Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Nejžádanější rychlovlak: značka Velaro se na trhu prosadila

Nejžádanější rychlovlak: značka Velaro se na trhu prosadila

19.7.2013 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Zahraniční média píší o Velaru jako o nejúspěšnějším rychlovlaku světa. Elektrické trakční jednotky z této rodiny totiž provozují drážní společnosti v Německu, Španělsku, Rusku a v Číně. Rozhodla se pro něj i společnost Eurostar provozující spoje z evropského kontinentu do Velké Británie. Vyrobeno má být celkem přes 300 elektrických jednotek skládajících se z více než 3 tisíc vozů. Na vývoji a modifikaci souprav pro jednotlivé zákazníky se podílejí také inženýři z České republiky.

Nejžádanější rychlovlak: značka Velaro se na trhu prosadila

Siemens u Velara použil koncepci distribuovaného pohonu a umístil veškerá technická zařízení pod podlahu po celé délce vlaku. Čelní vozy začaly sloužit cestujícím a trakční podvozky se rozmístily i pod vložené vozy. Díky tomu mohly rychlovlaky ICE 3 nabídnout „vyhlídkové“ oddíly oddělené od stanoviště strojvedoucího jen skleněnou přepážkou. Cestující získali neobvyklý požitek z možnosti sledovat trať před vlakem i při nejvyšší rychlosti.

Dobře využitá kapacita

Konstruktéři tak museli veškeré zařízení instalovat pod podlahu vlaku nebo na jeho střechu – trakční transformátory a měniče, kompresory, pomocné pohony, vypínače, akumulátorové baterie atp. Využitím prostoru čelních vozů k přepravě cestujících stoupla kapacita vlaku přibližně o 15 procent. Rovnoměrným rozmís­těním komponent elektrické výzbroje do všech vozů došlo ke snížení nejvyšší nápravové hmotnosti. Pohonem poloviny dvojkolí je dosaženo velkého rozjezdového zrychlení, a to i při horších adhezních podmínkách, i vysoce účinného elektrodynamického brzdění. Bylo tak dosaženo vyšší tažné síly oproti předchozím vlakům ICE 2 z 200 kN na 300 kN.

Díky vysoké rychlosti jízdy a jí úměrné kinetické energii mohou jezdit jednotky ICE 3, resp. Velaro, i na tratích s velkými sklony do 40 promile. To bylo uplatněno při výstavbě vysokorychlostní tratě Kolín nad Rýnem – Frankfurt nad Mohanem, kam jiné typy rychlovlaků nejezdí. 

Flexibilní přístup k zákazníkům

Modulární konstrukce vozů Velaro umožňuje zákazníkům nabídnout různé jednotky podle specifických potřeb jednotlivých železnic. Vlaky mohou mít například od 7 do 16 vozů, mohou jezdit v zemích s různými klimatickými podmínkami s teplotami od –50 °C do +50 °C, jsou kompatibilní se čtyřmi různými systémy napájení (25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz, 3 kV ss, 1,5 kV ss) a nabízejí velmi široké možnosti v oblasti komfortu a vybavení službami (uspořádání několika tříd, wi-fi, audio/video okruh, telefon). Velmi úsporný je provoz s přepočtenou spotřebou jen cca 0,33 l benzinu na 100 místokilometrů a k životnímu prostředí je šetrná i konstrukce celé jednotky. Až 98 procent materiálů lze recyklovat. Nelze se proto divit, že Velaro zaznamenalo obchodní úspěch. 

Nejžádanější rychlovlak: značka Velaro se na trhu prosadila

Pro Čínu se Velaro vyrábí i v šestnáctivozové verzi

Za první generaci rychlovlaků Velaro se považují rychlovlaky ICE 3 dodávané DB od roku 1997. Celkem 67 jednotek bylo dodáno v několika verzích, a tak mohou zajíždět také do Nizozemí, Belgie nebo Francie. Čtyři jednotky prakticky stejné konstrukce vlastní i nizozemské dráhy NS a provozují je ve společném oběhu s vlaky DB. První vozidla označená obchodní značkou Velaro ale byly jednotky 103 RENFE vyráběné v letech 2002 až 2007. Patří už do druhé generace a výrobce je podle cílové země označuje jako Velaro E (Espaňa).

V roce 2007 zahájil Siemens produkci třetí generace vozidel, která počítá s větším průjezdným průřezem používaným v Rusku a v Číně. Díky větší šířce mají také vyšší přepravní kapacitu. Pro Rusko se dodává již druhá série v desetivozovém provedení, pro Čínu byly z důvodu velké poptávky po přepravě vyrobeny kromě osmivozových jednotek také šestnáctivozové vlaky. Před přibližně pěti lety začal vývoj a výroba čtvrté generace, tentokrát pro Deutsche Bahn pod označením Velaro D (Deutschland) a pro mezinárodní společnost Eurostar, která provozuje spojení mezi Bruselem, Paříží a Londýnem pod kanálem La Manche, pod označením Velaro e320.

Světový úspěch rychlovlaků Velaro je možný také díky českým inženýrům pracujícím v pražské a ostravské projektové kanceláři společnosti Siemens. Přímo se podíleli na projektech vlaků Velaro pro Čínu, Rusko, Německo a Eurotunel. Češi zpracovávají konstrukční dokumentaci například v oblasti vozových skříní, dveřních systémů, interié­rů, vytápění a klimatizace nebo pneumatických a elektrických obvodů i počítačových řídicích systémů.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

ZSSK začala využívat další jednotku řady 861ZSSK začala využívat další jednotku řady 861

26.9.2019 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) uvedla počínaje desátým červnem letošního roku v Banskobystrickém kraji do provozu první tříčlánkovou motorovou jednotku řady 861, kterou následoval vzápětí ještě druhý vlak stejného… »

Rešice láká turisty do muzea lokomotivRešice láká turisty do muzea lokomotiv

24.9.2019 - Na východě Rumunska v oblasti Banátu leží jedno z nejstarších center průmyslu na zpracování kovů v Evropě. Založení železáren v Rešici, městě asi s osmdesáti tisíci obyvatel, je datováno do roku 1771. Firma dodnes existuje a v… »

ZSSK si pořídí 25 nových jednotek RegioPanterZSSK si pořídí 25 nových jednotek RegioPanter

2.9.2019 - V nejbližších dvou letech se na slovenské koleje rozjede 25 nových elektrických dvousystémových jednotek, které jsou obdobou českých Regio či InterPanterů. »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika