Železničář / Zahraničí / Projekt katarského metra sází na pevnou jízdní dráhu
Projekt katarského metra sází na pevnou jízdní dráhu
28.10.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
V Dauhá, hlavním městě Kataru, vzniká projekt, za který by se nemusel stydět ani Londýn nebo New York – zbrusu nová podzemní dráha fascinujících parametrů. Čtyři linky nového metra budou propojovat centrum města s obchodními a obytnými čtvrtěmi. V centru metro povede pod zemí, na periferii pak na úrovni silnic nebo výše. Při fotbalovém mistrovství světa v roce 2022 má metro zajišťovat propojení mezi jednotlivými stadiony.
O velikosti stavby svědčí fakt, že výstavba jedné linky (zelené) vyjde na téměř 9 miliard QAR (katarský riál), což odpovídá cca 1,9 miliardy eur. Linka povede ve dvou tunelech o délce 16,5 km, vznikne na ní šest stanic a jedna výhybková hala (tzv. swichbox). Pro nouzové opuštění tunelu metra budou vyhloubeny čtyři šachty s hloubkami až 40 m, 32 příčných chodeb a dvě další kombinované šachty pro sítě. Vzhledem k jejich velikosti se jedná spíš o stanice než o šachty. Aktuálně je v projektu angažováno na 500 technicko – administrativních pracovníků a 3 000 dělníků. Tunely razí šest razicích strojů. Denně je třeba odvážet cca 4 500 m³ odtěžené horniny. Zvládání této náročné logistiky má na starosti zvláštní sekce dodavatele stavby, která byla pro tento účel vytvořena. Pásový dopravník přepravující vytěženou horninu ven z tunelu imponuje svými mimořádnými rozměry.
Délka kolejí dosáhne 172 kilometrů
Délka kolejí všech tří linek metra (zelená, červená a zlatá) dosáhne úctyhodných 172 kilometrů. Investor se rozhodl, že pro stavbu využije systém pevné jízdní dráhy, který dodá rakouská společnost PORR AG. Ten je znám i v České republice, byl použit při rekonstrukci Střelenského tunelu na česko-slovenském pomezí.
Doba výstavby pevné jízdní dráhy v Dauhá bude zhruba tři roky, přičemž se počítá přibližně 18 měsíců na přípravu a výrobu nosných kolejových desek a zbývající čas na samotnou pokládku. Pro dodržení tak krátké doby je nutné, aby na pokládce kolejí včetně vodivého propojení jednotlivých desek a výhybek pracovalo pět týmů při výkonu 120 metrů svršku za směnu. Na uskutečnění projektu proto bude pracovat zhruba 500 dělníků.
Katar chce prémiové produkty
„Katar má zájem výhradně o prémiové produkty. Systém pevné jízdní dráhy, který jsme vyvinuli společně s Rakouskými spolkovými dráhami (ÖBB), představuje produkt odpovídající vysokým nárokům investora. Systém, který je znám také pod názvem Slab Track Austria, je mezinárodně oceňován zejména pro svou minimálně šedesátiletou bezúdržbovou životnost,“ vysvětluje Karl-Heinz Strauss, předseda představenstva PORR AG.
V rámci projektu bude na nosných kolejových deskách položeno celkem 130 výhybek a křižovatek. Převážná část kolejiště bude umístěna v tunelu, jen malou část projektanti povedou na povrchu nebo na mostech. Při výstavbě podzemní dráhy bude třeba položit přibližně 42 tisíc nosných kolejových desek. Harmonogram výstavby předběžně počítá s tím, že všechny tunely budou vyraženy do dubna 2016, poté bude následovat stavba infrastruktury, stanic a servisního zařízení. První cestující by metro mělo odvézt v roce 2021.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »