Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Provoz v Horehroní posílí nové jednotky

Provoz v Horehroní posílí nové jednotky

29.6.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Provoz na úzkorozchodné Čiernohronské železnici (ČHŽ) doplní elektrické jednotky, které provozovatel dráhy pořídil ve Švýcarsku. Vozy by měly zároveň přispět ke startu Integrovaného dopravního systému Bánskobystrického kraje (BBSK) a rozvoji ekologické dopravy. Soupravy mají za sebou i poměrně náročnou logistickou operaci.

Provoz v Horehroní posílí nové jednotky

Na kamionovém podvalníku, na lodi i po železnici putovalo ze švýcarské úzkorozchodné železnice Waldenburgerbahn na Slovensko sedmnáct elektrických jednotek. Nově totiž budou jezdit v rámci soukromé ČHŽ. Původní provozovatel,  Baselland Transport (BLT), se totiž rozhodl ke změně rozchodu a soupravy prodal za 80 tisíc švýcarských franků (zhruba 1,92 mil. Kč). Daleko dráž však vyšel transport – na zhruba čtvrt milionu eur (asi 6,4 mil. Kč). Čiernohronská železnice chce díky novým vlakům zavést pravidelnou veřejnou linkovou dopravu a být zároveň součástí Integrovaného dopravního systému Bánskobystrického kraje. Jedním z projektů je i rozšíření tratě až pod Chopok.


Soupravy by měly jezdit na sedmnáct kilometrů dlouhé trase z Čierneho Balogu do Podbrezové. Ta však ještě není elektrifikovaná. Hotová také zatím není ani projektová dokumentace, vozidla navíc nejsou schválená pro provoz na Slovensku a obnovit se rovněž musí trať. „Pevně věřím, že projekt dotáhneme do úspěšného konce. V souvislosti s prohlubující se klimatickou krizí vnímáme, před jakými výzvami svět stojí a že je nutné udělat vše pro to, aby byla veřejnosti nabídnuta komfortní doprava s cílem chránit životní prostředí,“ uvedl ředitel Aleš Bílek s tím, že provoz historických parních vlaků zůstane zachován.

Rychlé navýšení možné
Slovenské úřady si záměr pochvalují. „Podobné projekty jsou pro mě symbolem, že Slovensko žije. Že lidé chtějí žít v regionech, a pokud mají svůj sen a okolo sebe dobré a šikovné lidi, svoji vizi i zrealizují. Čiernohronská železnice je příkladem toho, že je to možné. Vnímám to jako pozitivní zprávu a signál pro celé Slovensko,“ prohlásil při slavnostním uvítání jednotek v Bratislavě státní tajemník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť.
Získaná vozidla jsou koncipována pro regionální dopravu s účelným uspořádáním pro rychlou vzájemnou kombinaci vozidel.  Všechna jsou vybavená poloautomatickými spřáhly pro lehké a rychlé navyšování přepravní kapacity. V Horehroní by mělo tedy jezdit 7 hnacích vozů s kapacitou 33 míst a 10 řídicích vozů se 49 místy. Soupravy byly vyráběny na přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Než se ale na Slovensko dostaly, musely absolvovat náročný transport. Kamiony je na speciálních podvalnících odvezly do přístavu v Basileji. Odsud na lodi po Rýnu, Mohanu a Dunaji putovaly do Bratislavy, kde byly přeloženy na vlak. Ten je nakonec dovezl do Horehroní.  

Ve Švýcarsku metr
Čiernohronskou železnici ročně navštíví i 70 tisíc návštěvníků. Její existence je závislá na cestovnímu ruchu a práci dobrovolníků. Z finančních prostředků, které získá z prodeje vstupenek, jsou financovány všechny nevyhnutelné dopravy a další chod. Peníze na projekt bude chtít ČHŽ získat i ze zdrojů Evropské unie.
A jaké úpravy se odehrají na Waldenburgerbahn? Vymění se původní 750 mm rozchod za metrový, čímž dojde ke snadnému propojení na basilejskou tramvajovou síť. Příští rok by tu měly vyjet i nové jednotky od Stadleru.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika