Železničář / Zahraničí / Norové plánují novou trať za polární kruh
Norové plánují novou trať za polární kruh
4.5.2022
Norové chtějí vybudovat železnici až za polární kruh. V minulosti však obdobné studie zjistily, že trať z Fauske do Tromsø není životaschopná. V plánu je nicméně nyní nejen vedení trati přes Narvik, ale i odbočka z Bjerkviku do Harstadu.

Norské ministerstvo dopravy proto zadalo svému správci infrastruktury vypracování nové studie proveditelnosti výstavby železnice z Fauske do Tromsø. Ta by se měla stát podkladem pro vývoj nového norského národního dopravního plánu. Úřady počítají s tím, že studie koncepce tratí pro tuto oblast bude předložena ministerstvu dopravy a spojů v létě 2023 současně s finálním materiálem zahrnujícím plán dopravních řešení v této části země. „Ve výsledné zprávě posoudíme, jak může nová železnice mezi městy Fauske a Tromsø přispět k řešení dopravních problémů na severu Norska. Vše porovnáme v souvislosti s přilehlými železničními úseky Ofotbanen a Nordlandsbanen,“ uvedl ředitel norských železnic Knut Sletta.
Poslední podrobnou studii tratě zadaly Norské státní dráhy (NSB) v roce 1993. V roce 2019 vypracovalo Norské ředitelství železnic zprávu na základě předchozích průzkumů, ale s již aktualizovanými informacemi, které potvrdily, že trať není ekonomicky životaschopná. Ministerstvo dopravy zdůraz-nilo, že kromě běžných socioekonomických analýz a odhadu nákladů by měla studie počítat i s možnými dopady na faunu a flóru a na zájmy Sámů, kteří v této severské oblasti žijí.
Revoluce na severu
Celá trať by měla podle předběžných plánů měřit přibližně 375 kilometrů. Napojovat se má ve Fauske na současnou trať z Trondheimu do Bodø. Pokračovat by pak měla na Kobbelv, Sørfjord, Ballangen, Narvik, Bjerkvik, Bardufoss a Strosteinnes do Tromsø. Uvažuje se rovněž o zhruba 80 kilometrů dlouhé odbočce z Bjerkviku do Tjelsundu a Harstadu.
Tromsø je 12. největší město v Norsku a třetí největší město za polárním kruhem po Murmansku a Norilsku v Rusku.
Další články této rubriky
DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci
5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »
Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv
4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »
Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky
3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »