Železničář / Zahraničí / Nejžádanější rychlovlak: značka Velaro se na trhu prosadila
Nejžádanější rychlovlak: značka Velaro se na trhu prosadila
19.7.2013 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Zahraniční média píší o Velaru jako o nejúspěšnějším rychlovlaku světa. Elektrické trakční jednotky z této rodiny totiž provozují drážní společnosti v Německu, Španělsku, Rusku a v Číně. Rozhodla se pro něj i společnost Eurostar provozující spoje z evropského kontinentu do Velké Británie. Vyrobeno má být celkem přes 300 elektrických jednotek skládajících se z více než 3 tisíc vozů. Na vývoji a modifikaci souprav pro jednotlivé zákazníky se podílejí také inženýři z České republiky.
Siemens u Velara použil koncepci distribuovaného pohonu a umístil veškerá technická zařízení pod podlahu po celé délce vlaku. Čelní vozy začaly sloužit cestujícím a trakční podvozky se rozmístily i pod vložené vozy. Díky tomu mohly rychlovlaky ICE 3 nabídnout „vyhlídkové“ oddíly oddělené od stanoviště strojvedoucího jen skleněnou přepážkou. Cestující získali neobvyklý požitek z možnosti sledovat trať před vlakem i při nejvyšší rychlosti.
Dobře využitá kapacita
Konstruktéři tak museli veškeré zařízení instalovat pod podlahu vlaku nebo na jeho střechu – trakční transformátory a měniče, kompresory, pomocné pohony, vypínače, akumulátorové baterie atp. Využitím prostoru čelních vozů k přepravě cestujících stoupla kapacita vlaku přibližně o 15 procent. Rovnoměrným rozmístěním komponent elektrické výzbroje do všech vozů došlo ke snížení nejvyšší nápravové hmotnosti. Pohonem poloviny dvojkolí je dosaženo velkého rozjezdového zrychlení, a to i při horších adhezních podmínkách, i vysoce účinného elektrodynamického brzdění. Bylo tak dosaženo vyšší tažné síly oproti předchozím vlakům ICE 2 z 200 kN na 300 kN.
Díky vysoké rychlosti jízdy a jí úměrné kinetické energii mohou jezdit jednotky ICE 3, resp. Velaro, i na tratích s velkými sklony do 40 promile. To bylo uplatněno při výstavbě vysokorychlostní tratě Kolín nad Rýnem – Frankfurt nad Mohanem, kam jiné typy rychlovlaků nejezdí.
Flexibilní přístup k zákazníkům
Modulární konstrukce vozů Velaro umožňuje zákazníkům nabídnout různé jednotky podle specifických potřeb jednotlivých železnic. Vlaky mohou mít například od 7 do 16 vozů, mohou jezdit v zemích s různými klimatickými podmínkami s teplotami od –50 °C do +50 °C, jsou kompatibilní se čtyřmi různými systémy napájení (25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz, 3 kV ss, 1,5 kV ss) a nabízejí velmi široké možnosti v oblasti komfortu a vybavení službami (uspořádání několika tříd, wi-fi, audio/video okruh, telefon). Velmi úsporný je provoz s přepočtenou spotřebou jen cca 0,33 l benzinu na 100 místokilometrů a k životnímu prostředí je šetrná i konstrukce celé jednotky. Až 98 procent materiálů lze recyklovat. Nelze se proto divit, že Velaro zaznamenalo obchodní úspěch.
Pro Čínu se Velaro vyrábí i v šestnáctivozové verzi
Za první generaci rychlovlaků Velaro se považují rychlovlaky ICE 3 dodávané DB od roku 1997. Celkem 67 jednotek bylo dodáno v několika verzích, a tak mohou zajíždět také do Nizozemí, Belgie nebo Francie. Čtyři jednotky prakticky stejné konstrukce vlastní i nizozemské dráhy NS a provozují je ve společném oběhu s vlaky DB. První vozidla označená obchodní značkou Velaro ale byly jednotky 103 RENFE vyráběné v letech 2002 až 2007. Patří už do druhé generace a výrobce je podle cílové země označuje jako Velaro E (Espaňa).
V roce 2007 zahájil Siemens produkci třetí generace vozidel, která počítá s větším průjezdným průřezem používaným v Rusku a v Číně. Díky větší šířce mají také vyšší přepravní kapacitu. Pro Rusko se dodává již druhá série v desetivozovém provedení, pro Čínu byly z důvodu velké poptávky po přepravě vyrobeny kromě osmivozových jednotek také šestnáctivozové vlaky. Před přibližně pěti lety začal vývoj a výroba čtvrté generace, tentokrát pro Deutsche Bahn pod označením Velaro D (Deutschland) a pro mezinárodní společnost Eurostar, která provozuje spojení mezi Bruselem, Paříží a Londýnem pod kanálem La Manche, pod označením Velaro e320.
Světový úspěch rychlovlaků Velaro je možný také díky českým inženýrům pracujícím v pražské a ostravské projektové kanceláři společnosti Siemens. Přímo se podíleli na projektech vlaků Velaro pro Čínu, Rusko, Německo a Eurotunel. Češi zpracovávají konstrukční dokumentaci například v oblasti vozových skříní, dveřních systémů, interiérů, vytápění a klimatizace nebo pneumatických a elektrických obvodů i počítačových řídicích systémů.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »