ME P 160. Osm strojů obdržela železnice SOB (Süostbyernbahn) pro vozbu dlouhých regionálních vlaků na trati Mnichov – Simbach, kde nahradí řadu 218. Dvacet dalších lokomotiv je objednáno pro DB Regio Allgäu-Schwaben.

Některé soupravy dosud nejezdí

U patrových vozů od firmy Bombardier pokračuje spolupráce mezi DB AG a Bombardierem z roku 2008. Jedná se o sérii Twindexx. Patrové vozy jsou určeny pro provoz o rychlosti max. 160 km/h a mohou tvořit různé sestavy. Zajímavostí je, že budou existovat dvě verze – jedna pro dálkové (IC) a jedna pro regionální vlaky. Pro IC provoz je objednáno 27 vlaků o pěti vozech, řídicí vůz a lokomotiva Traxx. Soupravy měly vyjet už v roce 2013, dosud však nejezdí ani jedna.

Brzy by se měly u DB AG objevit také motorové vozy Twindexx. Jde o pět elektrických patrových jednotek v hodnotě 50 mil. eur. Budou čtyř- a pětidílné – pro Braniborsko, Berlín, Sasko-Anhaltsko a Meklenbursko-Přední Pomořansko. Počítá se i dalšími 18 vlaky pro Bavorsko.

Na pobřeží Baltského moře okolo Stralsundu jezdí od roku 2006 pět jednotek Flirt od firmy Stadler. DB AG zakoupila z aktuální generace Flirt 3 celkem 42 jednotek. Pro nasazení ve spolkové zemi Porýní-Falcko DB AG už obdrželo 28 pětidílných jednotek Flirt. 

Alstom naposledy dodal DB Region NRW 28 elektrických jednotek Coradia Continetal pro tratě Dortmund – Hagen a Hagen – Mönchengladbach. Kontrakt má hodnotu 140 mil. eur. Od Bombardieru jsou elektrické jednotky Talent2 řady 442/1442/2442, a to DB Regio. V roce 2013 objednala DB 60 jednotek řady 490 pro městskou rychlodráhu S-Bahn v Hamburku. Prvních osm by mělo být předáno do zkušebního provozu na konci roku 2016.

Poláci dodají až 450 motoráků

Od konce roku 2016 začne DB Regio nasazovat do provozu motorové vozy polského výrobce PESA v Severním Porýní-Vestfálsku. Zatím je objednáno prvních 36 vozidel typu Link. Na veletrhu InnoTrans 2012 byla uzavřena rámcová smlouva na 450 vozidel v hodnotě až 1,2 mld. eur. První jednotky by měly být nasazeny v okolí Dortmundu. Loni bylo objednáno dalších devět jednotek PESA Link, které by v červenci 2016 měly začít jezdit v okolí Frankfurtu nad Mohanem.

Zatímco dosud dodávala vozidla „velká trojka“ Alstom, Bombardier a Siemens, nyní s výrobci PESA a Škoda přicházejí dva partneři z Polska a Česka. Ti dříve dodávali vozidla pro bývalé Deutsche Reichsbahn, a to hlavně z politických důvodů. Dnes ale zakázky ovlivňuje cena a termíny. DB chtějí získat nezávislost na „velké trojce“ a pro ostatní firmy jde o možnost poměřit síly s renomovanými výrobci.  


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.33

Další články této rubriky

Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje Jednotky FV-DOSTO a Giruno míří na koleje

24.3.2021 - Navzdory celosvětové pandemii koronaviru pokračuje postupně dodávka rychlovlaků Giruno od společnosti Stadler Rail i nových patrových elektrických jednotek FV-DOSTO řady RABe 502 od Bombardieru. Vlaky jsou označované také jako TWINDEXX… »

 ZSSK nasazuje do provozu další Pantery ZSSK nasazuje do provozu další Pantery

18.3.2021 - Slovenský dopravce ZSSK postupně nasazuje do provozu elektrické jednotky řady 660 a 661 od Škody Transportation a ŽOS Trnava. V okolí Žiliny už jich v současnosti jezdí deset. I kvůli novým jednotkám se na Slovensku loni v prosinci… »

Do obnovy techniky investují Poláci miliardyDo obnovy techniky investují Poláci miliardy

10.3.2021 - Polskému národnímu dopravci PKP Intercity se v loňském roce i přes problémy kvůli celosvětové pandemii dařilo investovat do nové techniky. Pořídil si například zcela nové elektrické lokomotivy a více než 130 modernizovaných… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika