Železničář / Zahraničí / Nové vozy ZSSK jsou inspirované Slovenskem
Nové vozy ZSSK jsou inspirované Slovenskem
17.9.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Modernizace vozidlového parku slovenského dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vstoupila do další fáze. Od letošního července ZSSK nasazuje postupně na dálkové spoje více než osmdesátku buď zrekonstruovaných, či zcela nově vyrobených vozů druhé a první třídy. Interiér vagonů je proveden podle lidových motivů čičmanského vzoru a celá zakázka pro slovenskou, ale i mezinárodní dálkovou dopravu by měla být dokončena do roku 2021.
Padesátka modernizovaných oddílových vozů řady Bmz druhé třídy prochází kompletní rekonstrukcí ve firmě ŽOS Trnava. Vozy původní řady Bmeer jsou celkově modernizovány. Oproti původní řadě jsou vybavené potrubním brzdovým urychlovačem, čímž se zvýší výkon brzd, ale také bezpečnostními předsuvnými a přechodovými dveřmi, nový je i centrální zdroj energie. Novinkou je informační systém, který umožňuje externí diagnostiku vozu. Zásadní inovací prošel rovněž interiér vozidel. Dosazené jsou protismykové podlahy, skleněné výplně dveří, police na odkládání zavazadel či nové stolky. Pod sedadly najdou zákazníci zásuvky na 230 V a USB porty. Výměnou prošlo i osvětlení, které je z LED diod, a také toalety. Modernizované vozy jsou navíc vybaveny klimatizací s regulací v závislosti na obsazení interiéru, samozřejmostí je připojení wi-fi, detekce požáru ve vozidle či elektronický rezervační systém. Zákazníci slovenského a českého národního dopravce se s rekonstruovanými vozy setkají na trase ze Žiliny do Prahy a na slovenských rychlících jezdících na trase Bratislava–Košice a zpět.
Vozy z výroby velkoprostorové
ZSSK si navíc doplní svůj vozidlový park 35 nově vyrobenými velkoprostorovými vozy. Půjde o dvacet osm vagonů druhé třídy řady Bmpz a sedm „jedniček“ řady Ampz. Určené jsou pro rychlost 160 km/h a pracovat na nich bude firma ŽOS Vrútky. Všechny komponenty jako podvozek, brzdy, dveře či centrální zdroj energie jsou naplánovány podle závazných evropských norem TSI. Veškeré další specifikace budou podobné jako u modernizované padesátky vozidel. Autorem designu nových vozů pro ZSSK je česká společnost Aufeer Design, která připravovala design například i pro České dráhy nebo pro zahraniční výrobce Stadler nebo Bombardier.
Nový interiér vozů v sobě nese folklorní prvky, a tak se pro potahy sedaček použil lidový motiv čičmanského vzoru. Novinkou je i dřevěné obložení, které cestujícím navodí příjemnou atmosféru. „V rámci modernizace našich vlaků jsme se inspirovali Slovenskem – jeho bohatou kulturou, historií a přírodním dědictvím. Například řeka Dunaj se stala předobrazem pro vytvoření barových linií v restauračním voze. Z materiálů, které jsme dosud v našich vlacích nemohli využít, jsme vsadili na dekor. Jsem přesvědčený, že taková forma prezentace podpoří nejen pozitivní vnímání ZSSK, ale především naší krajiny,“ zdůvodnil výběr použitých motivů i materiálů předseda představenstva a generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký s tím, že cílem rozsáhlé modernizace je přilákání nových zákazníků a podpora ekologické veřejné dopravy.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »