Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Pád mostu na Südbahn zastavil spoje mezi Vídní a Grazem

Pád mostu na Südbahn zastavil spoje mezi Vídní a Grazem

18.3.2015 – autor: ZDENĚK STON

Stačilo údajně jen několik desítek sekund a malé rakouské městečko Frohnleiten mohlo být citováno médii stejně jako před lety severomoravská Studénka. Tolik nebo spíše tak málo času uplynulo od chvíle, kdy v sobotu 21. února projížděl pod právě rekonstruovaným mostem na dálnici S35 poslední vlak, načež se celá konstrukce sesula a zasypala 800 tunami železa, oceli a suti hlavní dvoukolejnou trať mezi dvěma největšími rakouskými městy – Grazem a Vídní.

Pád mostu na Südbahn zastavil spoje mezi Vídní a Grazem

V souvislosti s roky táhnoucím se vyšetřováním a soudním procesem v případě moravské tragédie bude zajímavé sledovat, jak si s vyšetřováním poradí rakouská strana. Ale vraťme se k faktům. Pád mostní konstrukce samozřejmě zastavil osobní i nákladní provoz na hlavní trati, což se dotklo i nového spojení Prahy a Grazu vedeného soupravami railjet. Ty končily svou jízdu v železničním uzlu Bruck an der Mur, kde bylo nutné přesednout na přímé autobusy do Grazu. Podobná opatření platila i v opačném směru, u osobních vlaků a u vlaků IC (Rex) směr Bischofshofen (Linz), kde se náhradní přestupní stanicí stal St. Michael. Celkem se omezení dotklo až 4 párů spojů každou hodinu. Původní odhady hovořily o přerušení provozu v délce 14 dní, nakonec se podařilo suť odklidit a poškozenou trať zprovoznit o několik dní dříve.

Dálkové spoje dočasně nahradily luxusní autobusy

Jak na náhradní autobusovou dopravu nezvykle v takovém rozsahu zareagovala rakouská veřejnost? V zásadě nastalo částečné vylidnění – každý dálkový spoj (railjet, IC) stačilo nahradit průměrně dvěma až třemi autobusy. Jednalo se většinou o luxusní vozidla soukromých dopravců s koženými sedačkami a LCD obrazovkami. Pracovníci vlakových čet, stejně jako řidiči autobusů, měli přesné instrukce a dokázali cestujícím podat informace o přestupu a přípojích z palubního rozhlasu ve vlaku i během cesty náhradní dopravou.

Co odlišovalo průběh výluky od našich poměrů a co nejde popsat čísly, byl především způsob, jakým cestující i zaměstnanci k náhradní dopravě přistupovali. Pracovníci se nad rámec svých povinností raději dvakrát u každého cestujícího ujistili, že si je vědom, kde a kdy má přestupovat. S orientací a podáváním informací pomáhali i studenti v oranžových vestách, rozdávali výlukové jízdní řády a sušenky. Cestující zase nutná opatření přijímali jako nezbytnost, za niž rozhodně nemůže dopravce ani správce infrastruktury (v případě rakouských drah „v jedné osobě“), a dokázali si se zavazadly vypomoci navzájem. To platilo i o řidičích autobusů. Jde ale spíš o rozdíl v mentalitě a ve „vyspělosti“ národa než o papíry popisující základní povinnosti všech zúčastněných.

Varování do budoucna

Rakušané přesto nejsou s úrovní železniční sítě zcela spokojeni. Pro našince možná trochu překvapivě, když na první pohled se hlavní tratě, stanice a zastávky nacházejí ve velmi dobrém stavu. V případě Westbahn (Vídeň – Linz – Salcburk/Innsbruck) trať již prošla výraznou modernizací a v loňském roce bylo také zprovozněno zcela nové průjezdné vídeňské hlavní nádraží. I proto se chystá výstavba nových úseků na Südbahn, které nahradí ty nevyhovující. Mělo by jít o poměrně náročné projekty Semmering-Basistunnel (Gloggnitz – Mürzzuschlag) a jižní spojení Koralmbahn (Graz – Klagenfurt /Villach) s plánovaným dokončením obou kolem roku 2025.

Důvodem nespokojenosti cestujících může být fakt, že cesta náhradní dopravou díky husté a směrováním ideální síti dálnic znamenala v některých případech (Bischofshofen/Linz – Graz) dokonce zkrácení cestovní doby oproti vlakům kategorie IC včetně nutnosti vjezdu do center měst a započítání nutného času na přestup vlak–autobus. Cesta autem mezi Vídní a Grazem po dálnici dnes trvá přibližně 2 hodiny, vlakem o 40 minut déle, do Klagenfurtu je třeba počítat při cestě vlakem s hodinou navíc. A to není moc dobrá vizitka moderní železnice.            


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 2.67

Další články této rubriky

PKP Intercity převzalo první dva Flirty od StadleraPKP Intercity převzalo první dva Flirty od Stadlera

2.11.2022 - Společnost PKP Intercity obdržela první dvě z celkem dvanácti elektrických jednotek typu Flirt vyrobených v závodě Stadler v polských Siedlcích. Zbývajících deset vlaků má být dodáno postupně do září 2023. Moderní vozidla… »

DB odhalily interiér nových ICE od TalgaDB odhalily interiér nových ICE od Talga

1.11.2022 - Zástupci Deutsche Bahn (DB) a španělského výrobce Talgo představili v Berlíně první vůz nového vlaku s označením ICE L. Jedná se o soupravu pro dálkové spoje s maximální rychlostí 230 km/h. DB si prvních 23 jednotek objednaly již… »

Stadler dodá jednotky Flirt pro trati v údolí řeky MoselyStadler dodá jednotky Flirt pro trati v údolí řeky Mosely

6.10.2022 - Švýcarský výrobce Stadler a DB Regio podepsaly smlouvu na dodávku devatenácti čtyřvozových elektrických jednotek Flirt pro provozní soubor MoselLux v údolí řeky Mosely v Německu. Nová vozidla by v závěru roku 2024 měla být… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika