Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / PKP IC čerpá miliony z EU na vozidla a infrastrukturu

PKP IC čerpá miliony z EU na vozidla a infrastrukturu

30.12.2021 – autor: JOSEF HOLEK Foto: PKP IC

Polský dopravce PKP Intercity využívá finanční prostředky Evropské unie k modernizaci vozidlového parku i vlastní infrastruktury. V uplynulých třech letech přiteklo z Bruselu zhruba půl miliardy zlotých. Finance směřovaly především na spolufinancování dvou obřích investičních projektů.

PKP IC čerpá miliony z EU na vozidla a infrastrukturu

Poláci unijní příspěvky investovali do modernizace vozidlového parku, která stále pokračuje. „Investiční program přináší velký kvalitativní skok pro cestující a rozvoj naší společnosti. Nemalý podíl na tom mají námi získané prostředky z evropských fondů. Proto  nadále sledujeme možnosti dalších investic s přispěním unijních dotací,“ uvedl Tomasz Gontarz, člen představenstva PKP IC.
 „PKP Intercity v současnosti uskutečňuje projekty spolufinancované Evropskou unií. Prvním je Železnice pro dobré spojení a jedná se o modernizace vozů a lokomotiv. Druhý, s názvem Komfortně zrychlujeme, se týká nákupu nových lokomotiv. Jejich celková hodnota činí více než 2,5 miliardy zlotých hrubého (téměř 14 mld. Kč). Jsou spolufinancovány z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Infrastruktura a životní prostředí,“ doplnila Katarzyna Grzduková, mluvčí PKP IC.

Novinkou Combo
Do konce roku 2021 PKP Intercity dokončí všechny modernizace kolejových vozidel včetně osobních vozů. Díky tomu se vozový park rozšíří o 335 vagonů, přičemž 60 z nich jsou vozy s oddíly první třídy. Jde o techniku modernizovanou konsorciem firem PESA Bydgoszcz a ZNTK Mińsk Mazowiecki a dále o „dvojky“ opravené u výrobce H. Cegielski-Poznaň. „V následujících týdnech bude dokončena modernizace 60 multifunkčních vozů s názvem Combo. Vozidla modernizovaná u PESA a firmy Mińsk Mazowiecki se vyznačují především širokými dveřmi a rampou, což zjednodušuje přístup osobám se zdravotním postižením, rodinám s dětmi anebo cyklistům,“ podotkla Grzduková.
Spolufinancování rovněž přispělo k modernizaci vozidlového parku, respektive lokomotiv. Už loni Poláci nakoupili dvacet nových strojů řady EU160 Griffin a nechali modernizovat 33 elektrických hnacích vozidel řady EP07, jež nově mohou jezdit rychlostí až 160 km/h. Součástí projektu bylo i předělání 13 posunovacích motorových lokomotiv řady SM42. Nově mohou být nasazeny i do běžného provozu.

Investice do infrastruktury
V rámci projektů určených pro infrastrukturu investuje PKP IC do dep po celém Polsku. Po rekonstrukci vlastních vleček v Olštýně a Kolobřehu je právě rekonstruováno depo Štětín Zaleskie Łęgi. Na vlečce v Krakově začala modernizace sítě stlačeného vzduchu a vodního systému. Opravu podstupují i revizní kanály v depu ve Vratislavi, kde také staví novou myčku. Podobné zařízení vznikne na krakovském hlavním nádraží. Novou myčkou se též může pochlubit odstavné nádraží ve Varšavě.
Do roku 2030 chtějí Poláci do modernizace vozidel investovat dalších 19 miliard zlotých (cca 105 miliard korun). Peníze by měly směřovat na nákupy a rekonstrukce osobních vozů a lokomotiv, hnací vozidla by navíc měla mít pokud možno co nejnižší uhlíkovou stopu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika