Železničář / Zahraničí / PKP Intercity chystá obnovu vozového parku
PKP Intercity chystá obnovu vozového parku
27.2.2023 – autor: PETR SLONEK
Polský dopravce PKP Intercity představil plány na obnovu svého vozového parku v roce 2023. Po historicky nejvyšších investicích v loňském roce nepoleví ani letos. V příštích dvanácti měsících plánuje podpis významných kontraktů a převzetí dalších nových nebo modernizovaných vozidel. Díky tomu se cestující dočkají dalšího vylepšení komfortu a zároveň se zvýší dopravní dostupnost.
Už v posledním čtvrtletí roku 2022 vozový park PKP Intercity doplnily první dvě z celkových 12 elektrických jednotek FLIRT od výrobce Stadler v Siedlcích. V následujících měsících dopravce odebere dalších 10 kusů, čímž dokončí zakázku v hodnotě přes miliardu zlotých. Vlaky jsou odhlučněné, nechybí systémy pro rekuperaci elektřiny vznikající při brzdění. Vozidla byla navržena s ohledem na ochranu životního prostředí – použité materiály jsou ekologické a recyklovatelné. Cestující mohou v nových jednotkách využít klimatizaci, elektrické zásuvky, zesilovače signálu GSM/LTE nebo bezdrátový internet.
Vozový park brzy posílí elektrické jednotky ED74, které procházejí modernizací v závodě PESA v Mińsku Mazowieckém. Poslední dva ze 14 kusů by měly být dodány v první polovině roku. Modernizovaná vozidla jsou vybavená klimatizací, wi-fi, elektrickými zásuvkami a zesilovači mobilního signálu. Jsou samozřejmě přizpůsobená potřebám osob se zdravotním postižením a nabízí prostor pro přepravu jízdních kol.
Lokomotivy i vagony
V prvním čtvrtletí budou dokončeny dodávky nových lehkých posunovacích lokomotiv na základě smlouvy s českou společnosti CZ LOKO na pořízení deseti vozidel. Nové lehké dieselové stoje by měly sloužit pro posun a provoz souprav na vlečkách.
V roce 2023 doplní vozový park dopravce první z 10 vícesystémových lokomotiv od výrobce Newag v Nowém Sączi. Smlouva byla podepsána v říjnu 2021 a PKP Intercity má díky opci možnost rozšířit objednávku až na 15 vozidel. Vícesystémové stroje jsou konstruovány pro rychlost 200 km/h, což umožní efektivní využití modernizovaných tratí v Polsku. Navíc se připravuje homologace pro dalších šest zemí, díky čemuž budou moci jezdit na dalších evropských železnicích.
PKP Intercity počítá i s dodávkou modernizovaných vozů různých typů na základě dříve uzavřených kontraktů. Jedná se o smlouvy na modernizaci 90 vozů od FPS H. Cegielski v Poznani a na modernizaci 14 vozů 111/112ALux, podepsané s konsorciem COMPREMUM a TRANSTRAIN. Vozový park posílí také první vozy řad 152A a 154A, které procházejí velkými opravami v podniku PESA Bydgoszcz.
„Pokračujeme v investiční strategii, která nám umožňuje neustále zlepšovat kvalitu našich služeb. Rok 2023 přinese další vylepšení vozového parku a uzavírání smluv, jejichž pozitivní přínos se brzy projeví. V tak složitém ekonomickém období jsou naše obrovské investice skutečnou podporou pro polský železniční průmysl,“ řekl člen představenstva PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Nové smlouvy v roce 2023
PKP Intercity se letos chystá podepsat další důležité smlouvy. Už v prvním čtvrtletí to bude kontrakt se společností Newag na dodávku 20 elektrických lokomotiv. Půjde o vozidla podobná známým lokomotivám EU160 Griffin provozovaným společností PKP Intercity.
Podepsána bude smlouva na dodávku dlouho očekávaných vlaků push-pull. Předpokládá se nákup 38 sedmivozových dvoupatrových vlaků se 45 vícesystémovými elektrickými lokomotivami. Důležitý je i připravovaný kontrakt na dodávku 63 vícesystémových lokomotiv včetně opce, jež umožní dopravci rozšířit objednávku o dalších dvaatřicet kusů.
PKP Intercity zároveň připravuje největší kontrakt v historii dopravce co do počtu objednaných kusů, a to výběrové řízení na nákup 300 nových vagonů s možností rozšíření zakázky o dalších 150 kusů. Vozy budou vybaveny veškerým běžným standardem a vyjedou v odlišném designu.
Dopravce současně plánuje rozšířit nabídku vozů COMBO. V Polsku již jezdí 60 jednotek tohoto typu. Tyto nadstandardní multifunkční vozy mají odhlučněný interiér a nabízejí rodinné oddíly, oddíly pro osoby se zdravotním postižením včetně vozíčkářů či prostor pro přepravu jízdních kol. Výběrové řízení na modernizaci a přestavbu dalších 50 vozů na standard COMBO má být vypsáno ještě letos. Smlouvu pak PKP Intercity hodlá podepsat do roku 2024.
Další články této rubriky
Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím
27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »
SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie
26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »
Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISS
24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »