Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Příměstská trať v Maďarsku se modernizuje už tři roky

Příměstská trať v Maďarsku se modernizuje už tři roky

9.9.2015 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS

Extrémně velký počet výluk a nepříjemnosti s přestupováním na náhradní autobusovou dopravu během letních měsíců dělá vrásky na čele nejen cestujícím a železničářům v Česku, ale i v Maďarsku. Maďaři se ale navíc potýkají s jiným problémem. Jde o případ modernizace trati z Budapešti do Esztergomu (Ostřihomi) na severu Maďarska (v jízdním řádu označena jako trať č. 2 MÁV), kde se komplikace kvůli stavebním pracím protahují.

Příměstská trať v Maďarsku se modernizuje už tři roky

Plán počítal se dvěma roky

Trať vede z budapešťského nádraží Nyugati a překonáním Dunaje ještě v hlavním městě pokračuje na severozápad v mnoha obloucích na úbočí pohoří Pilis až dospěje do cílového Esztergomu. O modernizaci 53 kilometrů dlouhé jednokolejné trati se rozhodlo již v roce 2012 a velká výluka začala v červnu téhož roku. Tehdy ještě nikdo netušil, že po celé trati vlaky nepojedou déle než tři roky! Původní plány na zprovoznění celého úseku počítaly s ukončením všech prací v dubnu 2014. Zpozdilo se všechno, co mohlo: byly problémy s vykoupením pozemků, dlouho se čekalo i na studii proveditelnosti, studii o vlivu na životní prostředí, navíc se každá část výluky protáhla.

Na počátku bylo rozhodnutí, že trať bude elektrifikována, částečně zdvoukolejněna a vybavena novým zabezpečovacím zařízením. Docela smělé, dosud nevídané plány na příměstké železniční trati, která se do integrovaného systému Budapešti zapojila teprve na začátku nového tisíciletí, kdy se výrazně zlepšil komfort cestování nasazením nových motorových jednotek Desiro. Kromě toho ale infrastruktura trati zaostávala. Častými zpožděními z důvodu výpadků zastaralého zabezpečovacího zařízení byla „dvojka“ nechvalně známá. Další nevýhodou byla (a zatím stále je) nízká rychlost kvůli náročným traťovým poměrům, kde zkrátka Desira nedosáhnou povolené maximální rychlosti. Elektrizace a následné nasazení moderních a dynamičtějších vlakových souprav (pravděpodobně další Flirty od Stadleru) má za cíl výrazněji snížit jízdní dobu, která aktuálně činí bezmála hodinu a půl na 53 kilometrů dlouhé trati.

Po třech letech opět v provozu, zatím bez elektrizace

Podle harmonogramu prací modernizace probíhá ve čtyřech etapách. Nejdříve se zmodernizoval úsek Pilisvörösvár – Piliscsaba (9 km), poté následoval úsek Piliscsaba – Esztergom (21 km). Další dvě etapy byly rozděleny na úseky Óbuda – Pilisvörösvár (11 km) a Rákosrendező – Óbuda (9 km). Na trati vznikly i nové zastávky. První úsek, kde po roce a půl konečně začaly jezdit vlaky (od změny GVD v roce 2013), byl úsek Esztergom – Pilisvörösvár (30 km), který zůstal pouze jednokolejným a neelektrifikovaným. Kratší, ale vytíženější část trati, 23 kilometrů dlouhý úsek je z větší části dvoukolejný. Železniční most přes Dunaj v Budíně byl zmodernizovaný už v roce 2008–2009 a nová druhá kolej odbočuje za mostem.

Dlouho očekávaný posun nastal letos, kdy MÁV ohlásil zahájení zkušebního provozu od 20. srpna 2015. Přesto má tato pozitivní zpráva trpkou příchuť – motorová trakce zůstává, neboť tendr na elektrifikaci je kvůli průtahům modernizačních prací na začátku. Podle aktuálního jízdního řádu lze vyčíst, že vlaky jezdí v hodinovém taktu mezi 4. hodinou ranní a 23. hodinou večerní s jízdní dobou pod hodinu a půl. 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika