Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nočním vlakem do srdce Evropské unie

Nočním vlakem do srdce Evropské unie

26.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK

ÖBB rozjely nové noční vlaky z Vídně a Innsbrucku do Bruselu. Nightjety spojí Rakousko s Belgií dvakrát týdně. Rakouský dopravce se tak stal největším evropským poskytovatelem nočních osobních vlaků a nabízí s partnery celkem 27 linek v Evropě. V plánu je i linka do Amsterdamu.

Nočním vlakem do srdce Evropské unie

Dvakrát týdně vyráží z Vídně a Innsbrucku do Bruselu nové noční vlaky rakouského dopravce Österreichische Bundesbahnen (ÖBB). Po cestě z metropole vlak zastavuje v Linci, spoj z Innsbrucku v Mnichově. Spoje Nightjet mají být výrazně ekologičtější alternativou k letadlům. Na spojení s Bruselem ÖBB spolupracuje s belgickou železnicí SNCB. Ta zajišťuje nejen lokomotivy pro belgický úsek, ale také vlakové průvodčí a strojvedoucí.

„Prostřednictvím Nightjetu vracíme Evropě noční vlak. Díky našemu novému přímému spojení s Bruselem aktivně přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu,“ řekl Andreas Matthä, generální ředitel společnosti ÖBB Holding AG. „Učinit z železniční dopravy na krátkých a středních tratích skutečnou páteř mobility v Evropě je globální projekt pro všechny zúčastněné strany, ať už se jedná o zástupce průmyslu, provozovatele infrastruktury, zákonodárce, naše vlády nebo evropské představitele s rozhodovací pravomocí. V této souvislosti hraje Brusel roli skutečného středu, který bude od nynějška dále posilován Nightjetem,“ doplnila Sophie Dutordoir, generální ředitelka SNCB. 

Pod aureolou ekologie

Vlaky vyráží z Vídně do Bruselu dvakrát týdně – v neděli a ve středu, nazpět jedou v pondělí a čtvrtek. Nightjet z Vídně vede přes Linec, spoj z Innsbrucku pak jede přes bavorský Mnichov. Obě trasy se spojí v Norimberku. Dále pokračují přes Frankfurt, Kolín nad Rýnem a Lutych do Bruselu. Nová noční spojení mohou být atraktivní i pro tuzemské cestující. Do Vídně, Lince i Mnichova několikrát denně jezdí i expresy ČD.

ÖBB provozují celkem již 27 nočních linek, přičemž se snaží chránit životní prostředí, byť cesta vlakem z Vídně (potažmo z České republiky) je nepoměrně časově náročnější než let. ÖBB však argumentují výrazně nižší uhlíkovou stopou vlaků. „Díky síti nočních vlaků v Evropě napomáháme ochraně životního prostředí tím, že nyní ušetří již 12 000 letů na krátké vzdálenosti. Nová přímá spojení budou i nadále přispívat ke snížení emisí CO2. Zatímco cestující v letecké dopravě na trase Vídeň – Brusel způsobí vznik 410 kg CO2, v případě cestujícího nočním vlakem je to pouze 40 kg CO2“ konstatoval mluvčí ÖBB Bernhard Rieder. Vlak je také pohodlnější, cestující teoreticky ušetří i za hotel.

Nočním vlakem ČD

Cestující v lůžkovém a lehátkovém voze obdrží nápoj na uvítanou a snídani. Jízdenky jsou k dispozici ve voze s místy k sezení od 29,90 eura na osobu a jízdu jedním směrem. V trendu rozšiřování mezinárodních dálkových spojů chce ÖBB pokračovat. „Od prosince 2020 je plánováno další přímé vlakové spojení Nightjet z Vídně do Amsterdamu,“ sdělil Rieder.

Noční železniční dopravu provozují i ČD. Každý den je možné lůžkovými a lehátkovými vozy národního dopravce cestovat z Prahy do Curychu, Budapešti, Varšavy, Košic a Humenného. Přímými lůžkovými vozy ruského dopravce RŽD je možné vyrazit i z Prahy do Minsku a Moskvy. Denně jezdí mezinárodní expresy ČD například do Mnichova, Lince, Vídně, Žiliny, Bratislavy, Krakova, Berlína či Hamburku.

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Zlomené nosy se vydaly na poslední jízduZlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

30.1.2024 - Lokomotivy přezdívané pro svůj charakteristický vzhled jako Nez cassé neboli Zlomený nos definitivně končí u nizozemských státních drah NS. Při této příležitosti zorganizoval spolek železničních fanoušků Stichting… »

Po korutanské části Koralmbahn už jezdí vlaky Po korutanské části Koralmbahn už jezdí vlaky

28.1.2024 - Po zhruba šestadvaceti letech výstavby Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) začátkem prosince uvedly do běžného provozu s cestujícími první část dráhy Koralmbahn mezi stanicemi Klagenfurt a St. Paul im Lavanttal v Korutanech. Regionální… »

Berlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spojBerlín s Paříží opět propojil přímý noční vlakový spoj

27.1.2024 - Po devíti letech vyjel první přímý noční vlak mezi Berlínem, Bruselem a Paříží, tvořený staršími vozy Nightjet ÖBB. Původní spoj byl zrušen v roce 2014. Linka zatím jezdí třikrát týdně, od podzimu 2024 bude v provozu denně.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika