Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

19.11.2024 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený interval vlaků. Dopravce zároveň oznámil zvýšení cen jízdenek o 6 procent, původně to mělo být 12 %.

Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

Přípravu jízdního řádu 2025 ovlivňuje rozsáhlá modernizace centrálního amsterdamského nádraží, pozdní dodávky nových elektrických jednotek ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) a pomalé jízdy na vysokorychlostní trati. To si vyžádá změny tras u řady linek a NS přimělo udělat velké změny v dopravní obslužnosti.  
„Cestující trpí nedostatkem vozidel a personálu, omezením rychlosti a výlukami. I když nový jízdní řád neřeší všechny problémy na železnici, podařilo se nám dosáhnout řady zlepšení. Například nové a rychlejší meziměstské vlaky pojedou po vysokorychlostní trati z Rotterdamu do Lelystadu a Amersfoortu. Mezi Rotterdamem a Haagem zavedeme šest sprinterů za hodinu a více vlaků nabídneme brzy ráno a pozdě večer,“ řekl předseda představenstva NS Wouter Koolmees.
NS zavedly intervalový jízdní řád na důležitých linkách už před 2. světovou válkou a v současnosti pokrývá celou síť systém linek Intercity a Sprinter. Díky integraci vysokorychlostní tratě do vnitrostátní dopravy se podstatně zkrátily cestovní doby a vzrostla poptávka mezi mnoha nizozemskými městy. 

Provoz ovlivní oprava nádraží
Kvůli opravě amsterdamského nádraží bude část projíždějících vlaků přesměrována na nádraží Amsterdam Zuid. Půjde například o spoje z Bredy a Rotterdamu vedené po vysokorychlostní trati na letiště Schiphol a dál do Amsterdamu, které budou pokračovat do Almere a Lelystadtu nebo do Hilversumu a Amersfoortu východně od metropole. Po vyřešení problémů s pomalými jízdami na nové rychlé trati by měly tyto linky pokračovat až do Groningenu a Leeuwardenu na severu země. 
Kvůli opravě amsterdamského nádraží Central a omezení počtu linek mezi letištěm a centrem města budou zavedeny letištní sprintery Hoofddorp – letiště Schiphol – Amsterdam Central s intervalem 7,5 minuty. TienminutenSprinter, tedy vlak Sprinter jezdící v intervalu pouhých 10 minut, zavedou NS na lince Haag Central – Rotterdam central – Dordrecht. Díky zkrácení intervalu nabídne NS na této vytížené lince větší kapacitu, která má uspokojit rostoucí poptávku.    
Desetiminutový interval má být po většinu dní v týdnu zaveden také mezi Rotterdamem a letištěm Schiphol nebo mezi letištěm a Arnhemem. Na více linkách a v delším časovém období bude fungovat také 15minutový interval, a to mezi Alkmaarem a Amsterdamem nebo Almere a Amsterdamem. Stejný interval se zavede již od pátečního rána na linkách Utrech – Haag a Utrech – Rotterdam a na lince Utrecht – Hoofddorp bude od pátku do neděle. Zlepšení nastane také v mezistátní dopravě. Mezi Nizozemím a Bruselem se zdvojnásobí nabídka vlaků, z 16 na 32 spojů denně. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Nové letiště v Polsku se propojí s VRTNové letiště v Polsku se propojí s VRT

4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »

Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur

30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »

ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí GorilyZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily

25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika