Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering

Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering

14.10.2024 – autor: PETR SLONEK

Rakušané slaví další milník ve stavbě 27,3 kilometru dlouhého úpatního železničního tunelu Semmering mezi Dolními Rakousy a Štýrskem. Stavbařům se v září podařilo kompletně prorazit první ze dvou tubusů u města Gloggnitz na dolnorakouské straně.

Rakušané prorazili první tubus tunelu Semmering

První práce na stavbě tunelu začaly v roce 2014. Po deseti letech je vyraženo více než 27 kilome-trů z celkových 27,3 km dlouhého dvoutubusového tunelu. Tunel se stavěl současně z pěti míst a ze 14 souběžně vedených ražeb (čtyři ve Fröschnitzgrabenu, čtyři v Grautschenhofu, tři v Göstritzu a jeden z Gloggnitzu) je nyní dokončeno už dvanáct. V roce 2020 začaly práce na interiérech tubusů, které dělníci obložili betonovým ostěním. Hotovo je více než 40 z celkových 55 kilometrů. Následovat bude vybavení železničního tunelu kolejemi, kabely a technickými systémy. Zahájení těchto prací je plánováno na léto roku 2025. Vlaky budou v tunelu po dokončení jezdit rychlostí 230 km/h.

Průlom u města Gloggnitz
V září se stavbařům podařilo zcela propojit úsek mezi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag v Dolních Rakousích. „Základní tunel Semmering je dlouho očekávaným milníkem v expanzi železnice,“ prohlásila ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler. „Výrazně díky tomu zkrátíme ces-tovní dobu mezi Vídní a jihem Rakouska a vytvoříme ještě atraktivnější železniční spojení v srdci Evropy pro lidi i zboží. S dokončením další části ražby jsme udělali významný krok blíže k dokončení stavby.“ 
Generální ředitel Rakouských spolkových drah (ÖBB) Andreas Matthä připomněl náročnost stavby. „Kdo osobně zažil práci horníků, může jim jen vyjádřit úctu a vděk za jejich služby. Ve složitých geologických podmínkách všichni zúčastnění, od managementu až po samotné těža-ře, odvedli skvělou práci. Výsledkem bude tunel v roce 2030, který posune železniční dopravu v Rakousku a Evropě o velký krok vpřed a učiní cestování po železnici ještě atraktivnějším. Od roku 2030 budou moci naši cestující cestovat z Vídně do Grazu o 50 minut rychleji než dnes,“ zdůraznil Matthä.   
Navzdory vysokému tempu prací se přesto datum otevření tunelu už několikrát posunovalo. Zatím však platí termín 2030. Důležitá dopravní stavba vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakous-ku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Po jeho zprovoznění se odstraní úzké hrdlo, které na jižním kori-doru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. 
Tunel Semmering je jedním z hlavních děl rozsáhlého programu modernizace Südstrecke spolu s výstavbou trati Koralmbahn mezi Grazem a Klagenfurtem. ÖBB-Infrastructure AG zde pracuje na více než stovce staveb. Zmodernizováno bude 200 km tratí a nově postaveno 170 km. Postaví se 80 km tunelů a 150 nových mostů. Po dokončení pojedou vlaky z Vídně do Klagenfurtu 2 ho-diny 40 minut místo současných 3 h a 55 minut a z Grazu do Klagenfurtu za 45 minut. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do ŽilinyZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny

27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »

Slováci si pořídí nové lůžkové vozySlováci si pořídí nové lůžkové vozy

20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »

Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdilaTřetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila

13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika