Železničář / Zahraničí / Němci mají novou levnou jízdenku
Němci mají novou levnou jízdenku
2.1.2023 – autor: PETR SLONEK
Nedávný úspěšný experiment v Německu s levnou letní jízdenkou za pouhých 9 eur se dočkal pokračování. V průběhu zimy či jara by u našich západních sousedů měl fungovat Deutschland ticket. Přijde na 49 eur měsíčně a platit bude v regionálních vlacích, autobusech i v prostředcích městské hromadné dopravy. Definitivu mu dala listopadová dohoda německého kancléře Olafa Scholze se zástupci regionů.

Letní jízdenka se v Německu těšila značné oblibě. Němci ji mohli využívat od června do konce srpna za měsíční cenu devět eur. Zájem o ni byl nečekaně vysoký a prodalo se jí zhruba 52 milionů. Proto se po ukončení jejího prodeje začalo okamžitě mluvit o jejím nahrazení novým produktem. A tím se stane Deutschland ticket. Posvětila jej dohoda kancléře Scholze s regiony. Stát bude 49 eur, zatím ale není jasný termín spuštění nové jízdenky. Podle generálního ředitele Svazu německých dopravních podniků (VDV) Olivera Wolffa je datum startu jízdenky za 49 eur reálné 1. března či od 1. dubna, jak k tomu vyzvalo právě VDV. Kvůli sporům o financování tohoto produktu padl původní termín 1. ledna 2023. Definitivně se shody podařilo dosáhnout až v posledních dnech. Už dříve se federální vláda dohodla s vládami jednotlivých zemí na rozdělení nákladů na pokrytí ztrát celého systému na polovinu. Nebylo ale jasné, co se stane v případě, že ztráta přesáhne rozpočtované tři miliardy eur. Nakonec došlo ke shodě, že si i tyto náklady budou dělit půl na půl.
Bez tarifních zón
Držitelé jízdenky podle německých médií nebudou muset brát ohledy na tarifní zóny nebo kupovat více jízdenek, na cesty vlakem nebo autobusem postačí jedna. „Ještě nikdy nebylo používání autobusů a železnic tak snadné jako s touto jízdenkou Deutschland ticket,“ prohlásil podle deníku Spiegel německý ministr dopravy Volker Wissing. Jízdenku bude možné zrušit každý měsíc a na rozdíl od letní verze se počítá pouze s její digitální verzí. Ministři dopravy se shodli, že jízdenka bude zkušebně fungovat dva roky.
Expert na mobilitu Stefan Carsten tvrdí, že měsíční devítieurová jízdenka pro cesty napříč Německem bude pro moderní městskou a regionální dopravu průlomová. „Její zavedení zajistí totiž přístup k veřejné dopravě pro všechny. Navíc již cestující nebudou muset zdlouhavě přemýšlet například o tarifech různých dopravců. Jízdenka za 49 eur pomůže jako nástroj ke snazšímu dojíždění a může znamenat pozitivní obrat v mobilitě,“ řekl Carsten.
Od úspěšného letního projektu se v Německu živě diskutovalo o možnostech pokračování levných jízdenek. Kritici však poukazovali na přílišnou zátěž pro rozpočet a hledali optimální řešení. Schválení nového jízdného se tak protáhlo na několik měsíců právě kvůli nedořešené otázce financování. Spolkové země požadovaly z Berlína více peněz na financování veřejné dopravy, protože se obávaly, že by se kvůli nedostatku financí zastavily nezbytné investice do hromadné dopravy a ve výsledku by mohly být zrušeny i některé železniční spoje. Scholz žádosti nakonec vyhověl.
Další články této rubriky
ZSSK hledá elektrické jednotky pro linku z Bratislavy do Žiliny
27.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) v lednu vyhlásila veřejné zakázky na nákup dvou moderních elektrických jednotek pro linku Bratislava – Žilina s možností uplatnění opce na další dva kusy. Předpokládaná hodnota zakázky je… »
Slováci si pořídí nové lůžkové vozy
20.2.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) hodlá pořídit 10 moderních lůžkových vozů s možností rozšíření o dalších 14 kusů. Součástí zakázky je i jejich kompletní desetiletý servis. Investice za více než 90 milionů eur by… »
Třetina dálkových spojů DB se loňský rok zpozdila
13.2.2025 - Německé dráhy bojují se stále klesající přesností svých spojů. V loňském roce měl každý třetí vlak provozovaný společností Deutsche Bahn zpoždění. Přes 37 procent jich dorazilo se zdržením větším než 6 minut. Jedná se… »