Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / ÖBB o vodíkovém pohonu neuvažují

ÖBB o vodíkovém pohonu neuvažují

27.6.2023

Vodík, baterie či elektřina? Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) v tom mají jasno. Po nedávných testech prototypů vodíkových vozidel si o alternativních pohonech udělaly konkrétní představu a rozhodly se od této technologie prozatím upustit. Důvod? Je příliš nákladná, nevyzkoušená a nijak zvlášť šetrná k životnímu prostředí.

ÖBB o vodíkovém pohonu neuvažují

Při hledání bezemisních pohonů na železnici je nyní k dispozici vedle obvyklé elektrizace tratí pohon bateriový nebo vodíkový. Bateriový na železnici má již více než stoletou historii, zatímco vodíková technologie se zkouší teprve několik let. Mnozí politici i zástupci průmyslu sázejí na nové technologie a vkládána jsou do nich velká očekávání. Výrobci kolejových vozidel předvídají velký obchod, vyrobili prototypy a nedávno i sériové vozy. 
Také ÖBB vyzkoušely prototypová vodíková vozidla, nicméně po krátkých zkouškách tuto technologii přestaly dál sledovat. Považují ji za příliš drahou, nevyzkoušenou a mnohem méně šetrnou k životnímu prostředí, než se uvádí. Pro získání poznatků z vodíkového provozu podnikaly ÖBB zkušební jízdy s přestavěnou posunovací lokomotivou řady 1063 a jednotkou Coradia iLint. Zkoušky sice dopadly kladně, ale ÖBB nepřesvědčily o vhodnosti nastoupit na cestu vodíkového pohonu. Podle zástupců dopravce proti němu hovoří hospodářské a technické důvody. Drahá by například byla výstavba síťového logistického systému pro zabezpečení provozu vozidel. K tomu je nutno přičíst fakt, že přeměna elektrické energie na vodík do palivových článků není ani hospodárná, ani šetrná k životnímu prostředí. Zohlednit se musí i nízká úroveň účinnosti kvůli dvojí přeměně energie, přičemž případný nákup proudu z atomových elektráren ze zahraničí není v Rakousku politicky žádoucí. K tomu by zůstala otevřená otázka trakce u nákladních vlaků na neelektrizovaných tratích, kde by jezdily vodíkem poháněné osobní vlaky. ÖBB se proto rozhodly vodíkový pohon na železnici dále nesledovat a nerozvíjet a v rámci snižování emisí oxidu uhličitého se raději zaměřit na nasazení bateriových vozidel a především na elektrizaci tratí. Ta podle expertů představuje skutečně trvalou investici do dlouhodobě zavedené technologie pro bezemisní pohon vlaků.

Rozčarování v Německu
Poněkud odlišná je situace v Německu, kde se spolkové země Hesensko a Dolní Sasko rozhodly pořídit větší počet vodíkových vlaků typu Alstom Coradia iLint 54 pro Hesenskou zemskou dráhu a Zemskou dopravní společnost Dolní Sasko pro regionální dopravu. Již krátce po uvedení nových vozidel do provozu však přišlo velké rozčarování. Mnoho vodíkových vozidel muselo být v důsledku různých technických a provozních problémů, především při nízkých teplotách, odstaveno a nahrazeno pronajatými dieselovými jednotkami Talent řady 644 nebo Lint. Očekávaný větší akční rádius – proběh mezi plněními – vodíkových vlaků proti bateriovým díky vyšší úložné kapacitě palivových článků na vozidle se zatím neprokázal. V Německu si také stále více kladou otázkou, jak dalece je vodíkový pohon na železnici použitelný v každodenním provozu a zda jsou podstatně vyšší výdaje ve vztahu k potenciálu ochrany životního prostředí ospravedlnitelné. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika