Železničář / Zahraničí / Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený interval vlaků. Dopravce zároveň oznámil zvýšení cen jízdenek o 6 procent, původně to mělo být 12 %.

Přípravu jízdního řádu 2025 ovlivňuje rozsáhlá modernizace centrálního amsterdamského nádraží, pozdní dodávky nových elektrických jednotek ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) a pomalé jízdy na vysokorychlostní trati. To si vyžádá změny tras u řady linek a NS přimělo udělat velké změny v dopravní obslužnosti.
„Cestující trpí nedostatkem vozidel a personálu, omezením rychlosti a výlukami. I když nový jízdní řád neřeší všechny problémy na železnici, podařilo se nám dosáhnout řady zlepšení. Například nové a rychlejší meziměstské vlaky pojedou po vysokorychlostní trati z Rotterdamu do Lelystadu a Amersfoortu. Mezi Rotterdamem a Haagem zavedeme šest sprinterů za hodinu a více vlaků nabídneme brzy ráno a pozdě večer,“ řekl předseda představenstva NS Wouter Koolmees.
NS zavedly intervalový jízdní řád na důležitých linkách už před 2. světovou válkou a v současnosti pokrývá celou síť systém linek Intercity a Sprinter. Díky integraci vysokorychlostní tratě do vnitrostátní dopravy se podstatně zkrátily cestovní doby a vzrostla poptávka mezi mnoha nizozemskými městy.
Provoz ovlivní oprava nádraží
Kvůli opravě amsterdamského nádraží bude část projíždějících vlaků přesměrována na nádraží Amsterdam Zuid. Půjde například o spoje z Bredy a Rotterdamu vedené po vysokorychlostní trati na letiště Schiphol a dál do Amsterdamu, které budou pokračovat do Almere a Lelystadtu nebo do Hilversumu a Amersfoortu východně od metropole. Po vyřešení problémů s pomalými jízdami na nové rychlé trati by měly tyto linky pokračovat až do Groningenu a Leeuwardenu na severu země.
Kvůli opravě amsterdamského nádraží Central a omezení počtu linek mezi letištěm a centrem města budou zavedeny letištní sprintery Hoofddorp – letiště Schiphol – Amsterdam Central s intervalem 7,5 minuty. TienminutenSprinter, tedy vlak Sprinter jezdící v intervalu pouhých 10 minut, zavedou NS na lince Haag Central – Rotterdam central – Dordrecht. Díky zkrácení intervalu nabídne NS na této vytížené lince větší kapacitu, která má uspokojit rostoucí poptávku.
Desetiminutový interval má být po většinu dní v týdnu zaveden také mezi Rotterdamem a letištěm Schiphol nebo mezi letištěm a Arnhemem. Na více linkách a v delším časovém období bude fungovat také 15minutový interval, a to mezi Alkmaarem a Amsterdamem nebo Almere a Amsterdamem. Stejný interval se zavede již od pátečního rána na linkách Utrech – Haag a Utrech – Rotterdam a na lince Utrecht – Hoofddorp bude od pátku do neděle. Zlepšení nastane také v mezistátní dopravě. Mezi Nizozemím a Bruselem se zdvojnásobí nabídka vlaků, z 16 na 32 spojů denně.
Další články této rubriky
Škoda udělá generální opravu vlaků NIM Express pro DB Regio
17.4.2025 - Německý regionální železniční dopravce DB Regio si u společnosti Škoda Group objednal generální opravu až šesti dvoupodlažních vlaků NIM Express, které jezdí na frekventované vysokorychlostní trase mezi Norimberkem a Mnichovem.… »
ÖBB hlásí rekordní počet cestujících
8.4.2025 - Rakouské státní dráhy ÖBB zaznamenaly v loňském roce absolutní rekord v počtu přepravených cestujících ve svých vlacích. Dopravce v roce 2024 přepravil dohromady 511 milionů lidí, zatímco o rok dříve to bylo 494 milionů… »
ÖBB koupí dalších 30 elektrických jednotek Mireo
28.3.2025 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) si u Siemens Mobility objednaly dalších 30 elektrických jednotek Mireo pro příměstskou a regionální dopravu. Objednávka, která je součástí stávající rámcové smlouvy až na 540 vozidel, doplní… »