Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

25.2.2024 – autor: PETR SLONEK

Dopravce PKP Intercity podepsal smlouvu se společností Newag na nákup 63 elektrických vícesystémových lokomotiv s opcí na dalších 32. Součástí je také poskytování kompletního servisu po dobu pěti let. Je to poprvé, kdy dopravce i výrobce uzavřeli tak velkou zakázku na jednu sérii vozidel. Hodnota kontraktu představuje téměř 2,3 miliardy polských zlotých. Dodávky se uskuteční v letech 2026 až 2029.

Poláci si pořídí 63 elektrických lokomotiv Griffin

V polovině roku 2021 PKP Intercity vyhlásil tendr na dodávku 63 elektrických lokomotiv s opcí na 32 vozidel včetně servisních služeb. Jediným zájemcem, který podal nabídku, byl Newag. Dopravce s ním nyní uzavřel kontrakt. „Poprvé v historii společnosti podepisujeme smlouvu na objednávku tak velkého počtu hnacích vozidel jedné řady. Díky tomu plníme další bod přijaté strategie, který předpokládá, že do roku 2030 budou všechny naše lokomotivy jezdit rychlostí 160–200 km/h, což umožní rychlé cestování,“ řekl viceprezident PKP Intercity Tomasz Gontarz.
Podle člena představenstva Jarosława Oniszczuka objednávka takového množství vozidel z jedné série usnadní jejich údržbu a servis. Výrobce poskytne tyto služby po dobu pěti let. „Navíc budou do tohoto procesu zapojeni pracovníci PKP Intercity, aby získali potřebné zkušenosti a dovednosti, které pak v dalších letech využijí při samostatném provádění servisu,“ dodal Oniszczuk.
 „Je to poprvé, co splníme tak velkou zakázku. První dvě lokomotivy dopravci dodáme do 24 měsíců od podpisu smlouvy a celá zakázka musí být dokončena do 60 měsíců od uzavření kontraktu,“ upřesnil prezident Newagu Zbigniew Konieczek.

Pojedou i v zahraničí
Nové vícesystémové lokomotivy budou moci jezdit na tratích napájených napětím 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Maximální rychlost vozidel nesmí být nižší než 200 km/h. Výrobce musí získat oprávnění k provozu vozidla v šesti zemích – v Polsku, Německu, Rakousku, Česku, Slovensku a Maďarsku. Všechny stroje budou vybaveny systémem ETCS druhé úrovně. Smlouva počítá s možností uplatnění opce a objednání dalších 32 lokomotiv této řady. Pak by se hodnota zakázky zvýšila na téměř 3,5 miliardy PLN. Dodací lhůta pro další vozidla zůstává stejná jako v původní objednávce. „To by znamenalo uzavření největšího kontraktu v historii PKP Intercity,“ uvedl Gontarz. Připomněl, že v případě Pendolin byla hodnota zakázky cca 2,8 miliardy PLN.
Do konce roku 2030 mají lokomotivní park PKP Intercity tvořit pouze vozidla dosahující rychlosti 160–200 km/h. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolíStadler dodá 50 jednotek Flirt pro Varšavu a okolí

26.8.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie a výrobce kolejových vozidel Stadler podepsaly rámcovou smlouvu na dodávku až 50 nízkopodlažních jednotek Flirt. Vyjedou na příměstské spoje v Mazovském vojvodství, kde zlepší… »

Gotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku záříGotthardský úpatní tunel se plně zprovozní na začátku září

22.8.2024 - Plný provoz v Gotthardském úpatním tunelu by se měl obnovit na podzim. SBB předpokládají, že se pro osobní i nákladní vlaky otevře 2. září. Dokončeny byly všechny opravy této nejdelší železniční stavby na světě, nyní… »

Modernizace zastavila provoz na RiedbahnModernizace zastavila provoz na Riedbahn

12.8.2024 - Jízdu vlakem v Německu zkomplikovala jedna z největších výluk za posledních několik let. Deutsche Bahn 15. července zahájily kompletní rekonstrukci sedmdesát kilometrů dlouhého úseku trati z Frankfurtu nad Mohanem do Mannheimu zvaného… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika