Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Německé dráhy bojují o zákazníky, hodlají čelit autobusům

Německé dráhy bojují o zákazníky, hodlají čelit autobusům

3.6.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Větší počet linek, menší intervaly, kratší cestovní časy, a to vše za příznivé ceny. Neuskutečnitelný sen? Nikoli. V případě německých státních drah možná už brzká realita. Vedení tamní železnice přichystalo největší zákaznickou ofenzivu v dálkové dopravě v historii Deutsche Bahn (DB). Hodlá tak čelit nástupu konkurenčních autobusů, ale také individuální automobilové a letecké dopravě. O svých záměrech na příštích 15 let informovalo vedení podniku 18. března v Berlíně.

Německé dráhy bojují o zákazníky, hodlají čelit autobusům

Velká železniční zákaznická ofenziva je zřejmě reakcí na uvolnění německého trhu dálkové dopravy teprve před několika lety. Deutsche Bahn do té doby měly prakticky monopol na provoz dálkových spojení. Autobusy je zajišťovat nemohly a jedinou konkurencí byla letadla. I v bývalém socialistickém Československu s plánovaným hospodářstvím měla železnice v autobusech větší konkurenci, než tomu bylo v sousedním Německu. Současný razantní nástup levných autobusů si ale vynutil novou strategii. Zatímco v posledních dvou desetiletích DB dálkové spoje na mnoha linkách spíše omezovaly, zrušily rychlíkové vlaky do mnoha velkých měst včetně těch se sto a více tisíci obyvateli a soustředily se jen na hlavní trasy, nyní se plánuje velký comeback železnice. 

Do provozu půjde všech sedmnáct rychlovlaků ICE

Síť rychlovlaků ICE bude těžit především z otevření nové rychlodráhy (300 km/h) Halle/Lipsko – Norimberk. Cestovní doba mezi Berlínem a Mnichovem se díky ní má zkrátit do roku 2018 ze současných 6 na 4 hodiny a zrychlí se i spojení Drážďany – Frankfurt údajně až o 1 hodinu.

Zlepšit se má i situace ve vozidlovém parku. Do roku 2016 bude v provozu všech 17 rychlovlaků ICE poslední série a od konce roku 2017 mají být postupně uváděny do provozu nové jednotky ICx. Ty umožní poprvé v síti ICE také přepravu zákazníků s jízdními koly. Souprav ICx je zatím objednáno 130. V roce 2030 plánují DB disponovat 360 vysokorychlostními jednotkami pro síť ICE.

Díky tomu bude možné zkrátit interval na páteřních trasách na pouhou půlhodinu. Navíc 150 současných spojů InterCity bude nově převedeno do kategorie ICE. Meziměstská vysokorychlostní síť ICE se tak četností provozu přiblíží příměstským a městským linkám S-Bahnu. Cestující pak nebudou muset složitě přeplánovávat svou cestu, například pokud se zdrží na jednání. Vylepší se i služby na palubě ICE, především wi-fi bude dostupná také ve 2. třídě a díky novým repeaterům bude snadnější i telefonování.

Dálkové spoje se vrátí do míst, kde byly dříve zrušeny

Rozsáhlou reformu čeká do roku 2030 síť InterCity. Starší vozy budou kompletně vyřazeny. Do provozu bude uvedeno 120 nových patrových souprav InterCity. Ty nabídnou cestujícím lepší možnost telefonování a připojení k mobilnímu internetu, přepravu jízdních kol a absence restauračních vozů bude řešena nabídkou drobného občerstvení a nápojů. Plánuje se také zavedení 190 nových přímých spojů a návrat spojů InterCity do míst, kde byla v uplynulých dvou desetiletích dálková doprava postupně zrušena. Spoje na jednotlivých linkách mají jezdit v základním dvouhodinovém intervalu.

Po mnoha letech tak budou mít opět připojení na síť InterCity všechna německá města s více než 100 tisíci obyvateli a nově také mnohá města s více než 50 tisíci lidmi. Dálkové vlaky se tak po letech vrátí například do Chemnitzu, Cottbusu, Fürthu, Heilbronnu, Potsdami nebo Siegenu. V dalších asi 30 velkých městech už dnes napojených na dálkovou síť se podstatně zlepší spojení s ostatními částmi Německa. Jedná se například o Drážďany, Magdeburg, Oldenburg, Rostock nebo Schwerin. Nově bude do sítě dálkových vlaků zapojeno ještě dalších 15 zastávek, například v Brandenburgu, Plauenu, Tübingenu, Wetzlaru nebo Zwickau. Dálkové linky tak znovu nebo nově obslouží sídla o přibližně pěti milionech obyvatel, potenciálních zákazníků železnice.

Nové přímé spoje InterCity mají také zrychlit a zjednodušit cestování mezi vybranými městy. V jízdních řádech se mají postupně objevit přímé vlaky Hannover – Potsdam, Drážďany – Rostock nebo Chemnitz – Düsseldorf. Na těchto nových přímých relacích doufají DB ve zdvojnásobení počtu cestujících.

Lákadlem se mají stát ceny

Argumentem pro využití železnice by měla být také atraktivní cenová politika. DB chtějí i nadále nabízet široký výběr ze slevových karet BahnCard, ale také levné jízdenky Sparpreis od 19 eur. Nově se má nabídka těchto dokladů rozšířit až do doby krátce před odjezdem vlaku. Vlaky InterCity mají být také v podstatně větší míře zapojeny do integrovaných dopravních systémů a díky tomu v nich bude možné využívat různé jízdenky regionální dopravy. Již dnes funguje tento systém na některých tratích v Dolním Sasku a v Brémách a chystá se na Gäubahn ze Stuttgartu do Singenu. Pro DB to ale znamená také dodatečný zdroj příjmů od objednatelů veřejné dopravy. Dálkové linky se tak totiž stanou částečně dotovanými. Součástí jízdenek by měla být také možnost bezplatné rezervace místa.  

Všechny kroky mají přinést dálkové dopravě DB AG až 50 milionů nových cestujících ročně. Takový počet zákazníků by byl přínosem i pro životní prostředí. Znamenal by úbytek až 600 tisíc aut na silnicích a snížení emisí CO2 o 1,7 milionu tun ročně. Nové spoje a služby přitom budou potřebovat více zaměstnanců. Díky drážní ofenzivě by mělo vzniknout 1 500 nových pracovních míst a zapomenout se nesmí na podporu hospodářství a zaměstnanosti v dalších oborech díky dvanáctimiliardové investici (v eurech) do nové drážní infrastruktury a techniky.           


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Švýcaři investují miliardy do dalších jednotek FlirtŠvýcaři investují miliardy do dalších jednotek Flirt

6.12.2021 - Švýcarské spolkové dráhy SBB se rozhodly výrazně omladit svůj vozidlový park. V následujících letech se společně se svými dceřinkami Thurbo a RegionAlps zaměří na regionální dopravu, pro niž pořídí 286 nových… »

Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony Slovenský dopravce ZSSK nasazuje nové restaurační vagony

3.12.2021 - Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) začíná postupně zařazovat do svých rychlíků R 6xx Tatran šestici rekonstruovaných restauračních vozů řady WRmz. Ty cestujícím nabídnou vysoký standard cestování nejen díky komfortnímu… »

ÖBB představily nové lehátkové vozyÖBB představily nové lehátkové vozy

2.12.2021 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) posilují v segmentu noční dálkové dopravy. Nedávno představily klasické osobní vozy řady Bmz přestavěné na multifunkční lehátkové tak, aby technicky i designově ladily s moderními Nightjety.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika