Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Příjem signálu ve vlacích zajistí nová technologie

Příjem signálu ve vlacích zajistí nová technologie

22.8.2018 – autor: MARTIN HARÁK foto: SIEMENS, SCHUTTERSTOCK

Nově řešený povrch skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu ve vlacích je revoluční technologie, která se poprvé využije ve vlacích v sousedním Německu. Prvními, sériově vyráběnými vozidly na světě s touto novinkou jsou německé regionální elektrické jednotky Desiro HC (High Capacity) pro společnost Rhein-Ruhr Express (RRX).

Příjem signálu ve vlacích zajistí nová technologie

Skla oken kolejových vozidel, případně jejich rámy, jsou zpravidla překážkou dobrého příjmu mobilního signálu, což samozřejmě nelibě nesou cestující dnes už všech věkových kategorií. Snad už každý v současnosti u sebe má nejen mobil, ale i tablet či jiné zařízení na příjem internetu. Občasné výpadky sítě wi-fi jsou pro mnohé nepříjemnou součástí jinak třeba kvalitního cestování po železnici.

Pomůže speciální vrstva

Během jízdy po železnici je často potřeba velké trpělivosti při surfování po internetu. Ve vysokorychlostních vlacích se míra úspěšnosti zobrazování internetových stránek pohybuje v rozmezí čtyřiceti až šedesáti procent, a to v závislosti na možnostech poskytovatele služeb mobilní sítě. Oslabení signálu je v současné době zapříčiněno tradičním řešením okenních skel, jejichž metalický povrch chrání interiér vozu před teplem a slunečním zářením. Pokovením skel jsou blokovány také elektromagnetické vlny. Vývojáři vídeňské společnosti Siemens proto vyvinuli speciální vrstvu pro ochranu interiéru vozu před slunečním zářením. Ta umožňuje volný prostup rádiového signálu. Tuto vlastnost zajišťuje jemný vzor, který je vytvářen pomocí laseru a přerušuje elektricky vodivou průhlednou vrstvu.

Podle vedoucího projektu Siemens Corpo­rate Technology Lukase Mayera je nové řešení ve vysokorychlostních vlacích schopno dovnitř do vozu přenést mobilní signál v pracovních kmitočtových pásmech nejméně padesátkrát silněji než při použití běžných pokovených skel. Nové řešení okenních skel zajistí průchod všech frekvencí užitečných pro mobilní komunikaci, a k tomu budoucí mobilní standardy, jako je 5G, budou uvnitř vlakových souprav okamžitě k dispozici bez dalších investic. Bez potíží totiž projdou nově řešenými okny, zatímco elektronické zesilovací moduly, používané k zesílení mobilního signálu ve vozech s běžnými okny s velkým útlumem elektromagnetického pole, bude nutné pro nové mobilní standardy přebudovat.

První Desiro High Capacity

Vůbec prvními, sériově vyráběnými vozidly na světě s nově řešeným povrchem skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu se staly německé regionální elektrické jednotky Desiro HC (High Capacity) pro společnost Rhein-Ruhr Express (RRX). Určeny jsou pro rýnsko-rúrskou aglomeraci. Povrch nových skel zaručí průchod rádiových elektromagnetických vln až pětsetkrát lépe než konvenční okna se skly s pokoveným povrchem. Díky této nové technologii tak budou moci cestující pohodlně surfovat po internetu a telefonovat bez potřeby zvláštního zesilovače mobilního signálu ve vagoně. První prototyp čtyřdílné elektrické jednotky Desiro HC pro dopravní firmu Rhein-Ruhr Express, která je vybavená touto novou technologií, podstoupil na jaře zkoušky v testovacím středisku PCW společnosti Siemens v německém Wegberg-Wildenrathu.

Prvních sedm jednotek bude právě ve středisku PCW uvedeno letos postupně do provozu a dokončí náročný zkušební program před prvními jízdami na veřejné železniční síti. Pravidelný provoz s cestujícími je plánovaný na konec letošního roku. Velmi je potěšující také skutečnost, že na konstrukci těchto vozidel se podíleli odborníci z Prahy, Plzně a Ostravy. Jak upřesnil ředitel divize Mobility společnosti Siemens ČR Roman Kokšal, vysoce kvalifikovaný český tým spolupracoval na konstrukčních návrzích v oblasti vozové skříně, interiéru, systému řízení vozidla a na vybraných klíčových komponentech, jakými jsou dveřní systémy, klimatizace a sanitární systém.

Zdroj: Siemens Mobility


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 3.9

Další články této rubriky

Bernina Express už jezdí i z Landquartu Bernina Express už jezdí i z Landquartu

16.7.2019 - Bernina Express Rhétských drah nově zajíždí přes Davos a Klosters i do Landquartu. První vlak, který doplnil obvyklý spoj do města Tirano, vyjel na začátku května. Trasa z Landquartu až do Itálie je o celých 45 kilometrů delší.… »

Do Mukačeva po normálním rozchoduDo Mukačeva po normálním rozchodu

25.6.2019 - Slovenský národní dopravce ZSSK od červnové změny jízdního řádu nasazuje na základě objednávky ministerstva dopravy dva páry regionálních rychlíků denně mezi východoslovenskými Košicemi a ukrajinským Mukačevem. Pojede se bez… »

Rakousko investuje do infrastrukturyRakousko investuje do infrastruktury

29.5.2019 - Rok 2026 bude pro rakouské železnice přelomový. Cestu z Vídně do Klagenfurtu zvládnou vlaky místo čtyři za pouhé dvě a třičtvrtě hodiny a ze Štýrského Hradce pak jen za 45 minut, což je velký rozdíl proti nejrychlejšímu… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika