Železničář / Zahraničí / Práce na tunelu Semmering jsou v polovině
Práce na tunelu Semmering jsou v polovině
1.7.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto: ÖBB
Správce rakouské infrastruktury ÖBB-Infrastruktur ohlásil, že ražba úpatního tunelu u průsmyku Semmering je ve své polovině a staveniště jsou po ústupu pandemie koronaviru znovu otevřená. Budování sedmadvacet kilometrů dlouhého tunelu začalo už před osmi lety.
Až na rok 2027 je naplánováno ukončení stavby rakouského úpatního tunelu Semmering. Letos se stavbaři i přes komplikace spojené s pandemií koronaviru dostali do poloviny. Tunel jako takový se začal pod východními Alpami razit v roce 2014, o dva roky dříve byly zahájeny přípravné práce – výstavba obchvatů a složišť materiálu či inženýrských sítí.
„Po osmi letech výstavby jsme dosáhli poloviny stavebních prací. Tento milník představuje další kapitolu úspěchu nového jižního úseku,“ prohlásil Andreas Matthä, generální ředitel ÖBB-Holding AG. Pokud se sečtou všechny vstupy, šachty a spojovací tunely, bylo kvůli 27 km dlouhé stavbě vytvořeno 62 menších tubusů, na většinu stavenišť musely být přístupové tunely a šachty vystavěny předem. Teprve pak bylo možné začít kopat tunel jako takový.
Hygiena především
Tunel spojí města Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Na staveništi Fröschnitzgraben, tedy uprostřed tunelu, už řadu let pracují dva razicí stroje Carl a Ghega (obdoby naší Viktorie). Pod vrcholy Mitterotteru a Grasbergu už prorazily ve směru na Gloggnitz zhruba tři kilometry. Stejnou délku hlásí i další úsek, tentokrát ve směru na Mürzzuschlag. Kilometr a půl je vyražený i ze směru od Grautschenhofu u Mürzzuschlagu.
Úsek v Dolním Rakousku dosáhl obzvláště náročné oblasti z hlediska výstavby tunelů: v Gloggnitzu stavební firmy stabilizují tunelové roury, do nichž na jaře 2019 prosáklo množství vody. Dále tu dělníci připravují instalaci budoucího vnitřního opláštění formují budoucí portály anebo připravují rekonstrukce stanice Mürzzuschlag. Ta by měla být dokončena příští rok. V době, kdy v Evropě řádil koronavirus, byly stavební práce omezeny. Dodržována byla a nadále jsou přísná hygienická pravidla.
Ve tmě rychlostí 230 km/h
Úvodní ceremoniál projektu Semmering Base Tunnel New se odehrál před osmi lety. Tunel se začal stavět z pěti míst současně a tvoří jej dvě roury. Propojky jsou budovány vždy po pěti stech metrech. V budoucnu bude možné v tunelu jezdit rychlostí 230km/h. Projekt nahradí starou, ale slavnou dvaačtyřicet kilometrů dlouhou horskou dráhu Semmering, po které jezdí i railjety ČD z a do Štýrského Hradce. Loni společnost oznámila, že výstavba bude mít rok zpoždění, hotovo tedy bude v roce 2027.
Další články této rubriky
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »
Dvoupodlažní Cityjet ÖBB si odbyl premiéru
11.12.2024 - Rakouský státní dopravce ÖBB představil v St. Pöltenu novou dvoupodlažní jednotku Stadler Kiss. Soupravy, nesoucí obchodní označení Cityjet, mají od roku 2026 zajistit větší kapacitu, komfort a dostupnost v regionální dopravě ve… »