Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

19.11.2024 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený interval vlaků. Dopravce zároveň oznámil zvýšení cen jízdenek o 6 procent, původně to mělo být 12 %.

Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů

Přípravu jízdního řádu 2025 ovlivňuje rozsáhlá modernizace centrálního amsterdamského nádraží, pozdní dodávky nových elektrických jednotek ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) a pomalé jízdy na vysokorychlostní trati. To si vyžádá změny tras u řady linek a NS přimělo udělat velké změny v dopravní obslužnosti.  
„Cestující trpí nedostatkem vozidel a personálu, omezením rychlosti a výlukami. I když nový jízdní řád neřeší všechny problémy na železnici, podařilo se nám dosáhnout řady zlepšení. Například nové a rychlejší meziměstské vlaky pojedou po vysokorychlostní trati z Rotterdamu do Lelystadu a Amersfoortu. Mezi Rotterdamem a Haagem zavedeme šest sprinterů za hodinu a více vlaků nabídneme brzy ráno a pozdě večer,“ řekl předseda představenstva NS Wouter Koolmees.
NS zavedly intervalový jízdní řád na důležitých linkách už před 2. světovou válkou a v současnosti pokrývá celou síť systém linek Intercity a Sprinter. Díky integraci vysokorychlostní tratě do vnitrostátní dopravy se podstatně zkrátily cestovní doby a vzrostla poptávka mezi mnoha nizozemskými městy. 

Provoz ovlivní oprava nádraží
Kvůli opravě amsterdamského nádraží bude část projíždějících vlaků přesměrována na nádraží Amsterdam Zuid. Půjde například o spoje z Bredy a Rotterdamu vedené po vysokorychlostní trati na letiště Schiphol a dál do Amsterdamu, které budou pokračovat do Almere a Lelystadtu nebo do Hilversumu a Amersfoortu východně od metropole. Po vyřešení problémů s pomalými jízdami na nové rychlé trati by měly tyto linky pokračovat až do Groningenu a Leeuwardenu na severu země. 
Kvůli opravě amsterdamského nádraží Central a omezení počtu linek mezi letištěm a centrem města budou zavedeny letištní sprintery Hoofddorp – letiště Schiphol – Amsterdam Central s intervalem 7,5 minuty. TienminutenSprinter, tedy vlak Sprinter jezdící v intervalu pouhých 10 minut, zavedou NS na lince Haag Central – Rotterdam central – Dordrecht. Díky zkrácení intervalu nabídne NS na této vytížené lince větší kapacitu, která má uspokojit rostoucí poptávku.    
Desetiminutový interval má být po většinu dní v týdnu zaveden také mezi Rotterdamem a letištěm Schiphol nebo mezi letištěm a Arnhemem. Na více linkách a v delším časovém období bude fungovat také 15minutový interval, a to mezi Alkmaarem a Amsterdamem nebo Almere a Amsterdamem. Stejný interval se zavede již od pátečního rána na linkách Utrech – Haag a Utrech – Rotterdam a na lince Utrecht – Hoofddorp bude od pátku do neděle. Zlepšení nastane také v mezistátní dopravě. Mezi Nizozemím a Bruselem se zdvojnásobí nabídka vlaků, z 16 na 32 spojů denně. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do ŽilinyZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny

27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »

Slováci si pořídí nové lůžkové vozySlováci si pořídí nové lůžkové vozy

20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »

Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdilaTřetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila

13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika