Železničář / Zahraničí / Po korutanské části Koralmbahn už jezdí vlaky
Po korutanské části Koralmbahn už jezdí vlaky
28.1.2024 – autor: PETR SLONEK
Po zhruba šestadvaceti letech výstavby Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začátkem prosince uvedly do běžného provozu s cestujícími první část dráhy Koralmbahn mezi stanicemi Klagenfurt a St. Paul im Lavanttal v Korutanech. Regionální vlaky zatím mohou projíždět po 50 kilometrech nové trati. Kompletně bude tato největší dopravní stavba v zemi hotová na konci roku 2025.
Po zhruba šestadvaceti letech výstavby Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začátkem prosince uvedly do běžného provozu s cestujícími první část dráhy Koralmbahn mezi stanicemi Klagenfurt a St. Paul im Lavanttal v Korutanech. Regionální vlaky zatím mohou projíždět po 50 kilometrech nové trati. Kompletně bude tato největší dopravní stavba v zemi hotová na konci roku 2025.
Nedávné otevření prvního úseku nové trati do Štýrského Hradce nicméně přinese pouze dílčí zlepšení v regionální dopravě. Významnější zrychlení provozu nastane až po dokončení celého projektu za dva roky.
Regionální vlaky z Klagenfurtu do St. Paul im Lavanttal nyní zvládnou jízdu za 26 minut, do Wolfsbergu pak za 44 minut. Doba jízdy se tak zkrátila o 35 minut. Po dobudování železnice do Štýrského Hradce včetně 33 kilometrů dlouhého Koralmského tunelu se cesta mezi hlavními městy spolkových zemí zmenší na pouhých 45 minut. Trať se staví na rychlost 250 kilometrů v hodině.
Železnice Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem je součástí nové jižní trati, a tím i baltsko-jadranského koridoru a jednou z hlavních tras pro nákladní a osobní dopravu. Ze 130 kilometrů nové dráhy vede 50 km v tunelech, z toho 33 km v srdci trasy, v Koralmském tunelu. Jeho stavba i trati na štýrské straně jsou stále v plném proudu. Nová železnice bude mít více než 100 mostů a 23 stanic a zastávek.
Kromě Koralmského tunelu pod horským masivem Koralpe, který je zároveň nejdelší v Rakousku a šestý nejdelší na světě a proražen byl v červnu 2020, se v Korutanech budují ještě tunely Grafensteintunnel, Lindtunnel, Kühnsdorftunnel, Peratschitzentunnel, Srejachtunnel, Untersammelsdorftunnel, Steintunnel a Granitztaltunnel.
Šéf ÖBB Andreas Matthä řekl, že spojení má velký význam i pro nákladní dopravu a korutanské hospodářství. „Jsou zde obrovské možnosti k podnikání. Cílem je přechod od nákladních automobilů k železnici.“ Pokud jde o osobní dopravu, ÖBB očekává, že se současná čísla zdvojnásobí. Náklady na tuto stavbu činí 5,4 miliardy eur.
Další články této rubriky
Bulhaři si koupí až 25 nových jednotek od Škody Group
30.10.2024 - Škoda Group získala zakázku na výrobu a dodávku až 25 bezbariérových elektrických jednotek do Bulharska, které nahradí zastaralé soupravy a nabídnou více než 300 míst k sezení, klimatizované vozy a minimální hluk. Základní… »
Koleje Małopolskie pořídí u Newagu elektrické vlaky Impuls 2
26.10.2024 - Polský regionální dopravce Koleje Małopolskie a výrobce Newag podepsali rámcovou smlouvu na dodávku až 25 elektrických jednotek Impuls 2 pro provoz na tratích v Malopolském vojvodství v sousedních krajích. Hodnota kontraktu činí 1,3… »
Dopravci DB se SNCF spouští přímou linku Berlín – Paříž
18.10.2024 - Poprvé v historii pojedou vysokorychlostní vlaky ICE přímo z Berlína do Paříže. Spoje provozované od 16. prosince Deutsche Bahn ve spolupráci s francouzským dopravcem SNCF Voyageurs propojí obě metropole za pouhých osm hodin. Novinku… »