Železničář / Zahraničí / Norové plánují novou trať za polární kruh
Norové plánují novou trať za polární kruh
4.5.2022
Norové chtějí vybudovat železnici až za polární kruh. V minulosti však obdobné studie zjistily, že trať z Fauske do Tromsø není životaschopná. V plánu je nicméně nyní nejen vedení trati přes Narvik, ale i odbočka z Bjerkviku do Harstadu.
![Norové plánují novou trať za polární kruh](/assets/zeleznicar/zahranici/nsb_di_4_saltfjell.jpg)
Norské ministerstvo dopravy proto zadalo svému správci infrastruktury vypracování nové studie proveditelnosti výstavby železnice z Fauske do Tromsø. Ta by se měla stát podkladem pro vývoj nového norského národního dopravního plánu. Úřady počítají s tím, že studie koncepce tratí pro tuto oblast bude předložena ministerstvu dopravy a spojů v létě 2023 současně s finálním materiálem zahrnujícím plán dopravních řešení v této části země. „Ve výsledné zprávě posoudíme, jak může nová železnice mezi městy Fauske a Tromsø přispět k řešení dopravních problémů na severu Norska. Vše porovnáme v souvislosti s přilehlými železničními úseky Ofotbanen a Nordlandsbanen,“ uvedl ředitel norských železnic Knut Sletta.
Poslední podrobnou studii tratě zadaly Norské státní dráhy (NSB) v roce 1993. V roce 2019 vypracovalo Norské ředitelství železnic zprávu na základě předchozích průzkumů, ale s již aktualizovanými informacemi, které potvrdily, že trať není ekonomicky životaschopná. Ministerstvo dopravy zdůraz-nilo, že kromě běžných socioekonomických analýz a odhadu nákladů by měla studie počítat i s možnými dopady na faunu a flóru a na zájmy Sámů, kteří v této severské oblasti žijí.
Revoluce na severu
Celá trať by měla podle předběžných plánů měřit přibližně 375 kilometrů. Napojovat se má ve Fauske na současnou trať z Trondheimu do Bodø. Pokračovat by pak měla na Kobbelv, Sørfjord, Ballangen, Narvik, Bjerkvik, Bardufoss a Strosteinnes do Tromsø. Uvažuje se rovněž o zhruba 80 kilometrů dlouhé odbočce z Bjerkviku do Tjelsundu a Harstadu.
Tromsø je 12. největší město v Norsku a třetí největší město za polárním kruhem po Murmansku a Norilsku v Rusku.
Další články této rubriky
Švýcaři koupí vlaky pro curyšský S-Bahn
25.7.2024 - Švýcarské spolkové dráhy SBB hodlají investovat miliardy franků do obnovy vozového parku příměstské dopravy. Nakoupí celkem 116 nových patrových jednotek pro curyšský S-Bahn a západní Švýcarsko, kde mají být nasazeny od roku… »
SBB objednal 33 jednotek FLIRT pro přeshraniční spoje
21.7.2024 - Švýcarský dopravce SBB se rozhodl využít opce a objednal u společnosti Stadler celkem 33 nových nízkopodlažních jednotek Stadler FLIRT Evo. Určeny jsou pro přeshraniční regionální dopravu mezi severozápadní částí země a Alsaskem… »
Norimberk s Erfurtem spojily regionální expresy
14.7.2024 - Bavorsko a Durynsko propojily od letní změny jízdního řádu nové regionální vlaky. Společnost DB Regio Bavaria rozšířila spojení Franken-Thüringen-Express (FTX) na vysokorychlostní trati VDE 8 Norimberk – Erfurt a zahájila provoz… »