Železničář / Zahraničí / Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering
Rakouské ÖBB hlásí průlom ve stavbě tunelu Semmering
2.8.2022 – autor: PETR SLONEK
Stavba úpatního tunelu Semmering dospěla počátkem června do další důležité fáze. Po osmi letech od zahájení ražby se podařilo prorazit tubus mezi dvěma staveništi. Dělníci konkrétně propojili místa Göstritz a Fröschnitzgraben im Berg. Vedení společnosti ÖBB-Infrastruktur to považuje za klíčový milník výstavby. Tunel mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku má měřit přes 27 kilometrů.
Jedná se o pozorně sledovanou dopravní stavbu v Rakousku. Pracuje se na pěti místech současně, přičemž se samotnou ražbou se začalo po dvou letech příprav v roce 2014. Aktuálně je vyraženo 24 kilometrů tunelu z celkových 27,3 km. To představuje zhruba 90 procent jeho délky. Na sedmi místech dělníci dokončili i betonové ostění.
Vedoucí projektu Gerhard Gobiet neskrýval s postupem prací spokojenost. „Je to výjimečný okamžik pro nás všechny, kdo se na stavbě podílí. Blahopřeji výkonným firmám a zejména pracovníkům odpovídajícím za ražbu. Zhruba osm let po zahájení prací v úseku Gloggnitz jsme dosáhli velkého milníku na cestě k dokončení základního tunelu. Podařilo se propojit první dva úseky a dokončeno tak bylo více než čtyřiadvacet kilometrů této stavby. Hodně tvrdé práce je ale ještě před námi,“ upozornil Gobiet.
Zbývají poslední metry
Stavební práce v úseku Göstritz zatím postupují podle představitelů ÖBB velmi dobře, v právě proražené rouře jsou dělníci dokonce v předstihu. Ve druhém tubusu směrem na Fröschnitzgraben zbývá do kompletního proražení jen necelých 400 metrů. Směrem na Gloggnitz je pak třeba prorazit ještě asi 300 metrů. V oblasti Gloggnitz byly po rozsáhlých speciálních opatřeních nedávno obnoveny ražby tunelů, které se zpozdily kvůli extrémně obtížným geologickým podmínkám pod horou Grassberg poblíž městečka Gloggnitz. V tomto úseku zbývá stavbařům vykopat ještě přibližně 900 metrů.
Po kompletním dokončení vnitřního pláště obou tubusů bude nutné jako poslední krok vyřešit technické vybavení tunelu. Kromě položení kolejí se musí natáhnout kabely a pochopitelně také nainstalovat všechny nezbytné systémy, včetně technologií a zabezpečení, než budou moci vlaky tunelem poprvé projet.
Zprovozněním stavby se podle dopravních expertů podaří odstranit velkou komplikaci v podobě úzkého hrdla. To dnes představuje 160 let stará železnice vedoucí přes průsmyk Semmering, po níž aktuálně projede zhruba sto osmdesát vlaků denně.
Rychlostí 230 km/h
Slavnostní zahájení výstavby projektu Semmering Base Tunnel New se odehrálo v roce 2012. Tunel se začal stavět z pěti míst současně a tvoří jej dva tubusy. Propojky jsou budovány vždy po pěti stech metrech. V budoucnu bude možné v tunelu jezdit rychlostí 230 km/h. Projekt nahradí starou, ale slavnou dvaačtyřicet kilometrů dlouhou horskou dráhu Semmering, kudy v současnosti jezdí i railjety Českých drah do Štýrského Hradce a zpět. Cesta se díky tunelu zkrátí přibližně třicet minut a jízda z Vídně do Štýrského Hradce potrvá necelé dvě hodiny.
Společnost v minulosti již několikrát oznámila, že výstavba bude mít zpoždění. Původně se hovořilo o roku 2027, nyní ÖBB jako termín dokončení zmiňuje rok 2030. Vzrostly výrazně i náklady z původně odhadovaných 3,5 miliardy eur – v přepočtu zhruba 87 miliard korun, na nynějších 3,8 miliardy eur, tedy asi 95 miliard Kč.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »