Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Německé dráhy rozběhly podnikání s dálkovými autobusy

Německé dráhy rozběhly podnikání s dálkovými autobusy

19.12.2013 – autor: STANISLAV HÁJEK

Od začátku letošního roku je dálková autobusová doprava v sousedním Německu liberalizovaná. Díku tomu se stala konkurencí nejen osobním automobilům, ale i vlakům a levnějším leteckým linkám. Společnost Deutsche Bahn využila situace a výrazně rozšířila své podnikatelské aktivity – na silnici. Její autobusy začaly paradoxně odvádět cestující vlastním vlakům.

Německé dráhy rozběhly podnikání s dálkovými autobusy

V srpnu 2011 navrhla německá spolková vláda klíčovou změnu zákona o přepravě osob. Ten pochází z roku 1931 a až na výjimky zakazoval provozování dálkových autobusových linek. Zákon měl chránit železniční dopravce před konkurencí na silnici a současně zajišťovat státu dostatečné příjmy od jím vlastněných drah. Výjimku měl v minulosti tzv. Západní Berlín a především mezinárodní spoje. Smysl legislativní změny podle předkladatelů spočívá v cenové výhodnosti pro cestující. Německé dráhy okamžitě vycítily příležitost a zavedly vlastní autobusové spoje. 

Zákazník má prý dostat komplexní nabídku

Německé dráhy tvrdí, že své autobusy posílají jen tam, kde to ekonomicky dává smysl. V roce 2005 se zbavily dálkové autobusové dopravy provozované s podnikem Deutsche Touring, který je dnes na trhu jejich silným konkurentem. Ještě před nedávnem DB nabízely dálkovou autobusovou dopravu téměř výhradně se společností BerlinLinien Bus, která byla založena v roce 1947 a ze 65 procent patřila společnosti DB BEX (dcera DB). Nyní byla firma BerlinLinien Bus včleněna do společnosti DB AG IC Bus. Od dubna 2013 doplňují autobusy IC Bus stávající železniční spoje na relacích Mnichov – Freiburg, kde přímé spojení vlakem neexistuje, a také na trase Berlín – Krakov. „Cílem Deutsche Bahn je s vlaky ICE, IC a autobusy IC Bus přinést zákazníkům komplexní zajímavou nabídku a tím konkurovat individuální automobilové dopravě,“ řekl tiskový mluvčí Německých drah. 

Část autobusů DB konkuruje železnici

Firma BerlinLinien Bus jezdí jako autobusová konkurence železnice – se svým cenovým systémem, rabaty a internetovou prezentací. Operuje na 32 linkách a jízdenky prodává přes telefon, internet, cestovní kanceláře nebo u řidičů. Autobusy IC Bus jsou naopak zcela integrovány do sítě Deutsche Bahn. Jízdenky se prodávají na prodejních místech DB. IC autobusy jsou zároveň prezentovány přes internetovou platformu bahn.de. Na silnici tak platí zároveň veškeré železniční bonusy jako například bezplatná přeprava doprovázených dětí či platnost jízdenek Bahncard. Rezervace místa je oproti vlaku již zahrnuta v ceně jízdenky. V neposlední řadě v těchto autobusech platí práva pro zákazníky jako na železnici. 

Již od léta 2009 provozuje dálková doprava DB autobusy na linkách Norimberk – Praha, jakož i Mnichov – Praha, kde je železniční doprava časově nekonkurenceschopná a v současnosti jsou tyto autobusy provozovány jako IC Bus. Ještě v tomto roce má vzniknout nové spojení autobusy IC Bus v trasách Norimberk – Mannheim a Mnichov – Curych. Zde má dojít k doplnění nabídky vlaků kategorie EuroCity.

Německé dráhy si ale zatím nelámou hlavu s tím, že by jejich zákazníci přešli z vlaku na autobusy. V roce 2012 navíc došlo k nárůstu přepravených cestujících v jejich vlacích o čtyři procenta. „Kdo chce cestovat komfortně, s ohledem k životnímu prostředí a rychle, ten se rozhodne pro vlak,“ říká šéf DB Rüdiger Grube. Stejného názoru je i německé ministerstvo dopravy. Dálkový autobus je pomalejší než vlak, ale oproti autům šetří životní prostředí, je bezpečnější a cenově výhodnější.  

Jsou podmínky na trhu férové?

V březnu 2013 se uskutečnila anketa, která ukázala, že 65 procent dotázaných si dovede představit, že by místo vlaku nebo osobního automobilu použila autobus. I dnes je však německá regionální a příměstská veřejná doprava vlaky a autobusy zákonem částečně chráněna. Přeprava osob v dálkovém autobusu mezi dvěma zastávkami, které jsou mezi sebou vzdáleny méně než 50 kilometrů, je zakázána. Pouze když nejsou takové linky k dispozici, lze udělit výjimku.

Větší starost v soutěži působí, že nejsou nastaveny stejné podmínky. Jde například o to, že autobusy neplatí poplatky za dopravní cestu jako vlaky. Autobusová divize DB souhlasí s platbou za „dopravní cestu“, ostatní silniční dopravci jsou ale kategoricky proti. Spolkové ministerstvo dopravy k tomu uvádí, že autobusy platí daň pro silniční vozidla. Do konce roku 2015 se má změnit zákon, který uvažuje se zavedením poplatků také pro autobusy.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 2.8

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika